Tændspolen er for motoren af afgørende betydning. Defekter på dette komponent bliver bilens funktionsdygtighed hurtig indskrænket. Det gælder om at spore fejlen og afhjælpe den hurtigt. Vi viser, hvordan tændspolen udskiftes og hvilke elementer du skal lægge særligt vægt på.
Tændspolen og dens funktioner i motoren
Tændspolen tjener som en slags transformator i køretøjet og er ansvarlig for antænding af brændstoffet. Derved sørger tændspolen for den nødvendige højspænding hvilket føres gennem tændkabler og ledes videre til tændrørene og der antændes brændstoffet.
Afhængig af producent og model af køretøjet variere antallet af tændspoler i motoren. I nyere køretøjer er f.eks. en tændspole ofte ansvarlig for to eller sogar kun en cylinder. Dette gør det endnu sværere at identificere en defekt tændspole.
Sådan er en tændspole opbygget
En tændspole består af to forskellige viklede ledninger omkring en lamineret jernkerne. Hvis den primære og den sekundære vikling gennemstrømmes af en elektrisk strøm, opbygges et elektromagnetisk felt op i tændspolen.
Således kan den ønskede og påkrævet høje antændingsstrøm på omtrent 30.000 V genereres. Hvis der opstør skader, kan denne proces ikke længere finde sted. Den nødvendige antændingsspænding bliver dermed ikke opnået længere og tændspolen adresseret til tændrørene kan brændstoffet ikke længere antændes.
Tegn ppå en defekt
At finde en defekt tændspole er ofte ikke så ganske ligetil. Der er dog en række tegn på funktionsfejl med individuelle tændspoler i motoren. Disse inkludere føgende symptomer:
– Bilen har regelmæssig svært ved at starte. Det betyder, at den regelmæssigt ikke ved første forsøg starter.
– Motoren kører ujævnt og lyder ikke ren. Kontroller motorstøj regelmæssigt, for at fastslå om der skulle være forskelle.
– Motorens advarselslampe henholdsvis motorkontrollys i instrumentbrættet tændes.
Hvorfor bliver en tændspole defekt?
Også tændspoler hører absolut til sliddele i bilen. Fordi gennem vedvarende brug og den modstand tændrørene udsættes for føre det til regn på slid.
Desto flere kilometer der køres i bilen, desto mere stiger risikoen for en defekt tændspole. En defekt spændingsforsyning til tændspolen eller ved fugtighed kan forårsage langvarige skade på tændspolen hvilket fører til et sådant udfald.
Udskifte selv eller få et værksted til det?
Som regel er det ikke nødvendigt for at udskifte en tændspole at køretøjet bringes til et værksted. Da disse i de fleste tilfælde er særligt nemt tilgængelige og udskiftningen af tændspolen tilsvarende hurtig at få hånd på, er du fritstillet. Derfor kan et værksted heller ikke for dette arbejde afkræve overdreven megen betaling. Når du medbringer den gamle tændspole som reservedel, sænker det omkostningerne betydeligt. Når du betror dig selv til håndværksmæssigt til udskiftningen, er dette en gode mulighed til at spare en smule penge.
Tændingsspole ⇒ fremragende kvalitetsstandardernu fra 112,75 kr.BESTIL SIKKERT ONLINE ⇒ |
Skridt-for-skridt brugervejledning
Udskiftningsprocessen kan variere fra producent til producent. dog er de grundlæggende skridt hos alle producenter og alle modeller ens. Følg ganske enkelt denne brugervejledning.
- Du arbejder på køretøjets elektriske kredsløb. Af samme grund skal du altid frakoble batteriet fra strømkredsløb fuldkommen.
- Nu kan motorens skjold fjernes. Afhængig af køretøj kan hertil særlige værktøjer være nødvendige.
- Fjern de eksisterende kabler fra tændspolen. Marker i nødstilfælde kablerne eller tag et foto af rækkefølgen af kablerne på tændspolen.
- Nu kan tændspolen skrues af og fjernes.
- Den nye tændspole isættes.
- Tændspolen skrues fast.
- Kablerne forbindes igen. Efterse placering af kablerne. Iagttag den præcise rækkefølge af kablerne på tændspolen.
- Motorens skjold bringes på plads.
- Batteriet tilsluttes igen.
- Motoren afprøves.
- Motoren bør starte omgående og tidligere mere jævn drift. Alene ud fra lyden bør lyden fortælle dig om alle cylindre igen starter og om udskiftningen har været vellykket.
Du skal være opmærksom på dette ved udskiftning
Også når udskiftningen synes enkel og ukompliceret, skal du stadig være opmærksom på nogle få vigtige punkter ved udskiftning:
- Frakobl altid (!) batteriet når du arbejdet på køretøjets elektronik.
- Tændspolen er forbundet med batteriet, med strømfordeler og tændrørene. Marker alle tilslutninger omhyggeligt. Fejlagtig tislutning kan fører til ikke funktionsdygtige cylindre, således at benzin/luftblandingen ikke kan antændes. Således vil udskiftningen ikke have haft nogen virkning. Benyt lejligheden til at markere eller fotografere tilslutningerne af den endnu installerede tændspole med tilsluttede kabler. Så bevarer du ihvertfald overblikket.
- Vigtig: Tændspolen skal ikke udskiftes i pakken. I modsætning til tændrør kan du problemløst udskifte tændspoler individuelt. Dette gælder dog ikke, når der hos producenten af køretøjet eller når der på tændspolen bekendte fejl på din køretøjsmodel. I sådanne tilfælde er det fornuftigt at udskifte alle tændspoler samtidig, så senere fejl ikke skal rettes.
Op til -70% rabat på Bosch tændrørfra kun 18,06 kr.Køb billigt online! ⇒ |
Disse omkostninger skal du regne med
Tændspoler er i sig selv ikke dyre. Afhængig af køretøj og producent må du regne med for en ny tændspole koster mellem 450 og 1350 kr. Selv ved udskiftning af alle tændspoler holder omkostningerne sig indenfor budgettet.
Hovedsageligt fordi de dyre tændspoler normalt bruges til flere cylindre på samme tid, hvilket reducere antallet af tændspoler i systemet. Desuden er omkostningerne til værkstedsbesøget også ganske rimelige. Som regel koster medgået arbejde ved forskellige værksteder mellem 450 og 1120 kr. Når du ikke selv ønsker at udskifte tændspolen eller kan, så bliver værkstedsbesøget økonomisk forsvarligt.
Foto: industryviews, Fouad A. Saad, Mauro1969, tcareob72, Tatiana Khlopkova, Anatoliy Karlyuk, Krisana Antharith, dreamnikon, Toa55, trinityfoto, Phattaraphum, Twinsterphoto, SpeedKingz, Nor Gal, marekusz / shutterstock.com