Pletter under bilen bør aldrig ignoreres. Dette indikerer altid at bilen lækker. Nogle gange kan dette være harmløst, eller en teknisk nødvendighed. Ikke desto mindre er de fleste lækager resultatet af en fejl/skade på bilen og kan have irriterende og alvorlige konsekvenser. Her kan du læse alt hvad du behøver at vide om pytter under din bil.
Væsker i din bil

Op til flere væsker cirkulerer i din bil, og hver eneste af dem har en specifik opgave. Det er kun få af dem der har mulighed for at slippe ud af bilen. Listen under her, beskriver hvilke væsker der kan findes i bilen:
– brændstoffer: benzin eller diesel – smøremidler: motorolie, gearkasseolie, differentiel olie – bremsevæske – kølervæske – kondens i klimaanlægget – flydende kølemiddel til klimaanlægget – batterisyre |
Trin 1: Diagnosticering af pletterne under bilen
Først skidt i at identificere hvilken af væskerne du har med at gøre. Dette kan gøres ud fra karaktertrækkene for de pågældende væsker:
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Trin 2: Find ud af hvor det lækker fra
Når du er sikker på hvilken væske du har med at gøre, kan du finde ud af hvor væsken kommer fra. Dette kan kun gøres på 3 måder:
– søg i en beskidt motor – søg i en ren motor – søg med fluorescerende kontrastvæske |
Hvis du på forhånd kender din bil, og dens typiske svage punkter, kan du starte med at tjekke motoren mens den stadig er beskidt. Et trænet øje vil kunne spotte lækkende olier eller andre væsker. Dog kan dette muligvis gøre det en smule mere besværligt. En ældre bil kunne lække fra flere forskellige steder. Med en beskidt motor løber du den risiko at reparere et sted, og overse at den måske også lækker fra et andet sted.

Derfor giver det mere mening af give motoren en grundig rens inden du leder efter stederne hvor det lækker. Her er det stærk anbefalet at gøre det ordentligt og manuelt: bremserens, opvaskebørste, klude og trykluft er de bedste værktøjer her. Højtryksrenseren anbefales ikke til motorvask. Den stærke vandstråle kan medføre, at vand trænger ind i styreenheden og i tændingselektronikken, hvilket begge kan forårsage fejl i motoren.
En helt ny banebrydende metode at rense din motor ved hjælp af tøris. I stedet for væsker, kan din motor renses med frossen CO2. Denne metoder koster 447 kr. og gør derfor denne metode ret dyr, selvom det er et fantastisk resultat: motoren kommer til at se helt ny ud. Overvej, at på kun 20 min, er dette den hurtigste måde at rense motoren på, hvor du ikke efterlader spor.
Efter rengøring, skal du lade motoren stå og køre I tomgang. Du burde nu kunne se hvor der lækkes.

Den sikreste metode at anvende, når du vil finde stedet der lækkes fra, er ved brug af fluorescerende kontrastvæske. Denne metoder er ikke kun meget ren at anvende, men også præcis og billig. For søgning med dette middel skal du bruge følgende:
– Tilhørende kontrastmiddel til olien ( ± 48 kr.) eller kølemiddel ( ± 37.32 kr.) – En UV lampe (± 52 kr.). – Mørke (fx aften, parkeringskælder eller en garage) |

Kontrastmidlet hældes ned i olieffilterets åbning eller kompressionstanken i kølesystemet. Lad herefter motoren køre i et par minutter. Nu kan du med UV lampen lyse ned i motoren, herved får du kontrastmidlet til at lyse op, og du kan nu se hvor motoren lækker. Herved findes det let og utvivlsomt.

TIP: Hvis du leder efter lækage I både kølesystemet og af smøring, er det smart at separere de to processer. Brug ikke begge kontrastmidler på samme tid. Dette gør det nemmere at identificere hvor det lækker fra.
Trin 3: Reparere skaden ordentligt
Der er kun en sikker metode at bruge når du skal reparere et sted der lækker: Reparer det korrekt. Lækkende slager skal fjernes og erstattes af nye, og ikke bare repareres med tape. Lækkende bremse slanger skal også fjernes og udskiftes.
![]() Bremseslanger foran og bagfås fra 8,36 kr.til butikken ⇒ |
Hvis en pakning mellem to komponenter lækker, skal den udskiftes ved at fjernes, herefter rengøring af komponenterne, og til sidst installation af ny pakning. Problemer som disse tillader ikke nogen hurtige løsninger, eller smarte ideer. Vi vil gerne understrege dette, da markedet for dette er meget stort. Derfor understreger vi tydeligt:

Gør ikke brug af “Køler stop lækage” eller “Olie stop lækage”. Disse midler er i bedste fald korttidsløsninger. Generelt forårsager de mere skade en de gavner. Køler stop lækagte kan blokere termostaten eller forringe kølerens ydeevne. Selvom “Olie stop lækage” kosmetisk set hjælper, kan de ikke reparere en lækkende pakning.
Bremse og brændstofs slanger tillader ikke hurtige og nemme løsninger. En lækage fra et af disse komponenter kan være en gene og tegn på at din bil har brug for omgående vedligeholdelse.
Trin 4: Udvis forsigtighed

Lækage forekommer hovedsageligt i ældre biler, som ikke er blevet tjekket op på i lang tid. Her er der kun en ting at gøre: kontrollere grundigt bilen og lave en liste over alle nødvendige reparationer.
Hvis bremsesystemet lækker, skal bremsevæsken udskiftes. I dette tilfælde bør ekspansionstanken, bremseskiverne, bremsecylindrene og belægningerne også kontrolleres. Nu hvor bilen alligevel er skilt ad, er det en perfekt lejlighed til også at udskifte disse dele.
Det samme gælder for køleren: hvis bilen er gammel og dens kølerslanger er ramt af svamp eller andet, er kølerens ydeevne næppe god. Vær klog og invester de ekstra £ 50/373.16 kr. ved at reparere hele kølesystemet, Herved genopretter du dit køretøjs tilstand, og sikkerhed på lang sigt.
Foto: Kzenon, iurii, Soonthorn Wongsaita, Love the wind, TigerStock’s, Differr, Romaset, MoonAngelEyes, Charles Knowles, buffaloboy2513, 7th Son Studio, Dmitry Kalinovsky / shutterstock.com