Tæmning af den stor forslugne – de vigtigste råd til at spare brændstof!

Tæmning af den stor forslugne - de vigtigste råd til at spare brændstof!

Nogle køb af en billig brugt bil bliver til en forbandelse efter kort tid. Brændstofforbruget virker mærkværdigt højt og gør det formodentlige gode tilbud til en meget dyr fornøjelse. Her har føreren imidlertid mange muligheder for at gribe ind og bæredygtigt sænke driftsomkostningerne. Læs alt om, hvordan du kan reducere dit køretøjs brændstofforbrug i denne artikel.

Sparer brændstof: Kun viden hjælper

Sparer brændstofSom det første skal det nøjagtige brændstofforbrug af bilen måles. Processen hertil er ganske enkel. Bilen skal tankes helt op og køres nogle hundrede kilometer. Så skal bilen igen tankes helt op. Ved påfyldning skal du skal du stoppe når påfyldningshanen automatisk stopper!

At få bilen til at vippe for at få endnu et par liter mere i tanken får den kun til at løbe over. Det er ikke blot tidssplilde det er også farligt. Efter optankning deler man den tankede mængde af brændstof med de kørte kilometer og ganger resultatet med 100. Jo længere en strækning du har tilbagelagt, desto præcisere bliver resultatet.

Jo mere blandet kørestil – landevej, by, motorvej – er, desto mere meningsfuld bliver den fastsatte værdi for de generelle driftsomkostninger. Den bestemte værdi sammenlignes med gennemsnitsforbruget af køretøjstypen. Du bør dog ikke stole på fabriksoplysn ingerne, men snarere lade dig informere om forbruget fra andre brugere af bilen. Her kan du ofte få vigtige råd om dit køretøj.

Første trin

Brændstofforbruget er påviseligt alt for højtBrændstofforbruget er påviseligt alt for højt. Nu har man forskellige muligheder for at gribe ind. Hvert enkelt tiltag kan mere eller mindre virkningsfuld. SAmmenlagt kan det dog hjælpe med at sænke benzin eller dieselforbruget med over 50%. Trinnene er:

1. Reducere vægten
2. Generelt vedligeholdelsesarbejde
3. Ændringer i kørestilen
4. Tekniske tiltag

Hvert gram skal fodres

Røm bilenHvert gram, der skal bevæges af bilen, koster brændstof. Derfor er første og nemmeste tiltag for at sænke brændstofforbruget: Røm bilen. Alt skal ud, som ikke nødvendigt skal være der. Dette kan kombineres med en grundig indvendig rengøring, så kørsel også bliver meget mere behageligt.

Hvis du vil tage brændstofbesparelser til det ekstreme, kan du gå længere på dette punkt: Et ikke benyttet bagsæde eller passagersæde koster ligeledes vægt. Også reservehjulet kan gennem et meget lettere reparationssæt udskiftes. Når anhængertrækket er aftageligt, skal det ikke altid være påsat. Slutteligt kan et intelligent tank styresystem kan også bidrage til at gøre bilen lettere.

Diesel og benzin vejer ca. 750 til 850 gram per liter

Ved et tankvolumen på 40 liter giver det sammenlagt en vægt på 30 til 35 kg, der kun koster brændstof. Fylder man nu kun en tredje del op, spare man yderligere 20 kilo i vægt. Du skal bare tanke op oftere.

Med få armbevægelser kan man reducere brændstofforbruget

Forbrundingsmotorer fungere kun optimalt under perfekte betingelser. Dette omfatter, at lufttilførsel og indre smøring er i orden. Ved køb af en billig brugtvogn hører derfor altid:

1. Et olieskift
2. Udskiftning af luftfilter
3. Udskiftning af tændrør
4. Kontrol af dæk

Et olieskift1. Et olieskift skaffer en defineret tilstand, hvorfra bilen fortsat kan betjenes. Frisk, høj kvalitet olie sænker den indre friktion i motoren, hvilket har betydelig indflydelse på brændstofforbruget.

udskiftning af luftfilter2. Særligt udskiftning af luftfilter kan have enorm effekt på brændstofforbruget. Dette alene kan reducere brændstofforbruget med 30 til 50%. Ved udskiftning af luftfilter kan også pollenfilteret udskiftes samtidig. Så har man med nogle få snuptag igen ren luft til motoren og inde i kabinen. Køb et nyt MAPCO luftfilter nu hos Bildeleekspert.dk til lav pris

Udskiftning af tændrør3. Tændrørene sørger for den korrekte forbrænding. Ved udskiftning af de gamle rør undersøges nøje. Afhængig af hvordan de præsterer, kan de give oplysninger om andre problemer med motoren. Ved tændrørs udskiftning skal der også kastes et blik på strømfordelerdæksel. Brændte (sodet) kontakter er også ansvarlige for et forhøjet brændstofforbrug.

Kontrol af dæk4. Til sidst er dækkene også ansvarlige for brændstofforbruget. Tommelfingerregel er meget enkel: Jo højere rullemodstanden er, desto mere stiger brændstofforbruget. Som det første tiltag kan dæktrykket derfor kontrolleres. Disse skal altid i henhold til fabriks specifikationerne eller ligge højest en halv bar højere. Under ingen omstændigheder må dæktrykket være under det som producenten har fastlagte specifikationer. Det forhøjer ikke blot forbruget af brændstof, snarere slider det også hurtigere på dækkene og gør bilen usikker.

