En stammende og rykkende bremse kan være forårsaget af krusning slitage på bremseskiverne. Dette betyder ikke nødvendigvis at der er brug for et nyt sæt bremseskiver. Under bestemte omstændigheder kan bremseskiver være fuldt duelige med en simpel, nem og billig løsning.
Enhver bremsemanøvre sætter materialet under høj belastning og dette skaber altid slid. Som et resultat af dette kan bremseskiverne blive slidt ujævnt, og det har potentielt seriøse konsekvenser: bremselængden forøges og under hård opbremsning kan der tydeligt mærkes vibrationer i både bil og i rattet.
Hvorfor afslibning?
At slibe eller ikke at slibe er ikke et spørgsmål, men en simpel ligning:
Ingen demontering er nødvendig for at slibe bremseskiven. Værksteder som udbyder denne service har oftest det rette udstyr, hvilket giver mulighed for at behandle bremseskiverne uden at skulle fjerne dem.
Kun hjulet og bremseåget bør fjernes. En professionel overfladesliber koster ca. 75.000 kr., dog starter servicegebyret ved 370 kr. Ikke engang de billigste bremseskiver kan konkurrere med dette, for slet ikke at nævne de yderligere udgifter for udskiftning.
Afhængig af biltype kan et nyt sæt bremseskiver gå hen og blive meget dyre. I kompakte og familiebiler er simple bremseskiver tilgængelige til 350 kr. per sæt. For tunge køretøjer med mange hestekræfter kan nye bremseskiver sætte dig flere hundrede pund tilbage. Dette er derfor at slibning fortjener overvejelse i tilfælde af reparerbar skade på bremseskiverne.
Brembo bremseskiver | Kun den bedste kvalitetbillig fra 87,42 kr.Køb online ⇒ |
Reparabel bremseskive skade
En bremseskive består af en bremseklokke og en bremsering. Bremseklokken er den centrale del af bremseskiven som bliver trukket over hjulnavet og spændt stramt fast. Bremseringen er delen som bærer bremsebelægningerne.
Bremseskiver består af grå støbestål som er relativt blødt, dog virkelig stærkt.
Stærke friktionskræfter slår på bremseskiven, hvilket bliver sendt videre med en høj forskydningsspænding på den del hvor bremseklokke og bremsering mødes. Derfor er det vigtigt for materialet at have en del elasticitet.
Prisen for denne styrke er tilbøjeligheden til rust.
Efter blot at efterlade bilen i regn i tre dage vil forårsage synlig rust på skiven, som den første bremsemanøvre succesfuldt vil skure væk.
Hvis bilen forbliver stående i en længere periode vil rusten hastigt udvide sig.
At bremse en kraftigt korroderet skive “ren” er ikke synderlig fornuftigt at gøre, da rustpartiklerne fungerer som et skuremiddel på bremseskiven og bremsebelægningerne, hvilket vil forårsage at den tidligere nævnte krusning slid bliver en konsekvens.
For at skære det ud i pap:Overflade slibning kan anvendes i tilfælde af ætsning og krusning, på betingelse af, at den minimale bremseskive tykkelse ikke bliver overskredet. |
Uoprettelig bremseskive skade
Det er utroligt hvordan at selv stærkt korroderede bremseskiver kan blive gjort fuldt funktionelle med denne simple og hurtige metode. Selv inklusiv demontering og montering af hjul og bremsekaliberen, tager hele proceduren for slibning af bremseskiven kun ti minutter per hjul. Alligevel er behandlingen underlagt meget skrappe restriktioner såsom:
– Minimal tykkelse
– Materiale skade
Den minimale tykkelse af bremseskiven er bestemt af dens producent og er præget af bremseklokken. Dette specificerer ikke bremsefejlgrænsen. Det siger blot: “Op til denne størrelse er det okay at installere et nyt sæt bremsebelægninger”. Alt dette er ment til at sørge for det sikreste resultat under vedligeholdelsen af bremsesystemet.
