Bremsetromlen er en levn fra bilbremseteknologien. Indtil langt op i 70’erne var det almindeligt for biler. Trods dette kan et stort antal af seriøse ulykker med disse cylinderkapacitetsgiganter spores tilbage til for små og upassende konstruktionsbremsetromler. Heldigvis ændrede dette sig hurtigt.
Forældet og under normal størrelse

Selv dem med mange hestekræfter, havde amerikanske muskelbiler i de sene tressere ofte denne slags bremser.
Ofte med fatale konsekvenser.
På det tidspunkt, var sikkerhedsteknologien for passagererne stadig spæd.
Ulemper ved bremsetromlen

Som navnet indikerer, består bremsetromlen af en roterende tromle. Dens interiør indeholder to solide indlagte bremsesko. Når der bremses, presser bremseskoene imod indersiden af bremsetromlen. Den udviklede friktion skaber den ønskede bremseeffekt – teoretisk.

Hovedproblemet ved bremsetromlen er dens manglende evne til tilstrækkeligt at lede den udviklede friktionsvarme væk. Langsommelige bremsemanøvrer eller nødstop ved høj hastighed kan resultere i, at bremsetromlens indre overophedes. Varmeakkumuleringen svækker friktionskraften mellem bremsesko og tromleinteriøret, hvilket gør at bremseeffekten svækkes med mellem 50 – 100%.

Desuden er det indkapslede system svært at tjekke. Bremsetromlens indre tilstand er svært at beslutte fra ydersiden.
- Er bremsecylinderen ved enden af dens tøjre? Er bremsetromlen forværret?
- Er returneringsfjedren i stykker?
- Er bremsetromlen kvalt i dens egen slidstøv?
For at afgøre dette skal akslet afmonteres og bremsetromlen åbnes. Først da er det muligt at se, hvad der er galt med bremsen.
![]() Bremsesko – spar op til 30%permanent billigt fra 65,55 kr.Bestil online! ⇒ |
Bremseskiver: åben, sikker, tilgængelig

Derfor havde akselbremsen fra starten en fordel overfor dens modsætning, tromlen. Akslet kan absorbere stærkere bremsekræfter uden nogen risiko for overophedning.
- Desuden er skivebremsen selvrengørende og selvkølende.
- Hvis slid eller en defekt indtræffer, kan føreren se, hvad der er galt med bremsen, selv med bremsen stadig påmonteret.
- Dog, er konstruktionen af bremseskiven kompliceret og dens komponenter tungere end bremsetromlens, hvilket gør det dyrere.
- Af denne grund er konversionen fra bremsetromler til bremseskiver kun gradvist indtruffet.
- I 25 år er kombinationen af bremseskiver fortil og bremsetromler på det bagerste aksel forblevet normalen. Først indtil halvvejs gennem 90’ernes familiebiler og selv kompakte biler har da modtaget bremseskiver på alle hjul.
- I lang tid har selv sportslige modeller som BMW forblevet med bremsetromler. Specielt på versioner med mindre end 100 HP, hvilket der nu til dags bliver udnyttet af erfarne mekanikere.
Konversion fra tromle til skive – klogt og praktisk?

For at være ærlig: giver det kun mening at skifte bremsetromler til bremseskiver i sjældne tilfælde.
Bremsesystemet er specifikt designet til bilen i konstruktionsfaciliteten. Den traditionelle kombination af bremseskiver fortil og bremsetromler bagtil, er generelt mere passende.
Dog er en bremsetromle, hvad den er: et stykke forældet teknologi.

Bremsetromlen har ikke noget tilfælles med sportslighed, dynamik eller et progressivt look. Påfaldende detaljer som malede bremsekalibre og matchende kulstof- eller aluminiums fælge opgraderer bilens progressive look betydeligt. Konversionen er dog ikke så simpel.
Information før installation

Hovedproblemet ved denne operation er den massive indblanding i systemets fabriksindstillinger. Tekniske inspektorer kan ikke lide, hvordan det ser ud.
Derfor anbefaler vi at søge råd ved en pålidelig inspektionskilde. At investere en masse penge og tid for at blive efterladt med en bil, der er uegnet til vejen, er en svær og dyr lektie. Dog med et trick kan inspektorens godkendelse helt sikkert vindes over.
Original hellere end smart

I begyndelsen var konversion til bremseskiver på alle fire hjul på familiebiler reserveret til modeller med højydende motorer. Biler med mere end 150 HP havde denne funktion i starten af 90’erne.
For en ejer af en skive/tromle kombination betyder dette: det bagerste aksel af modellen af samme serie, som allerede er udstyret med bremseskiver, er optimalt passende til konversion.
Alle godkendte komponenter er tilgængelige i den rette størrelse.
I tillæg til konversionen til fabrikstypebremseskiver af biler med højydeevnemotorer, alting, som kan findes til disse modeller i tilbehørskataloget, er passende.

En risiko for den vedholdende
Vi konkluderer at konversion fra bremsetromler til bremseskiver er en sag for de hårdkogte fans af deres egne biler.

Alle andre rådgives til at efterlade deres bil med dens originale vilkår, sælge den eller købe en, der er udstyret med fire bremseskiver. Alt andet betyder, at der er en risiko for at investere en masse tid og penge i et projekt, der ultimativt kan ende sort.
Foto: aSuruwataRi, udaix, etraveler, anucha maneechote, Oleksandr Kostiuchenko, BELL KA PANG, Nixx Photography, Golubovy, Dmitry Kalinovsky, gyn9037 / shutterstock.com