Når dieselbilen ikke vil starte – Skift gløderør!

Når dieselbilen ikke vil starte - Skift gløderør!

Dieselmotorer er det man kalder selvantændings mekanismer. De har ikke de sædvanlige tændrør som antænder brændstof-luft blanding ved hjælp af en ekstern gnist. I dieselmotorer er tilstrækkelig hurtig kompression af brændstoffet nok til at forårsage forbrænding. For at dette kan ske, skal motoren opnå en bestemt operationel temperatur.

Grunden hertil ligger i det faktum, at kompressionen i dieselmotorer er meget høj. Hvis motoren ikke er varm nok, er der for meget spillerum mellem stemplet og cylindervæggen. For meget kompression går til spilde, og motoren vil ikke starte. Kun når motoren har en passende varme, muliggør det udvidede metal forbrændingsprocessen. En dieselmotor skal derfor have starthjælp. Og det er her, gløderør kommer ind i billedet.

Funktionen af et gløderør

Funktionen af et gløderørDieselmotorens gløderør er fremstillet af hårdt kulstofstål; elektrisk spænding får den til at gløde. Når indsprøjtningssystemet sprøjter diesel-luft miksturen ind i forbrændingskammeret, antændes det ved selv lav motortemperatur. Opvarmningsfasens proces varer 5 – 30 sekunder.

Så snart motoren er i gang, varmes hele motorblokken hurtigt op. Motoren går i selvantændelses tilstand og har ikke længere brug tændings assistance. Gløderøret slukker og er ikke længere i drift under kørslen. Dette er forklaringen på at dieselbiler ikke er til at starte ved hjælp af almindelige startkabler eller ved at skubbe den i gang. Hvis motoren er kold, vil den ikke starte uden hjælp fra et gløderør.

Levetid for et gløderør

Levetid for et gløderørGløderør forbliver ubrugt det meste af tiden og holder derfor en del længere end tændrør. Det er svært at lave udregninger på en gennemsnitlig levetid. Jo flere gange en bil startes på en dag, jo kortere bliver levetiden. Hvis bilen kun anvendes til lange afstande, kan et sæt af gløderør holde mere end 100,000 km. Et gløderør skal derfor kun udskiftes, hvis det bebuder et forestående nedbrud. Hvis motorstart bliver vanskeligere er reparation nødvendig.

Så er det vigtigtat handle øjeblikkeligt! Så længe motoren stadig antænder, er det betydeligt lettere at udskifte gløderørene.

den gløderør shop

Gløderørene-shop

fra 34,81 kr. på lager

Køb nu

En forværret ydeevne hos gløderørene leder til yderligere slid i udstødningssystemets rensesystem. Diesel partikelfiltre tilstopper lettere, ligesom EGR. Kun en ren forbrænding under opvarmningsfasen kan pålideligt forhindre skader. Derfor, hvis beskadigelse af gløderør er sandsynligt, er det nødvendigt at stille en mere nøjagtig diagnose. Heldigvis er det virkelig nemt.

Test modstand

måling af gløderør med multimeterGløderør kan let tjekkes med et multimeter, som tester deres modstand og således gør det muligt at stille en diagnose.

Proceduren er som følger:

– Sluk motoren.
– Hiv stikket fra et gløderør ud.
– Indstil multimeter på det laveste Ohm niveau.
– Forbind den negative pol til jord, fx direkte til motorblokken (en klemme-forbindelse er fremragende til dette).
– Hold den positive pol mod den øvre spids af gløderør.

Hvis der angives “kontinuitet”, dvs. ingen eller meget lidt modstand, er gløderøret i orden. Hvis det angiver “1”, er gløderøret i stykker og udskiftes helt. Omkostningerne for et passende multimeter er ca. 112 kr.

Udfordringen ved at erstatte et gløderør

Kontroller gløderør i en dieselbilEt gløderør i en dieselbil har det samme formål som et tændrør. I alle tilfælde er de begge en del af en anden konstruktion. Et tændrør til en benzinbil er kort med en afrundet, bred gevindskåret base. Et gløderør er derimod temmelig langt med en lille diameter på grund af, at det skal kunne modstå højt tryk i forbrændingskammeret under kørslen.

