Udskiftning af skærmen – med tålmodighed og forståelse til succes

Udskiftning af skærmen - med tålmodighed og forståelse til succes

Fløjen eller skærmen er en del af det frontale bilkarosseri, som dækker hjulkassen af ​​styreakslen og smelter sammen med motorhjelmen og fronten af bilen. Det gode ved vingen er at den er enkel at udskifte. I tilfælde af rust, buler eller alvorlige ridser er udskiftning af skærmen generelt lettere end udfladning, udfyldning eller svejsning. I denne tekst kan du læse alt, hvad du har brug for at vide om skærm udskiftning.

Uanset hvad der æder skærmen

Som en del af bilens ydre panel er en skærm konstant udsat for elementer fra vejen. Hertil kommer, at denne komponent sidder tæt på hjulene. Vandsprøjt og grus rammer konstant underekstremiteterne af metalpladen.

Rust kan nemt starte her. Forskærme har en tendens til at få skader på snævre parkeringspladser. Moderne biler bliver til stadighed større og er ved at nå grænsen for plads på gamle parkeringspladser. Store sedans, SUV’er eller off-road køretøjer er mere udsat for at støde mod en søjle.

svagheder af skærmen

En bulet, rusten eller ridset skærm er ikke rigtig alvorligt, selvom det har en betydelig påvirkning på bilens udseende.

I modsætning til de faste og svejsede sidepanel bagerst på karrosseriet er forskærmenes funktion at være en strukturel støtte. De skrues blot på understellet, og er derfor lette at udskifte.

Vær opmærksom på lakken!

Vælg farve til vingen korrekt

Selvom udskiftning af en vinge er enkel, er der en hage: farven. En skærm i en anden farve vil skille sig ud og dermed reducere bilens værdi. Det er derfor besværet værd at tage sig tid, når der søges efter en erstatning. Med en lille smule søgning er det muligt at finde skærme med matchende farve.

Præcision er af største betydning, når der søges efter en matchende skærmfarve. Grøn er ikke bare grøn. Der findes hundredvis af forskellige nuancer for hver grundfarve. Hvis lakken på vingen ikke har præcis den samme farvekode, vil der kunne ses en tydelig forskel ved samlingen øjeblikkeligt. 

Farvekoden på en bil kan findes i registreringspapirerne (titel) eller et eller andet iøjnefaldende sted på køretøjet. Placeringen kan variere betydeligt afhængigt af bilmodellen. For at få oplyst hvor på bilen farvekoden kan findes, kan et opkald til en nærliggende brugtvognsforhandler eller værksted af det tilsvarende mærke være nyttigt.

Som alternativ tilbyder internettet mange internationale muligheder for at finde en matchende del. En anden løsning er at købe en ny reservedel og male den i den rette farve.

skærme front og bag til den bedste pris

Front- og Bagskærm ⇒ Bedste pris

nu fra 68,30 kr.

til butikken

Ny eller brugt?

På en ældre bil giver installationen af en brugt skærm i upåklagelig stand og i samme farve mere mening end at bruge en ny del. Nye skærme har flere ulemper:

– tilpasning af pasform 
– lak 
– materialekvalitet
Ny eller brugt skærm

Særligt i fremstillingen af metalpaneler er der mange aktive smertensbørn. I første omgang er køber glad for at få en ekstremt billig reservedel. Imidlertid dukker skuffelsen op ved samlingen: opdelingslinjerne passer ikke, udborede huller og bolte passer ikke sammen, kunden modtager et rustent panel eller metallet er skrøbeligt.

Ønsker du at installere en skærm, skal du være sikker på at du besøger en pålidelig forhandler og sørge for at mærkevarer eller OEM er af god kvalitet. Ellers vil en simpel reparation med sikkerhed blive til en frustrerende begivenhed.

ekstra vinger med sort grunder

Fabrikken leverer ekstra vinger malet med sort grunder. Dette betyder at metallet skal males igen. Vi anbefaler ikke gør-det-selv forsøg med spraydåser. Overgangen vil altid kunne ses. Men selv efter professionelt udført malearbejde vil den skille sig ud efter installation.

Den skinnende, ridsefri, nymalede vinge/skærm afslører resten af bilens tilstand. Vælger man at installere en ny skærm, venter der flere timers polering for at opnå en matchende glans og farve, som reservedelen har, på resten af ​​karosseriet. 

