Hvad min bil fortæller mig – at forstå kørelyde

Hvad min bil fortæller mig – at forstå kørelyde

At høre noget fløjte, knirke eller rasle på din bil burde få dig til, bogstaveligt talt, at spidse øre. Et trænet øre vil kunne forhindre farlige situationer, dyre reparationer og sammenbrud af bilen. I denne artikel kan du læse om, hvordan man genkender de mest almindelige kørelyde.

Systematisk indsnævring

at identificere kørelydeI en kørende bil er der bevægelse i alle hjørner og kroge. Motoren kører, gearene skifter, hjulene ruller over vejen, affjedringen hopper, udstødningsrøret svinger på undervognen og blæser udstødningsgasser væk. Systematisk handling er krævet til at identificerer en specifik lyd. Hvis muligt, luk så mange systemer som muligt ned, for at opspore grunden til støjen som en detektiv.

stående bil laver støjDen vigtigste tilstand for din søgning er derfor: at køre uhindret. Ideelt bør du finde et sted, hvor ingen andre trafikanter forventes. I hvilket som helst tilfælde bør det være en asfalteret vej. Bump og stød på en off-road bane kan måske unødvendigt hæmme din søgning. Yderligere beholder bilen ikke sit momentum tilstrækkeligt ved kørsel igennem vejhuller.

bil rasler under kørselNår støjen kommer under kørsel, træd på koblingen for frakobling. Hvis støjen lever videre, kan kobling og gear afskrives fra din søgning. Accelerer nu og – givet at det er en lang, lige og trafikfri vej – sluk for motoren under kørsel.
Træd på koblingen og kobl fra. Bilen ruller nu ved sit eget momentum. Hvis kørelyden stadig kan høres, kan du snævre din søgning ned til affjedringen.

kørelyde knapperHvis støjen er forsvundet, anvend bremserne med motoren slukke. Notér venligst: Du skal måske anvende ekstra pres fordi bremseassistancen ikke får nok pres, når motoren er slukket. I biler med servostyring vil styringen også være bemærkelsesværdig uden motor tændt . Bremserne gør måske dem selv hørt ved slibende kørelyde eller et permanent knirk under kørsel.

Stop bilen. Lad motoren stå i tomgang og gas højlydt op flere gange. Hvis en usædvanlig støj kan høres når motoren står i tomgang, kan fejlen snævres ind til motoren, drev, vandpumpen og bilgenerator.

Bremser rabat butik

Bremser rabat butik

største udvalg og mærke kvalitet til lave priser

til butikken

Ved at følge denne procedure kan du komme tættere og tættere på grunden til støjen

Hvilken støj er grundet hvad?

For at fremme identificeringen af kørelyde, finder du en liste herunder med de mest typiske kørelyde, deres grunde og hvordan du kan skal agere.

Lyde før man kører

støj fra støddæmperen1. Knirk og klukkende kørelyde når man træder ind i bilen: stødabsorbering defekt, erstat.
Vi anbefaler især at skifte til Monroe støddæmpere.
støj fra brændstofpumpe

  • Blød summen når man drejer bilnøglen: normal driftslyd fra brændstofpumpen. Ignorer.
støj fra instrumentbrættets lys

  • Blødt klik ved start af bilen, muligvis med samtidig dæmpning af instrumentbrætlys: jordkabel korroderet. Fjern, rens, hvis nødvendigt erstat og geninstaller.
Støj ved start af motoren

  • Slibende lyde når motoren startes: noget sliber i remdrevet. Sluk motoren og tjek.
Lyde kommer fra motoren

  • Højt knirk fra motoren: generatorens V-bælte eller vandpumpe slidt. Erstat.
støj fra lejerne

  • Raslende støj, som ikke kommer fra motoren: generatorlejere. Fjern generatoren og tjek, hvis nødvendigt erstat lejerne.
støj vandpumpe defekt

Kørelyde under de første få meter

Lyd fra motoren1. Raslende støj ved start af motoren: hydraulisk ventilstødstangs fejl eller mangel på olie. Tjek olieniveau. Hvis støjen stopper efter få minutter, ignorer (givet at olieniveauet er o.k.). Hvis støjen varer ved, er ventilstødstængerne slidte og bør erstattes.Køb hydrauliske ventilløfter i premium kvalitet
Støj ved acceleration

  • Brølende støj ved acceleration: udstødning defekt. Total eller delvis erstatning.

Støj under kørsel

Støj fra koblingen1. Permanent rytmisk slibestøj: muligvis koblingen. Træd på koblingen. Hvis støjen stopper, er koblingen slidt. Erstat.

Støj kaliber tør

  • Permanent blødt knirk under kørsel: bremsekaliberen kræver smørelse. Adskil bremsebelægninger og anvend kobberpasta. (Noter venligst: BRUG PÅ INTET TIDSPUNKT maskinfedt eller olie!!!)
Støj under kørsel

  • Blød fløjtende lyd under kørsel: muligvis er gearkassen løbet tør. Som beskrevet, tjek med motor i tomgang og kig efter olie lækage.
Støj ved bremsning

  • Metallisk slibende støj ved opbremsning: bremsebelægningerne eller bremseskoene er fuldstændigt nedslidte!! Ideelt stop bilen og få den slæbt væk. Ellers: kør til den nærmeste værksted så hurtigt som muligt. Kør langsomt og undgå opbremsning.

