Bremser er de klassiske sliddele i ethvert køretøj hvor rettidig udskiftning er afgørende for trafiksikkerheden. Især med ældre serier er det muligt selv at udskifte bremseskiver og klodser med lidt fagviden og håndværksmæssig snilde. Sammenlignet med et værkstedsbesøg lader det et 4-cifret kronebeløb besparelse. De følgende installationsinstruktioner giver dig værdifulde råd til hvordan du egenhændig trinvis udskiftning bør forløbe.
Grundlæggende information for udskiftning af bremseskiver og klodser
Et velfungerende bremsesystem er vigtigt for i enhver trafiksituation at kunne stole på en hurtigt og præcis nedbremsning. Udskiftningen af bremseklodser og skiver bør derfor kun udføres med tilsvarende fagviden. Bliver bremserne udskiftet alene af dig selv grundet omkostningerne, kan udførelsen være mangelfuld og køretøjet bremser ikke optimalt. Sandsynligheden for uheld stiger, desuden kan forsikringen nægte dækning. Du bør derfor kun foretage udskiftningen hvis du kan arbejde sagkyndigt og råder over den tilsvarende erfaring.
Første skridt: Understøt køretøjet og hjulene
Samtlige dele i et bremsesystem bliver altid uskiftet parvis, ellers er der risiko for en en-sidet trækkraft under nedbremsning. Under alle arbejdsfaser er understøtning nødvendig, optimalt er en autolift. Også den høje frigang med den klassiske donkraft er tænkelig, at foretag udskiftningen parvis af klodser og skiver er dog lidt mere anstrengende. Fjern dernæst hjulet, bag dette befinder der sig bremsedelene der skal udskiftes. Dette gøres helt regelmæssigt som ved et normalt hjulskift.
Efter hjulet er taget af har du direkte udsyn til bremsekaliberen som er fastgjort med fastgørelsesclips og har støvbeskytter kappe. Tag kappen af og brug derefter en skraldenøgle til at løsne glide boltene der var skjult af støv beskyttelseshætten. For at udtage bremsekaliberen må de tilsvarende nulstilles med et 0-stillings sæt. Dette kan med nyere modeller fører til problemer med køretøjs elektronikken, da de i denne tilstand kan den elektronisk parkeringsbremse blive aktiveret. I dette tilfælde er et indgreb i elektronikken nødvendig, for at sætte dem i hhv. service eller reparationstilstand.
Fjern bremseklodser fra den frigjorte bremsekaliber
Hvis bremsekaliberen er fri, kan bremseklodser fjernes fra den. Bremseklodserne der er i direkte kontakt med bremseskiven, er i øjeblikket stadig installeret på køretøjet. Med en passende skruetrækker til løsne dens fastgørelse, hvorefter bremseskiven udover beslagene kan fjernes fra hjulnavet. For det meste har bremseskiven sit eget gevind til navet, dette skal efterprøves individuelt
ATE bremseklodser Originaltilbud fra 103,03 kr.Køb nu ⇒ |
Selv hvis du vil montere helt nye bremseskiver og bremseklodser, udskiftes andre dele af bremsesystemet ikke. Efter demontering anbefaler vi derfor en grundig rengøring og pleje, så bremserne derefter fungere fejlfrit. Udover hjulnavet skal du også rengøre bremsekaliberen og elektrodeholderen grundigt, til det grove snavs tilrådes en lille stålbørste til opgaven. Ellers finder du specielle bremserengøringsmidler i faghandlen som du kan bruge til de øverige komponenter i bremsesystemet udover skiver og klodser.
Montagen af de nye bremseskiver og bremseklodser
Installationen af de nye bremseskiver og den efterfølgende samling af bremseklodser med nymonterede klodser udføres som beskrevet ovenfor, blot i omvendt rækkefølge. Først anbringes den nye bremseskive på hjulnavet derefter monteres de nye bremseklodser på bremseklodsholderen. Det anbefales kraftigt at smøre kontaktfladen med specielt bremsefedt fra en faghandel, inden du montere bremseklodser. På denne måde bidrager du til en bedre bevægelighed af denne køretøjs del og forhindre uønsket friktion af bremsekomponenterne.
Hvis bremseklodsholderne er optimalt forberedt , fastgøres de igen tilbage til bremseskiven med de også rensede skruer. Vær opmærksom: For optimale og sikker bremseevne skal det af producenten foreskrevne drejningsmoment overholdes, når de strammes. Hvis bremseklodser er for løse eller for stramme har dette en negativ indvirkning på bremseevnen og bliver en alvorlig sikkerhedsrisiko.
Efter montering af beslagene indsættes selv bremseklodserne. Vær opmærksom på det forskellige design på begge sider, siden af bremseklodsen, der skal monteres udvendigt har en klemme. Klemmen bruges til at indsætte bremseklodser i stemplet på bremsekaliberen. Efter isætning kan bremseklodsen og bremsebelægningen skubbes over bremseskiven.
Derefter smøres glideboltene, indsættes gennem bremsekaliberen og skrues på med en unbrakonøgle. Også her er det vigtigt at drejningsmoment er korrekt. Endelig monteres st‹vhøtterne igen og fastgørelsesclipsen fastgøres til bremsekaliberen igen. Som ved demontering kan disse dele normalt fastgøres med en simpel skruetrækker i passende størrelse.
Udluftning af bremsesystemet
Under dit arbejde på bremsesystemet af køretøjet trænger luft ind i systemet. Før du igen monterer hjulene og kan benytte køretøjet , er det derfor nødvendigt at udlufte bremsesystemet. Dette skal foretages på alle bremsekalibre, da disse er forbundet med hinanden via systemet. Konkret betyder det, at du også skal udlufte bremsekaliberne på den aksel, som du ikke har arbejdet på.
Udluftningen af bremsesystemet forudsætter en vis fagviden, her hjælper sagkyndig bilmekaniker gerne med den korrekte udførelse. Hvis udluftningen glemmes, kan der være for meget luft i systemet og trykket på bremsepedalen giver ikke den ønslede kraftoverførsel til bremsesystemet. Dette skal ikke fastslås, når dit køretøj er i fuld fart og nedbrmses ikke så kraftigt som ønsket.
Efter påfyldning af køretøjet kan du blot samle hjulet som normalt. Naturligvis betaler udluftningen først, når alle bremse komponenter er udskiftet, så bearbejdningen på akselsiden er udført.
Bremseskiver fra BREMBOnu fra kun: 50,47 kr.Bestil til lave priser ⇒ |
Afprøv grundigt de nye bremser før næste tur
Nye bremseskiver og bremseklodser skal bruge en smule tid for at tilpasse sig den rigtige position og opnå det bremsegreb. Før du bevæger dig ud på en længere køretur, afprøv køretøjets bremseevne på et egnet sikkert område. Accelerere dit køretøj let og derefter nedbremse det igen og igen. Bremsesystemet er godt afstemt, hvis du fornemmer betydelig modstand når du træder på bremsepedalen.
Hvis bremseevnen ikke er optimal selv efter længere forsøg, kan det skyldes der er for lidt bremsevæske i køretøjets hydrauliske system. Udskiftningen af bremsevæsken kan du med lidt erfaring selv foretage, den egnet væske kan du købe hos en faghandler.
Foto: Tatiana Khlopkova, kuzmichstudio, malkovkosta, Sven Vietense / shutterstock.com