Afhængig af bremseskive skaden kan den minimale tykkelse ved et uheld overskrides under slibning. I dette tilfælde har det hele været forgæves. Derfor er det vigtigt at grundigt inspicere skiven før behandling.
Under inspektion af bremseskiven tjekker man automatisk også for revner. Disse kan forekomme på kanterne ved det punkt hvor ring og klokke mødes, såvel som på borehullerne. Hvis der er blot den mindste revne kan skiven ikke længere bruges. Dette betyder også enden for det anden komponent. Principielt set bliver bremseskiver udskiftet per aksel.
Vær opmærksom på det blå
Overordnet set er en bremseskive som bliver blå stadig reparerbar, så længe at den minimale tykkelse ikke bliver overskredet. Alligevel er en blålig farve en indikation på at der er noget galt med bremsesystemet. Overdreven opvarmning forårsager at bremseskiven bliver blå.
Normale bremsemanøvre bør ikke have denne effekt. Hvis, for eksempel, bremsestemplerne sætter sig fast og bremsebelægningerne ikke længere frakobler sig bremseskiverne, dette er præcist hvad der sker: bremsebelægningerne sliber permanent på skiven med et let tryk. Friktionen genererer en konstant opvarmning af bremseskiven, hvilket til sidst farver den blå.
I dette tilfælde bør hele bremsens funktionalitet tjekkes før slibning
Hvad der ellers skal gøres
Når bremseskiver har udviklet stærk krusning bør bremsebelægningen udskiftes. Da bremsekaliberen alligevel er fjernet for slibningen, resulterer dette kun i et enkelt skridt yderligere.
Bremsebelægninger er billige slidkomponenter. Deres udskiftning er inkluderede i den service som bliver tilbudt af de fleste slibe udbydere. Brugte bremsebelægninger vil ellers forårsage lignende slid på bremseskiven og al arbejdet ville være forgæves.
Ofte er biler efterladt til at stå udenfor i lang tid. I dette tilfælde er rust på bremseskiven på uundgåelig. I de fleste tilfælde vil overflade slibning ordne dette. Bremsebelægningerne bør tjekkes for størrelse og det bør være tilstrækkeligt.
Alligevel kan bremsestemplet sætte sig fast når bilen har stået i lang tid. Den demonterede bremsekaliber giver den ideelle mulighed for at gøre bremsestemplet fuldt funktionel igen. For at gøre dette bliver bremsebelægningerne fjernet og bremsen bliver påført.
Nu bliver bremsestemplet så sat i sin oprindelige position med et bremsekalibersæt til bremsestempler. Til mellem 112-370 kr. er dette værktøj relativt billigt. Alligevel bør kontrol og reparation af bremsestempler overlades til et værksted. Hvis overfladeslibning ikke er inkluderet i en servicepakken, bør muligheden tilføjes. Det gør ikke reparationen meget dyrere og gendanner fuld tryghed.
Når hjulet er demonteret og bremsekaliberen er hængt indeni, er det et fremragende tidspunkt at inspicere styremekanismen på frontakslen. Reparation af anden skade gør nu bilen mere sikker og sparer yderligere udgifter. Vær særlig opmærksom på følgende punkter:
– Akselmuffernes stramhed – Kugleleddets tilstand – Ophængleddets tilstand – Larm fra hjullejerne – Støddæmpernes, spiralfjerderens og fjederbenets tilstand og funktion – Bærearmen og krængningsstangens tilstand. |
Alle disse komponenter er relativt nemme at udskifte i en bil som blevet demonteret så langt som her. Lejligheden bør blive udnyttet til dets fulde. En frisk bremseskive er ikke til meget hjælp hvis andre dele i bilen er blevet brugt mere end de kan klare. At investere lidt flere penge nu gendanner fuld kørselssikkerhed. Det bør være det værd.
Foto: Chesky, BELL KA PANG, H K Singh, Sista Vongjintanaruks, Let Geo Create, Mikhail Gnatkovskiy, AOF_SNIPER, Rat007 / shutterstock.com