Højkvalitets bremseklodser ATE fri fragt

Støj ved styring

  • Bankende eller raslende støj under styring: kugleled fejl. Erstat straks: bilen er ikke længere sikker i trafikken.
Støj stabilisator defekt

  • Raslende lyd ved kørsel igennem huller: forbindelsesstænger, stabiliseringsstænger eller støddæmpere defekt. Få dem tjekket og erstattet på et værksted.
bilstøj slidt motorophæng

  • Rykkende bankende kørelyde ved skift af last: motorophæng gummi er nedslidt. Erstat.
Støj hjullejer defekt

  • Nynnende støj ved styring: hjullejer defekt. Erstat.
Hjulleje - hurtig levering

Hjulleje | Hurtig levering

tilgængelig fra 35,52 kr

Køb online

Støj løs kofanger

  • Utydelig slibning og raslen under kørsel: bil kofangere kan være løse. Tjek om alle karrosseridele er på plads.
Lyd erstatning af udstødningsmanifold

  • Hvislende lyd når motoren kører: hårfin fraktur i udstødningen. Delen skal udskiftes.
Støj i kølesystemet

  • Hvislende lyd når motoren er slukket: For højt tryk i kølesystemet. Vent til trykket er faldet. Så undersøg motoren. Mulige grunde: køler, termostat eller toppakning defekt, perforeret slange.
Lyde ved slalomkørsel

  • Skrigende dæk i sving: dæktryk for lavt. Dæk er for gammelt eller for slidte.
Støj fra dækkene

  • Rullende lyd fra dækkene er for høj: dæk er for gamle eller gummiet er for hård. Dækket er muligvis blevet monteret forkert (mod rotationsretning). Pilmarkeringerne på dækkene bør altid pege i den roterende retning.

Indvendig støj

Invendige lyde1. Skrigende knirk: den indvendige blæser løber tør. Adskil og smør. Notér venligst: hvis blæserhjulet sidder fast, kan en kabel-brand i blæsermotoren opstå. Tjek for udvikling af røg! Sluk blæseren og åben alle vinduer.

Støj ved gearskift

  • Gnidsel lyd ved gearskift: pedaler eller “Bowden-kabler” kan være løbet tør. Pedaler kan smøres. “Bowden-kabler” bør erstattes. Notér venligst: hvis dette ignoreres for længe, kan et “Bowden-kabel” knække! I dette tilfælde har vand indtrængt i kablet og korrosionen får “Bowden-kablet” til at svulme.
Lyde i sædet

  • Knirke støj, der kommer fra sæderne: skinnerne eller sædemekanikken er tør. Sædet bør afmonteres og dele smøres.
Hvad laver hvilken støj

  • Raslen i instrumentbrættet: en løs forbindelse. At finde det kan måske vise sig at være meget arbejde. Bank forskellige steder på instrumentbrættet med motoren kørende.
Lyde fra forrudeviskerne

  • Knirkende vinduesviskere: viskerbladene er slidte. Erstat med nye og højkvalitet viskerblade.billige vinduesviskere

Støj fra undervognen

Lyde fra undervognen1. Høj raslen under kørsel, især i tilfælde af skift af last: udstødnings gummiophæng er løs. Tjek og erstat. Alternative grunde: løse dæksler eller kamre i motoren.

bil lyde under kørsel

  • Raslende og rullende lyde under kørsel: den keramiske kerne af den katalytiske konverter er ødelagt. Kørelyden bliver i første omgang højere og så gradvist lavere indtil den forsvinder fuldstændigt. I det tilfælde er den katalytiske konverter tom, og dette vil vise sig ved det næste udstødnings eftersyn.
Lyde fra den katalytiske konverter

  • Raslende støj når motoren kører: den katalytiske konverter varmeskjold er løst. Dette kan oftest repareres med et eller to svejsepunkter.
udstødning støj ved huller

  • En brølende lyd bliver gradvist højere: udstødningen lækker. Hvis udstødningen højlydt brøler højere når man gasser op, er lyddæmperen måske defekt. Hvis motorlyden bliver ekstremt høj, er udstødning flexrøret oftest skadet. For at være sikker, skal udstødningsrøret tjekkes fuldkommen. Typisk viser sod sig ved lækage punkterne. Hvis perforeringerne findes i midten af lyddæmperen eller i forbindelserne, kan udstødningen dækkes med et simpelt ærme som en midlertidig løsning. Fleksible rør og lyddæmpere bør ultimativt erstattes. Disse dele er generelt billige.

Bilstøj mest almindelige årssagerTip: find en erfaren passager!

bil lyd gasser opProblemet med de fleste driftslyde i bilen er deres gradvise hændelser. Dette lader dig vænne dig til støjen, så du ignorerer det. Derfor er det altid nyttigt at have en passager med i bilen, og spørge ham om han bemærker noget specielt. Sådan undgås ”arbejdende blindhed” og dyre skader grundet fejl.
Især gamle biler bliver ”snakkende” og fortæller dig meget pålideligt hvilke dele, som bør udskiftes. Dette lader ”en gammel skat” forblive klar til trafik, når du har lært at høre advarselssignalerne.

Foto: Alexandr Shevchenko, Brian A Jackson, ThomsonD, Baloncici, Simple Photo Shot, Daria Filimonova, love_studio, loraks, Voyagerix, sima, Gregory Gerber, Nor Gal, Lopolo, Pataporn Kuanui, NONGASIMO, Chatchai Kritsetsakul, Dewitt, InkHeart, similis, pdsci, khuruzero, Sharomka, Nykonchuk Oleksii, Kwangmoozaa, SARIN KUNTHONG, Corepics VOF, supergenijalac, korkeng, PREM WATTHANAKUL, Maxim Rumyantsev, Sergey Kelin, Andrey_Popov, pdsci / shutterstock.com