LED, ”Light Emitting Diodes” (Lysudsendende dioder), tilbyder flere fordele end traditionelle lyspærer eller xenon lamper. De optager mindre kraft med den samme lys udsending; de er mere effektive og mere standhaftige. Desuden ses de som værende mindre blændende. Erstatning på LED tågelygter kan derfor være gavnligt, selvom det er alt andet end simpelt. Oveni konverteringen skal få andre ting også observeres.
Hvad er en tågelygte?
Vi alle har set tågelygter på rallybiler, der er installeret meget fremtrædende på taget, og anvendes når chaufføren oplever upraktiske visuelle tilstande.
De fleste regulære biler har også tågelygter, som generelt findes i bunden af det forreste skørt på hver side af radiator gitteret eller i særlige fordybninger. De er skabt til at blive brugt når normale forlygter ikke rækker, såsom i tung regn, om natten på mørke landeveje eller i tåge.
Hvordan reguleres LED tågelygter?
Front tågelygter er valgfri, selvom en bag tågelygte er obligatorisk. Siden 2011 er nye biler obligatorisk blevet udstyret med lys til dagtimerne (DRL).
Fronttågelygter kan anvendes som DRL-lygter på den betingelse, at de har en passende dæmpningsfunktion og er symmetrisk placeret på bilens front. Dette er tilfældet på de fleste biler. De tekniske reguleringsregler er uddelt af flere EU-kommissioner, som De Forenede Staters Økonomiske Europa Kommission.
Tågelygten skal være hvid eller lysegul. Andre farver er forbudte. At tænde for dem er tilladt når sigtbarheden er bemærkelsesværdigt formindsket, og når de anvendes sammen med nærlys eller parkeringslys. Ulovlig brug af LED tågelygter giver en bøde på 530 kr.
Hvad er fordelene ved at skifte over?
Traditionelle tågelygter bruger usædvanligt kraftige pærer, som optager en enorm mængde kraft. De er ikke billige og levetiden er begrænset. Den samtidige brug af DRL-lys er derfor ikke til fordel, selv under rigtige afdæmpede tilstande.
Det er anderledes med LED-lys. Disses levetid er omkring 10.000 og til tider endda 30.000 timer (mellem 3 og 5 år), og lysproduktionen og kraft effektiviteten er betydeligt bedre.
Grundet deres tekniske egenskaber er LED-lys en pulserende lyskilde, og dette er en af årsagerne til, at deres blændingseffekt ses som mindre skarp. Brugen af moderne LED lyskilder hindrer derfor blænding af den modkørende trafik, såvel som egen blænding ved tåge, hvilket opstår når det skarpe lys reflekteres i de mikroskopiske dråber af vand i tågen.
Hvad bør man kigge efter ved køb?
LED tågelygter kan fås i flere modeller, som varierer i funktion såvel som i teknisk præstation.
Tågelygter • Største valgreducerede tilbud fra 74,23 kr.Bestil nu! ⇒ |
Der er LED tågelygter til 12 V kredsløb, til 24 V og til 48 V. Den sidstnævnte findes kun på moderne hybridkøretøjer.
Mange tågelygter udstyres med en dæmpningsmekanisme, der tillader deres brug som DRL. Modeller uden en sådan funktion forefindes og skal specifikt mærkes sådan.
Dette gælder også for den tilpassende forlygtefunktion, som lader forlygterne følge kurver. Nogle LED tågelygter nødvendiggør installationen af et separat kontrolmodul i motorrummet. Andre har en stikforbindelse og er kun forbundet til sikringsboksen.
ECE og SAE certificering hos produkter forsikrer at installationen af dem er lovlig. Anvendelsen af ikke-godkendte reservedele gør bilen uegnet til brug i trafikken. Overtrædelser af disse reguleringer kan give store bøder, og en mere seriøs konsekvens er det mulige tab af forsikring i tilfælde af et uheld.
Forud for installation – de ovennævnte emner i en oversigt:
– Tågelygter er en del af lyssystemet på familiebiler, busser og lastbiler, beregnet til at hjælpe føreren med stærkt lys i tilfælde af seriøs svækkelse af udsynet.
Hvorfor konvertering:– LED’er er mere energibesparende og har en bedre lysproduktion med den samme kraftindtagelse. Desuden er blændings effekten lavere, hvilket hindrer blænding af den modkørende trafik og egen-blænding i tilfælde af tåge. Det følgende er lovgivet:– LED tågelygter er hvide eller gule. Observer det følgende:– Tågelys kan designes til 12V, 24V eller 48V. |
Trin for trin manual: konvertering og ledninger
Hint: LED tågelygter med ekstra funktioner (adaptive forlygter eller DRL) kræver en kontrolenhed. Derfor bør man, forud for installation, finde et passende sted i motorrummet i den umiddelbare nærhed af batteriet såvel som forlygtemonteringen.
Trin 1: Find den gamle tågelygte. Tjek hvilke værktøjer du får brug for til afmontering: flad skruetrækker, torx skruetrækker eller stjerneskruetrækker og justerbar skruenøgle. |
Trin 2: Fjern forsigtigt plastik dækket for at nå tågelygte hylsteret. Udgave og størrelse varierer meget afhængigt af køretøjet (om nødvendigt konsulter da bil manualen). |
Trin 3: Fjern hylsteret med et passende værktøj og fjern forsigtigt stikforbindelsen. |
Trin 4: Åbn motorhjelmen og fiks kontrolenheden med et stykke dobbeltklæbende tape, spraylim eller lignende måder på det ønskede sted (konsulter installationsmanualen). |
Trin 5: Træk det ekstra kabel igennem skafterne mod installationsstedet. Forbind det ledige stik til adapterstykkerne og adapterne med begge hylstre. |
Trin 6: Med en start ved kontrolenheden forbind da strømkablet (rødt) til batteriets positive pol. |
Trin 7: Efterfølgende forbind da de tilsvarende kabler (sort og brun) til batteriets negative pol. |
Trin 8: Til den adaptive kurve funktion hos forlygterne bør terminalen være forbundet med de ledige kontrolkabler. Denne procedure kan findes i installationsmanualen. |
Trin 9: For DRL-funktionen kig da i din bils sikringskasse efter forbindelsen med tændingen (manuel eller multimeter). Forbind det ledige kabel med det ledige adapterstykke. |
Trin 10: Tjek om DRL tænder ved drejning af tændingsnøglen. I dette tilfælde tjek også selve tågelygterne. |
Trin 11: Sæt hylstrene i deres positioner og fikser dem med det tilsvarende værktøj. |
Trin 12: Fikser plastikdækket og luk motorhjelmen. En sidste test fuldender skiftet. |
Foto: AppleZoomZoom, Tatiana Khlopkova, kwanchai.c, Mifid / shutterstock.com