Forsyning af luft til en motor er i dag blevet til en sand videnskab. Hvor det tidligere var tilstrækkeligt med et udsugningsrør med luftfilter, anvendes i dag en kompleks samling med et stort antal komponenter. Hvis en indsugningsmanifold er defekt kan det især mærkes ved tab af ydelse, kraftig tilsmudsning og olielækage.
Årsagerne til stigningen af disse kompleksitet er den moderne motorstyring med udstødnings bearbejdning. Motoren forsynes nu med luft gennem indsugningsmanifolden (en anden betegnelse for »indsugningsspindel«) Når ompleksiteten af teknikken stiger, stiger også faren for defekter.
Opbygning af indsugningsmanifold
En indsugningsmanifold består af et solidt støbt rør af aluminium eller støbejern. Afhængig af antal af cylindre er fire eller seks rør samlet i en indsugningsmanifold. De løber til et centralt samlingspunkt til indsugningsmanifolden.
I indsugningsmanifolden er der yderligere nogle komponenter:
– Indsugninsmanifoldforvarmer: Den tjener til opvarmning af den indsuget luft – Hvirvelklapper med styring: Den hvirvler luften yderligere – Indsugningsmanifoldpakning – Støtte til EGR-ventilen |
![]() Indsugningsmanifold • Rabat24 timer gratis forsendelsetil butikken ⇒ |
Afvigelse: Kvælstofdioxider fra udstødningsgas
![]() Den største synder ved forbrændingen i motoren opstår praktisk talt tilfældigt. De såkaldte kvælstofoxider identificeres som hovedårsagen til luftforurening. Kvælstofoxider fremkaldes altid kun når noget afbrændes med atmosfærisk luft. Luft består af kun ca. 20% ilt. Det meste af den luft vi indånder består rent faktisk af kvælstof. Andelen af kvælstof i den omgivende luft er hele 70%. Denne gas som er inaktivt og ikke-brændbar, kombinere desværre dannelsen af forskellige molekyler under de ekstreme forhold i motorens forbrændingskamre. NO, NO2, NO3 osv, er de såkaldte »hvælstofoxider«, der sammensættes til dannelse af NOx-gruppen. Men fordi kvælstof er så inaktivt mister de hurtigt de vedhæftede iltatomer. Og så bliver de såkaldte »frie radikale« , der oxiderer alt de kommer i berøring med. Hvis du indånder dem, beskadiger de lungevævet, der i værste fald kan føre til kræft. For at reducere koncentrationen af kvælstofdioxid bruges EGR-ventilen på en indsugningsmanifold. |
Problemer med EGR-ventil
EGR-ventilen tjener til at recirkulere udstødningsgas, der allerede er forbrændt inde i forbrændingskammeret. For at gøre dette ledes udstødningsgassen gennem indsugningsmanifolden. Dermed suger motoren udstødningsgas, der allerede er forbrændt, og brænder det en gang mere. Det betyder ikke meget for motorens ydeevne. Dette tiltag sænker dog temperaturen i forbrændingsprocessen. Jo lavere temperatur i forbrændingskammeret er, desto mindre kvælstofoxid bliver opbygget.
Der er dog en hage herved. Sodpartiklerne fra udstødningen aflejre sig ikke kun på EGR-ventilen. De tilstopper også gradvis hele indsugningsmanifolden. Dette kan føre til total tilstopning af tilførslen. Bilen får praktisk talt ikke tilført luft længere og kan praktisk talt ikke køre.
Reparation af indsugningsmanifold
Total forurening fra udstødnings aflejringer er den mest almindelige årsag til en defekt udstødningsmanifold. Indtil for nylig blev hele komponentet ganske enkelt udskiftet – men til enorme omkostninger.
Imidlertid er det et stort antal tjenesteudbydere der tilbyder rengøring af indsugningsmanifolden.
Der er flere tilgange til dette: Nogle tjenesteudbydere brænder indsugningsmanifolden ud med ren ilt eller trykluft. Andre tilsætter kemiske opløsninger, hvor det fast aflejret kulstof fra soden opløses. Disse tjenesteudbydere tilbyder som regel en straks ombytning »gammel mod forarbejdet« eller restaurering af din egen indsugningsmanifold. En ny indsugningsmanifold koster fra ca. 1330 til langt over 7500 kr. Forarbejdningen koster som regel mindre end en 1/4 del af nyprisen på en indsugningsmanifold. |
Problemet ligger dog i detaljerne for at afmontere en indsugningsmanifold er erfaring, fingerspidsfornemmelse og egnet værktøj nødvendigt. Bliver indsugningsmanifolden beskadiget ved afmontering kan man egentlig kun udskifte dn til en ny del.
Til rengøring af indsugningsmanifolden hører også altid en forarbejdning af EGR-ventilen.
Tvivl om hvirvelklappen
Hvirvelklapperne er indbygget i mange indsugningsmanifold er. Disse er små klapper fremstillet af varmebestandig plast. De ikke blot åbner og lukker indgangskanalerne til indsugningsmanifolden. Frem for alt sørger de for turbulens, hvilket forbedre forbrændingen i motoren. Problemet med hvirvellapper er dog, at de har en tendens til at brække af og derefter falde ned i motoren.
Med lidt held vil stemplet knuse plastklappen og blæse den ud med udstødningsgassen. Men selv da sidder stykker af den fast i katalysatoren. Er uheldet ude kan den afbrækkede hvirvelklappe på forhånd anrette stor skade på motoren.
Vores råd lyder derfor: Undersøg om der findes et ombygningssæt til dit køretøj.
Disse er eksempelvis tilgængelige for mange motorer til BMW. I disse sæt erstattes de bevægelige klapper med stive paneler. Virkningen er minimal ringere, men du opnår maksimal driftssikkerhed. Panelerne kan ikke briste og falde ned i motoren. Man er dermed pålidelig beskyttet mod ubehagelige overraskelser.
Foto: Lena Pan, CyrilLutz, aopsan, Byjeng, Chirachai Phitayachamrat, KUNANEK SUPAKOSOL, Winai Tepsuttinun, Stason4ik / shutterstock.com