Når du fjerner det, er der altid en betydelig risiko for at knække det. På grund af de adskillige temperaturændringer og dens brug året rundt, kan gløderøret blive indkapslet i gevindet på ​​motorblokken. Du bør altid have for øje at det sidder stramt fast og nemt kan knække.

For sikkert at fjerne et gløderør, har du brug for fire ting:
– tid og tålmodighed
– Olie
– Egnede værktøjer
– varme

Der er absolut intet at vinde ved at handle utålmodig og give efter for tidspres. For at ridse det op: et knækket gløderør er ikke nogen lille sag. Det skal bores ud, som ofte er det kun muligt ved fuldstændigt at skille motoren ad, dreje udskiftning af en 112 kr. reservedel til en reparation af flere tusinde kroner.

Fjern gamle gløderørDet bedste værktøj er en momentnøgle med et justerbart frigivelse drejningsmoment. Disse skruenøgler tilbyder modstand op til et vis moment. Overskridelse gør at de glider, hvilket forhindrer at for megen kraft påføres til gløderørene.

Hvis dette ikke virker, kræves masser af tålmodighed. Stikkets placering gør det muligt at smøre med olie. Olien, fortrinsvis højtydende rust opløsningsmiddel såsom fx WD-40 hældes bogstavelig talt på rørets gevind. Efterfølgende køres bilen i 3 – 6 dage hvor olien kontinuerligt hældes på gevindet.

Udfordringen ved at erstatte et gløderørOlien trænger gradvist ind, stimuleret af motorens varme og temperaturændringer langs tråden. Det smurte gløderør skal fjernes, når motoren er varm. Selvom det skal være tilstrækkeligt varmet op, skal det være slukket! En afkølende motor stimulerer løsning af gløderør. En varm motor er en glohed risiko. Håndter derfor med omhu og bær altid beskyttelsesdragt!

Installering af et nyt gløderør

Det nye gløderør bør ikke installeres for hurtigt. Kulstoffet i stålet fra det gamle stik og især sod fra motoren er muligvis indkapslet i akslen. Følgerne kan være:
– forringelse af ydeevne
– sammenklumpning
– det knækker

Bosch gløderør til en speciel prisInstaller ny gløderørDerfor skal akslen gøres grundigt ren før montering af et nyt gløderør. Detailhandlen tilbyder egnede gevindskær. Ved omhyggeligt at indsætte gevindskæret, bliver tråden pålideligt rengjort. Lodret indsættelse af gevindskæret er afgørende. Skrå indsættelse vil helt sikkert ødelægge gevindet. Silikone-fri fedt påføres spidsen af ​​redskabet. Indsæt det i gevindet, så vil den smurte spids rense akslen pålideligt. For en pris på 180 – 260 kr. er gevindskæret ikke ligefrem billigt. I alle tilfælde vil det altid være billigere end reparation af et gløderør der er i stykker.

Det anbefales at tjekke gløderøret med multimeter før installation. Forbind den negative pol til gevindet, og hold den positive pol mod spidsen. Den skal angive “kontinuitet”, ellers er det defekt.
Det nye dieselmotor gløderør monteres med det foreskrevne drejningsmoment, som er angivet på emballagen. Et klik med skruenøglen er tilstrækkelig. “Du skal ikke presse for hårdt” og “let gør det” gælder her.

Gløderør slides samtidigt. Derfor udskiftes de altid sætvis. Et enkelt koster mellem 37 og 112 kr. Ligesom med tændrør, skal komponenterne matche bilen eller modellen. Er et gløderør for langt vil det ødelægge motoren, når det skrues i.

Hvis diesel nægter at starte

Skift for-varme relæetFør det sidste gløderør giver op, så er for-varme relæet ofte i stykker. Det er essentielt at de gamle gløderør løsnes over flere dage, og at motoren er varm. Derfor er et tjek og om nødvendigt en udskiftning af det for-varme relæ både en hurtig og billig måde at holde bilen på vejen i et par dage mere. Denne tid bør dog bruges til at forberede udskiftningen af de slidte gløderør.

Foto: marekusz, yauhenka, vchal, Ikonoklast Fotografie, pryzmat / shutterstock.com