Vinterdæk har i kraft af deres grovere profilering en højere rullemodstand end sommerdæk. Selv hvis du har lov til at køre med vinterdæk om sommeren, tilrådes det altid at køre med sæson tilpassede dæk på en bil. Alene herigennem kan brændstofforbruget reduceres med en til to liter. Dette gælder især når også dæktrykket altid opretholdes korrekt.

Intelligent kørestil gør bilen til et forbrugs vidunder

Intelligent kørestil gør bilen til et forbrugs vidunderEn bil forbruger mest brændstof, når et accelerer. Tricket ved økonomisk kørsel er derfor at holde en bil accelereret en gang ved den hastighed så længe som muligt. Hurtig start, stop-kør kørsel eller konstante overhaling manøvre på motorvejen får derfor brændstofforbruget til at eksplodere. Det højeste gear er altid den gear position, i hvilken motoren arbejder mest effektivt. Luftmodstanden er her også vigtig: Jo hurtigere bilen kører, desto mere kraft har den brug for at skubbe mod luften.

Fra en hastighed fra 100 til 120 km/t stiger luftmodstanden igen kraftigt – og dermed brændstofforbruget.

Med en afmålt »flyde med strømmen« kommer man meget længere end en vedvarende »græsplæne« i ydersporet.
Hvis du har nerverne til det, kan du holde dig bag en lastbil og drage fordel af dens slipstrøm. Dette kan sænke brændstofforbruget enormt, men gør kørslen temmelig kedelig.

Kørestilen hører også til omgang med forbrugeren: Bilen er ligeglad med hvad den bruger brændstoffet til. Alt hvad der koster energi, skal betales med benzin eller diesel. Derfor bør du kun tænde for det der virkelig er nødvendigt: Klimaanlægget er en enorm benzinsluger, ligeledes er sldevarmen eller andre elektriske forbrugskilder i bilen. Et stort hi-fi anlæg frembringer dejlig lyd, men det kan fordoble en bils brændstofforbrug: Kraftige højttalere og forstærker forøger ikke blot vægten af bilen, det koster også meget strøm.

Forbruget stadig for højt? Så afsted til værkstedet

Hvis de her viste tiltag endnu ikke har hjulpet med at sænke brændstofforbruget, kan der være en teknisk defekt. Hertil er der ret typisk 3 årsager til:

1. Utæt brændstofsystem
2. Defekt varmeføler
3. Defekt lambdasonde
4. Hængende bremsekaliber

Et utæt brændstofsystem1. Et utæt brændstofsystem, alså et hul i tanken eller porøse slanger/rør, identificeres som regel ved en stærk lugt af benzin. Desuden har du i de fleste tilfælde en pyt af benzin under bilen.

Defekte følere2. Defekte følere giver falske informationer til styreenheden. En defekt varmeføler får styreenheden til at tro at udetemperaturen er -20°C.

En defekt lambdasonde3. En defekt lambdasonde melder til styreenheden, at mooren køre alt for mager REsultatet er altid det samme: Styreenheden fejlblander benzin-luft blandingen så meget, at brændstofforbruget stiger enormt. Heldigvis er udskiftning af sensorerne meget nemt og billigt. Utætte benzinslanger kan som regel ligeledes udskiftes nemt og billigt. Et hul i tanken er derimod oftest en ret dyr reparation fordi defekte tanke udskiftes som standard.

4. Når bremsekaliberen hænger4. Når bremsekaliberen hænger, slider bremseklodser ne vedvarende på bremseskiven. Dette øger ikke kun brændstofforbruget betydeligt. Hjulet bliver også meget varmt og bilen trækker til den ene side når der bremses. I disse tilfælde må man omgående køre til værkstedet.

Bestil bremse caliper i premium kvalitet nu til en reduceret pris

Hvad hjælper ikke

En bil forbruger mest brændstof, når et accelererHvad der beviseligt aldrig har medført nogle fordele var de mange brændstof bevarende midler eller enheder. Uanset om obskure elektroniske tilføjelse dele, magneter eller små mdiler anbragt i tanken – alt dette har hidtil vist sig at være ren charlatanisme. For de samme penge, som man har givet ud på vidundermidler, kan man også have brugt på et nyt luftfilter og et olieskift. Dette giver meget mere udbytte og spare for mange ærgelser og de spildte penge.

Sparer brændstof: Viden gør godt

fornuftig kørestilNår du først har forvandlet din benzinsluger til et besparselsvidunder, sparer du brændstof og gør det til en sportslig udfordring. Det er muligt at sænke fra tolv til under 4 liter brændsofforbrug, hvis du virkelig vil. Men det behøver ikke at komme så vidt – en fornuftig kørestil, en ansvarsfuld omgang med sin bil og en intelligent ledelse er for de fleste bilfører et fornuftigt og hurtigt opnåeligt mål.

Foto: zenstock, Kaspars Grinvalds, Juergen Faelchle, Ollyy, Gargantiopa, Sappasit, John99, Ikonoklast Fotografie, niroworld, MR.TEERASAK KHEMNGERN, Quality Stock Arts, BACHTUB DMITRII, B toy Anucha, Korawig Boonsua / shutterstock.com