Bremsebakker til din bil
Bremsebakkesæt til Top bilmærker
- Bremsebakkesæt VW GOLF
- Bremsebakkesæt VW POLO
- Bremsebakker VW PASSAT
- BMW 3-serie
- Bremsebakkesæt SKODA OCTAVIA
- Bremsebakkesæt AUDI A4
- Bremsebakker CITROЁN C4
- FORD FOCUS
- Bremsebakkesæt SKODA FABIA
- Bremsebakkesæt FORD FIESTA
- Bremsebakker MERCEDES-BENZ C-klasse
- FORD MONDEO
- Bremsebakkesæt BMW 5-serie
- Bremsebakkesæt MERCEDES-BENZ E-klasse
- Bremsebakker CITROЁN C3
- TOYOTA YARIS
- Bremsebakkesæt TOYOTA AYGO
- Bremsebakkesæt OPEL ASTRA
- Bremsebakker OPEL CORSA
- RENAULT CLIO
Er Bremsebakker defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Brems sikkert med tromlen: bremsebakker
Bremsebakker støtter bremsebelægningen med deres friktionsoverflader i tromlebremser. De ses ofte på bagakslet på små og mellemstore biler og er stadig meget væsentlig for håndbremser.
En stor fordel for ældre biler
Indtil langt op i 60’erne var tromlebremser standarden i biler, da den var teknisk simpel og meget pålidelig. Herudover holdt dens indkapslede konstruktion den fri for snavs og fugt. Grundet øgning af motorens ydeevne ramte tromlebremsen hurtigt dens tekniske begrænsning. Dens konstruktion, hvor friktionsoverflader opererer i en lukket boks, gør tromlen meget modtagelig overfor en helt speciel tilstand: overophedning.
Friktionsvarme kan ikke undslippe i en lukket bremsetromle, ligesom den kan i en åben skivebremse. Dette kan forårsage pludselig svigt af tromlebremsen. I 60’erne var det en stor risiko at køre nedad bakke med fuld last. Af denne årsag blev de billige tromlebremser gradvist forbudt på bagakslen. Da bagbremser kun yder 30 % af den totale bremseydeevne, er fejl på dette område ikke kritiske – heller ikke sandsynlig.
Bremsebakker – tromlebremse komponent
Bremsebakker er semi-cirkulære komponenter, som er lavet af støbt messing. På den ene side er de tilpasset til bremsebelægningen. Disse er generelt naglet, limet eller skruet på, hvilket teoretisk set gør det muligt at bruge brugte bremsebakker, hvis man påfører en ny belægning. Dette kan dog kun betale sig for biler, hvor det kan være svært at få reservedele. For gennemsnitsbiler fra de store mærker er bremsebakker billigt tilgængelige.
Slid på bremsebakker
En brugt bremsebakke kan høres på den slibende lyd. Dette bør aldrig ignoreres, da bremsetromlen ellers også risikerer at blive ødelagt. Herudover vil bilens generelle bremseevne være 20-30% lavere end normalt.
Udskiftning af bremsebakker
For at udskifte bremsebakkerne skal baghjulet fjernes, bremsetromlen åbnes og den indvendige mekanisme afmonteres. bremsebakker sælges altid som et reparationssæt. Splitten og fjederen udskiftes ligeså. Dette er altid en god anledning til at få rengjort og gennemgået hele bremsetromlen. Dette gælder især bremsecylinderen. Hvis den lækker olie, eller gummibøsningerne har revner, bør denne også udskiftes. Bremsesystemet er udluftet efter udskiftning af bremsecylinderen. Før dette gøres, kan man samtidig tjekke kvaliteten af bremsevæske med en teststrimmel. Principielt bør man aldrig spare på vedligeholdelse af bremser og altid sørge for, reparation foretages fuldstændig.
Bremsebakker i håndbremsen
Et voksende antal biler har bremseskiver på bagakslerne, og derfor installerer mange fabrikanter dobbeltsystemer: Bremserne på bagakslerne bygges ofte som hybridsystemer. Ved kørsel anvendes den ydre beliggende bremseskive. En ekstra tromlebremse fungerer som parkeringsbremse. Grundet plads og pris er bremsetromlen integreret i skivebremsen hvis muligt. Alligevel betyder udskiftning af bremseskiver automatisk udskiftning af bremsetromlen. Slid på bremsebakkerne er alligevel betydeligt mindre. De bruges nu kun til håndbremsen. Tidligere tids slid sker ikke mere og får dem til at holde længere end de tidligere bremsetromler. Alligevel bør tromlens mekanismer undersøges og renses ved skift af bremseskiver med integreret bremsetromle. Specielt splitten og fjederen er modtagelig for korrosion og bør derfor altid holdes ren og intakt.
Af sikkerhedsmæssige hensyn involverer udskiftning af bremsebakker på håndbremsen også udskiftning af håndbremsekablet. Et bremsesystem slides altid jævnt. Derfor kan du være sikker for en merpris på 15 EUR og dermed forebygge alle risici.
Prisen for et sæt bremsebakker
Prisen for kvalitets bremsebakker fra en anerkendt producent starter ved ca. 30 EUR pr. par.