Maling af bremsekaliberen: Vigtig detalje som er rigtig iøjefaldende

Maling af bremsekaliberen: Vigtig detalje som er rigtig iøjefaldende

Som et komponent sidder bremsekaliberen i bagerste række. Den er ikke engang synlig på en bil med almindelige hjulfælge eller navhætter. Så hvorfor overhovedet gide at male den? Læs i denne artikel hvordan du opgraderer kaliberen og får din bil til se godt ud.

Derfor bliver du nødt til at kigge bedre efter på hjulfælgene. Konstruktion af disse er overordnet set meget filigran og skrøbelige. Dette letter vægten og giver adgang til godt udsyn til hjul-mekanismen. Du kan tydeligt se kaliberen hænge der: gråsort, beskidt og rusten. Imellem de smukke aluminium hjulfælge og rene bremseskiver, skiller den sig ud som snavset. Specielt hvis du har investeret i din bils udseende, kan en umalet bremsekaliber forårsage forlegenhed. Detailhandelen og industrien har nu taget dette som en udfordring.

Kun én rigtig måde

Mal bremsekaliberen

Der er adskillige muligheder for at male bilen. Spraymaling og indpakning er de mest almindelige procedurer. Er budgettet stramt og er bilen blot til transport, kan rulle-penslen anvendes. For en bremsekaliber er der kun én rigtig måde at opgradere den på: Med penslen.

Den komplekse mekanisme som omringer bremsekaliberen tillader ikke andre procedurer. Indpakning giver ikke mening, da den høje temperature af bremsekalibren blot vil forårsage at indpakningen smelter. Spraymaling er ikke anbefalet, da laget bliver for tyndt. Derudover løber du også risikoen for at spraymale sensorerne og gummibøsningerne, hvilket kan betydeligt svække disse komponenters funktion og levetid. Kun penslen og en rolig hånd kan garantere korrekt påføring af malingen.

Bremsekaliper ny

Bremsekaliper Ny

nu fra 106,54 kr.

til butikken

Regn med at det tager 6-8 timer at male bremsekalibrene.

Hvad du har brug for

Male-sæt til bremsekaliber

Detailhandel tilbyder nu komplette male-sæt specielt til bremsekalibre. Udstyret til disse sæt varierer. Et komplet sæt indeholder:
– Bremse-renser
– Belægning til to-komponenter, som består af maling og hærder
– Skål til at blande
– Pensel
– Engangshandsker

Hvis sættet kun indeholder en flaske af bremse-renser, anbefaler vi at købe minimum et sæt mere. Til ældre og meget beskidte bremsekalibre har du yderligere brug for:
– En hård pensel eller en parabol børste
– En stål børste
– Vinkelsliber med børste tilbehør
– Bremse-renser
– Sandpapir eller en slibepude
– Malertape
– Mund-beskyttelse og beskyttelsesbriller
– Ekstra pensel og skål til at blande

Forberedelsen afgør slutresultatet

Forberedelse af bremsekaliberenForberedelsen er den afgørende faktor for det optimale resultat af malingen. Desto flere kræfter og forsigtighed som blev investeret i forberedelse af bilen, desto nemmere bliver det at male, og derfor et bedre slutresultat.
Forberedelsen består af tre skridt:
– Demontering
– Rensning
– Påsætning af malertape


Nej, bare rolig; En bremsekaliber behøver ikke komplet demontering for at kunne blive malet. Dog kræver det en smule opmærksomhed før du begynder at angribe rust og skidt med en vinkelsliber.

Speciel omhu er krævet ved:
– Alle gummibøsninger
– Alle kanaler
– Sensorer

Vær opmærksom på gummihylsterBøsningerne, samt de kanaler som de beskytter kan ikke fjernes. Derfor skal man hele tiden være opmærksom på dem under hele malingsprocessen. Hvis noget skulle ske med dem risikerer du en seriøst defekt. En skadet bøsning mister dens smørelse, hvilket giver vand og skidt mulighed for at trænge ind. Vandet resulterer i at kanalerne ruster. Skidt forårsager at bremsekaliberen sætter sig fast. Resultatet er en bremse som sætter sig fast, og som derfor kun fungerer på den ene side. Dette kan føre til en meget farlig situation på vejen og skal repareres med det samme. Dette er dog ikke billigt. Overordnet set skal en helt ny bremsekaliber installeres.

Sensorerne kan på den anden side nemt fjernes. ABS-sensoren og slidsensoren for bremsebelægningen kan tages af og hænges til side. Specielt kablet er vigtigt her. Det må ikke skades. Effektiv demontering fjerner denne risiko.

