Intet er mere irriterende end en konstant, tavst “knirke-knirke-knirke” kommende fra hjulkasserne. Det er nærmest altid bremserne som er årsag til denne lyd. De gode nyheder: med en smule viden kan du selv foretage fejlfinding, men vær sikker på at gøre dig selv bekendt med skivebremsens mekanisme da kun bremseskiver og deres bremsebelægninger er skyld i disse problemer.
Skivebremse konstruktion
Nu om dage er skivebremser standard på alle fire hjul af alle nye biler. De er mere pålidelige, effektive og mindre udsatte for slid end dens forgænger, tromlebremsen. Frem for alt er skivebremser mere sikre. I modsætning til tromlebremser fejler de ikke som følge af varmeophobning.
En bremseskive består af en skivebremse og bremseåget med dens integrerede bremsebelægninger. Når en chauffør trykker på bremsepedalen forårsager bremsecylindrene i bremseåget at de udvides, presset på bremsebelægningen mod den roterende bremseskive, indleder bremseeffekt. Bremseskiver og bremselægninger er sliddele, og bliver derfor efterhånden slidt. |
Som regel bør bremseskiven udskiftes i anledning af hver anden bremsebelægning udskiftes og bør efterses ved enhver bremse vedligeholdelse. Furer, krusninger eller overskridning af den minimale tykkelse er tydelige fingerpeg på øjeblikkelig udskiftning.
Dette punkt kan være årsag til dens knirken; en rislende bremseskive har svulmende pletter, som sliber mod bremsebelægningerne – hvilket gør at bremsen knirker.
Løse lejer som en hovedårsag
- Den vigtigste årsag til knirkende bremser ligger i monteringen. Ofte er grunden uoriginale eller ucertificerede reservedele som er installeret i forbindelse med den sidste reparation. Vi rådgiver specifikt mod dette, når det gælder bremser: kun bremse-/lejer og skiver som er godkendt af fabrikanterne garanterer fuld bremseeffekt og en tilstrækkelig levetid.
![]() Bremseskiver ⇒ testet kvalitetmed 24h gratis fragttil butikken ⇒ |
- Ikke-mærkede produkter fra internettet tilbydes ikke. Materiale tilstanden og den rigtige pasform er ikke garanteret af billige reservedele. At spare nogle håndøre her kan have bekostelige og fatale konsekvenser. Knirkende bremser vil da være det mindste af dine problemer.
- Ofte skyldes knirkende bremser uforsigtighed eller ignorance ved installationen. De mange bevægelige dele af en bremse skal smøres for at interagere ordentligt. Det gælder især bremsebelægningerne. De skal problemfrit kunne bevæge sig i deres holdere for at forhindre dem i at sætte sig fast eller i ujævn og utidig slitage. Indtil da, gør de sig bemærket ved knirkende.
Brug det rigtige smøremiddel
Når mange mennesker hører ordet ‘smøremiddel’ tænker de på olie og fedt. For at gøre det klart: ingen af disse hører hjemme på bremsen. Behandling af en knirkende bremse med olie eller fedt krydser linjen af uagtsomhed langt, hvilket gør bremserne praktisk uduelige og højst sandsynligt resulterer i en alvorlig ulykke.
Det eneste rigtige smøremiddel til bremser er kobberpasta.
Pastaen påføres på bagsiden af bremsens lejer forud for at indsættelsen af dem i bremseåget.
Bremseåget kan også bruge noget kobberpasta på bremsecylinderen. Dette gør det muligt for lejerne at bevæge sig smurt og ordentligt i kaliberen uden at gå på kompromis med bremse effekten.
Før samlingen af bremsen sørg da for at hele delen er rigeligt sprøjtet og rengjort. Dette forhindrer fremmedlegemer i at gribe ind i bremsens drift.
Knirkende bremser efter lang henstand
En knirkende bremseskive kan også forårsages af korrosion. Bremseskiven er under høj belastning. De har brug for at være tilstrækkelig robust og seje for at sikre den fulde bremsevirkning indtil man kommer til slitagegrænsen.
Hvad bremseskiver ikke tilbyder er rust beskyttelse. Faktisk, udelukker anti-rust og bremseeffekt hinanden. Teoretisk set er det muligt at lave bremse skiver ved hjælp af rustfrit stål. Disse ville dog være for svage og knække under høj belastning.