En brugt skærm i den matchende farve sikrer OEM-kvalitet og den rigtige pasform. De aldrende skrammer kan være et aktiv ved reparation af en brugt bil. En skærm af ordentlig kvalitet i samme farve giver de bedste resultater. Der vil ikke kunne ses tegn på reparation efterfølgende.

Udskiftning af skærmen – trin for trin

Udskiftning af skærmen trin for trin

Udskiftningen af ​​en vinge/skærm tager op til 2-3 timer. Du har brug for:

– et skruenøglesæt (skruenøgler). 
– et tørt arbejdsareal 
– en bil donkraft 
– en hjulnøgle 
– klippeværktøj 
– spidstang 
– bukke 
– en stjerneskruetrækker 

Forberedelse: parker bilen og åben motorhjelmen.

1. Fjern gitteret

Start med at fjerne kølergitteret. Det er nødvendigt, da kofangeren også skal fjernes. Gitteret er gjort fast til karrosseriet med en række stjerne bolte.

2. Fjern kofangeren

Fjern kofangeren

Nu tages hele kofangeren af ved at fjerne klips og skruer, kofangeren er gjort fast hele vejen rundt. Læg kofangeren på græsset eller på et tæppe for at undgå ridser.

3. Fjern hjulet

Fjern hjulet

Hjulet på den beskadigede side fjernes ved at løsne hjulmøtrikkerne og løfte bilen. Når hjulet hænger frit i luften kan det tages af. 

Vær påpasselig: en bil bør ikke sættes på en donkraft hvis den ikke står sikkert. Anvend ikke sten eller træblokke til at løfte bilen op, brug kun professionel bukke, som er egnede til biler. Når bilen løftes op, gør da altid brug af de dertil indrettede kontaktpunkter for at løfte bilen. En forkert placeret donkraft eller placering af bilen, kan forårsage alvorlige skader på karrosseriet

4. Afmontering af hjulkassen

Afmontering af hjulkassen

Hjulkassen eller inderskærmen er gjort fast til karrosseriet med bolte og klemmer. Vær opmærksom på ikke at miste nogle af boltene. Selv om det kræver flere kræfter, er det bedre at anvende en simpel skruetrækker frem for en trådløs skruetrækker for at undgå risikoen for springende bolte.

Dette vil besværliggøre afmonteringen eller kan beskadige komponenter eller karrosseriet. 

5. Fjern lygten

Fjern lygten

På moderne biler kan man kun komme til flere skærm bolte når lygten er fjernet.
Derfor: ud med den. Hvis bilen har xenon forlygter, sørg da for at de er kølet helt af først. Opbevar forlygterne på et sikkert sted. 

6. Udskiftning af skærmen

Udskiftning af skærmen

Nu, efter du har fjernet alle forstyrrende komponenter ved fronten og afmonteret hjulkassen skulle alle fløj/skærm bolte være mulige at komme til. Hav en lille æske ved hånden til at gemme alle karrosseridele såsom skruer og bolte.

Lavprisbutikker til karrosseridele

Skru skærmen af og sæt den nye på plads. På moderne biler vil tilpasning næppe være nødvendig. Skærmen bør have den rette pasform.

Skulle du opleve problemer med fastsættelse af den nye skærm kan chassiset være beskadiget. Undersøg om du har med en forulykket bil at gøre.

7. Sæt alt på plads igen

saml bilen igen efter udskiftning af skærmene

Alle komponenter sættes nu på plads i omvendt rækkefølge. Herefter vaskes og poleres bilen grundigt. Hvis ikke der tænder nogen kontrollamper efter den færdige reparation har det været en total succes.

Øjeblikkelig udskiftning sparer tid og mindsker irritation

Når det kommer til forskærme, er det nemt at foretage et valg mellem udskiftning og reparation. Hvis skaden kan poleres væk, så fortsæt med at bruge den gamle skærm. Viser det sig at være et spørgsmål om fyldning og svejsning er det absolut den bedste løsning at finde en bedre reservedel i matchende farve fra genbrugen.

Foto: Magsi, James Kappernaros,Vladimiroquai, BACHTUB DMITRII, baranq, Sornn, Dmitry Kalinovsky, Ilya Rudzis, victoras, Alraun, Nejron Photo, Bhakpong, PongMoji / shutterstock.com