Skrub indtil du græder

Rengør bremsekaliben grundigtEn bremsekaliber er specielt udsat for stærk forurening. Specielt slid på bremsebelægningen sætter sig som støv og hober sig gradvist op. Slid fra dæk og skidt fra vejen tilføjer til dette. Det ophobet lag kan ikke bare tørres væk, men har brug for at blive fjernet med kraft, kemikalier og, hvis nødvendigt, det rette værktøj. Laget er ret usundt. Derfor: når du renser bremsekaliberen, sørg for at benytte beskyttelse for munden, samt beskyttelsesbriller. Handsker er også nyttige: Maling kan kun fjernes med opløsningsmiddel, som er alt andet end godt for huden.
Rengør bremsekaliberen med stålbørstenStart med at rengøre det overfladisk med en stålbørste, efter at du har fjernet beslaget. Glatte overflader kan renses hurtigt og effektivt med en vinkelsliber.
Hjørner kræver manuel håndtering. Ved steder som er faretruende tæt på bøsninger, rens med skurepuden og masser af bremse-renser. Bremse-renser væsken er meget effektiv, såvel som meget giftig. Derfor skal du, under rensning af bremsekaliberen, altid sikre dig god udluftning. Hvis du begynder at føle dig svimmel, afbryd arbejdet og gå ud i noget frisk luft.
Skyl bremsekaliberen med bremserenserenEfter den forberedende behandling med slibebørsten og den manuelle stålbørste, skyl bremsekaliberen grundigt med bremse-rensen, ved at bruge en stor malerbørste eller parabol-moppe. Disse værktøjer er ingen trussel for gummi-bøsningerne. Du skal dog stadig være meget forsigtig med de små gummibælger.
Rens alle bremsekalibre før du begynder at male den første.

Påføring af tape – upopulært, dog meget klogt

at tape bremseskiven

Eksperters meninger om hvorvidt der skal påføres tape eller ej varierer. Du kan aldrig gøre noget forkert ved at gøre det, da det garanterer et rent resultat. For påføring af tape, anvendes malertape. Alt der ikke skal males skal have et beskyttende lag af malertape. Bremseskiven bliver beskyttet mod sprøjt af maling ved hjælp af strategisk placeret malertape.

Specielt hullerne i bremsekaliberen skal tætnes, for at forhindre maling i at løbe ind. Dette gælder især hullerne i beslaget. De kan pålideligt tætnes med et stykke ståltråd, en tændstik eller en tandstik.

Maling til bremsekaliberen bliver hurtigt hærdet, tyktflydende og kan kun fjernes med omstændig anstrengelse efter hærdning. Derfor giver det mening at påføre tape, specielt for uerfarne malere.

Bland belægningen i henhold til instruktionerne

Maling for bremsekalibre bliver udbudt som en to-komponents løsning. Dens blandingsforhold bliver nævnt på pakningen. Sørg for at forhold dig til den meget omhyggeligt. Ved at bruge for meget hærder bliver malingen besværlig, da den tørrer for hurtigt. Ved at bruge for lidt hærder tager det ekstremt lang tid at tørre. Efter omrøring skal du lade det stå i cirka 10 minutter.
Bremsekaliberen bliver malet fra toppen og nedad. Vær altid opmærksom på, at malingen ikke må løbe. Maling med en pensel efterlader altid tydelige spor i malingen, som altså bliver kompenseret for med et yderligere lag af maling. Uanset hvad, selv ved brug af den rette mængde af blandingsforhold, kræver bremsekaliberens maling lang tid at tørre i. Det andet lag af maling bør ikke påføres før 3-4 timer efter. I denne tid kan penslen og blandingskålen finde på, at have tørret fuldstændig ind. For at lave en ny blanding er en ren, tom morgenmadsskål tilstrækkelig. Det andet lag af maling giver bremsekaliberen prikken over i’et. Giv det andet lag af maling tid til at hærde fuldstændigt.

Nu kan bilen samles igen. Glem ikke sensorerne!

Tip: Beslaget kan også behandles. Ved at gøre det med en kontrastfarve, kan du give bilens ydre en specielt detalje.

Detaljer gør forskellen

Malede kalibre øger videresalgsværdien for bilen

En malet kaliber er en lille, men vigtig detalje i det overordnede udseende for din bils ydre. Med en smule anstrengelse og billige redskaber, kan du give din bil et optisk løft. Og ydermere: Malede kalibre øger videresalgsværdien for bilen.

Foto: NONGASIMO, BACHTUB DMITRII, Pixotico, jennyt, ra3rn, Sudheer Sakthan, trinityfoto, MR.YURANAN LAKHAPOL, Ksander / shutterstock.com