Producenter sætter derfor deres lid til de selvrensende egenskaber af bremseskiver. Regelmæssig brug af bremserne vil forårsage at bremseskiverne sliber sig selv ren ved at undergå friktion. Dette er grunden til bremser altid ser så skinnende ud.
Hvis en bil er forblevet stillestående over længere tid, kan rust angribe bremseskiverne. Op til et vist punkt, holder deres materielle robusthed og ved at holde et nogenlunde regn-sikkert sted udviklingen i skak. Ikke desto mindre er normal luftfugtighed nok til at der kommer rustpletter på de rene bremseskiver.
Det er vigtigt at denne rust slibes af. Hvis dette ikke gøres grundigt, risikerer du at ødelægge bremsesystemet. Forsøg med at slibe en bremseskive ren ved kørsel ved høj hastighed og ved bremse kraftigt op kan have fatale konsekvenser: løse rustflager skrubbes af og trænger ind i bremseskiven og bremsebelægningerne. Resultatet er furer der gør slid delene i et bremsesystem ubrugelige og kun egnet til udskiftning.
- Hvis bremseskiven er virkelig tæret, må hjulet fjernes og den værste rust slibes væk med smergellærred.
- Når rust er fjernet med undtagelse af et par mindre pletter, kan bremsen selvrense. Dette gælder så længe bremseskiven er tilstrækkelig tyk. Den nødvendige tykkelse af bremseskiven kan findes i reparations dokumenter fra bilmodellen. Selve rengøring sker på følgende måde: køre så langsomt som muligt og brems omhyggeligt.
- Ved gradvist fremskyndelse og anvend mere bremsetryk, bliver bremseskiven gradvist skåret ren.
- Herefter skal bremsen skylles med bremse rengøringsmiddel. Nu burde den knirkende lyd være væk.
At skelne knirken fra slibning
Denne artikel adressere knirke-knirke-knirke støj, der høres under kørslen som beskrevet i indledningen. |
![]() Bremseklodser ATE | Discounternu kun: 136,94 krKøb billigere! ⇒ |
Det er essentielt at kunne høre forskel på rust lyde og ridse lyde, som forekommer, når man trykker på bremsepedalen. I dette tilfælde er bremsebelægningen totalt slidt. Bilen skal køres på værksted med det samme, da det ikke længere er fuld sikkert med slidte bremsebelægninger.
Hvis der opstår dette symptom, sørg da for at køre langsomt og forsigtigt. Ideelt bugseres bilen væk, hvilket vi eftertrykkeligt anbefaler her.
Knirkende bremser ved bak kørsel
eller efter skift af dæk
- I visse tilfælde opstår knirkende bremser efter en udskiftning af dæk. Dette kan ske hvis størrelsen af dækkene blev ændret. At løse dette afhænger i høj grad af bilmodellen. Visse produkter kræver affasning af bremsebelægningerne.
- En knirken når man bakker kommer ikke nødvendigvis fra bremsebelægningerne. Det kan være et tegn på en slidt kobling. Også dynamoen kan producere en lyd, hvis lejerne er slidte. Forud for at reparere foretag da en dybdegående fejlsøgning.
- Ved bremserne skal du gøre følgende: kør på en skråning, og lad bilen rulle ned. Under nedstigning, sluk motoren. Alle systemer, herunder dynamoen er nu slået fra. Hvis knirken stadig kan høres, kan du indskrænke den til bremserne.
Men pas på:
- Når motoren er slukket, mister man hurtigt bremsetrykket. Denne test bør kun tage et par sekunder. Så skal motoren genstartes. Selvom motoren er slukket i denne test, bør nøglen sidde i tændingsstilling. Bremse lyset forbliver aktivt trods frakoblet motor så trafikanter bag dig ikke bliver så hurtigt irriteret. Tests som disse er bedst at udføre under følgende betingelser, så lidt trafik som muligt.
I tilfælde af tvivl, tag på værksted
Hvis du er usikker på årsagen og reparationen af knirkende bremser, tøv ikke med at besøge det nærmeste autoværksted. Først derefter har du den maksimale sikkerhed og med en professionel reparation kan du være helt sikker.
Foto: udaix, Kietichai charoentrirat, Gregory Gerber, Dmitry Kalinovsky, oleandra, samritk, Kot500, Romaset, Mykola Churpita, puhhha, VGstockstudio, thieury / shutterstock.com