Som et komponent sidder bremsekaliberen i bagerste række. Den er ikke engang synlig på en bil med almindelige hjulfælge eller navhætter. Så hvorfor overhovedet gide at male den? Læs i denne artikel hvordan du opgraderer kaliberen og får din bil til se godt ud.
Derfor bliver du nødt til at kigge bedre efter på hjulfælgene. Konstruktion af disse er overordnet set meget filigran og skrøbelige. Dette letter vægten og giver adgang til godt udsyn til hjul-mekanismen. Du kan tydeligt se kaliberen hænge der: gråsort, beskidt og rusten. Imellem de smukke aluminium hjulfælge og rene bremseskiver, skiller den sig ud som snavset. Specielt hvis du har investeret i din bils udseende, kan en umalet bremsekaliber forårsage forlegenhed. Detailhandelen og industrien har nu taget dette som en udfordring.
Kun én rigtig måde

Der er adskillige muligheder for at male bilen. Spraymaling og indpakning er de mest almindelige procedurer. Er budgettet stramt og er bilen blot til transport, kan rulle-penslen anvendes. For en bremsekaliber er der kun én rigtig måde at opgradere den på: Med penslen.
Den komplekse mekanisme som omringer bremsekaliberen tillader ikke andre procedurer. Indpakning giver ikke mening, da den høje temperature af bremsekalibren blot vil forårsage at indpakningen smelter. Spraymaling er ikke anbefalet, da laget bliver for tyndt. Derudover løber du også risikoen for at spraymale sensorerne og gummibøsningerne, hvilket kan betydeligt svække disse komponenters funktion og levetid. Kun penslen og en rolig hånd kan garantere korrekt påføring af malingen.
![]() Bremsekaliper Nynu fra 106,54 kr.til butikken ⇒ |
Regn med at det tager 6-8 timer at male bremsekalibrene.
Hvad du har brug for

Detailhandel tilbyder nu komplette male-sæt specielt til bremsekalibre. Udstyret til disse sæt varierer. Et komplet sæt indeholder:
– Bremse-renser
– Belægning til to-komponenter, som består af maling og hærder
– Skål til at blande
– Pensel
– Engangshandsker
Hvis sættet kun indeholder en flaske af bremse-renser, anbefaler vi at købe minimum et sæt mere. Til ældre og meget beskidte bremsekalibre har du yderligere brug for:
– En hård pensel eller en parabol børste
– En stål børste
– Vinkelsliber med børste tilbehør
– Bremse-renser
– Sandpapir eller en slibepude
– Malertape
– Mund-beskyttelse og beskyttelsesbriller
– Ekstra pensel og skål til at blande
Forberedelsen afgør slutresultatet
![]() |
Forberedelsen består af tre skridt: – Demontering – Rensning – Påsætning af malertape Nej, bare rolig; En bremsekaliber behøver ikke komplet demontering for at kunne blive malet. Dog kræver det en smule opmærksomhed før du begynder at angribe rust og skidt med en vinkelsliber. |
Speciel omhu er krævet ved: |
![]() Sensorerne kan på den anden side nemt fjernes. ABS-sensoren og slidsensoren for bremsebelægningen kan tages af og hænges til side. Specielt kablet er vigtigt her. Det må ikke skades. Effektiv demontering fjerner denne risiko. |
Skrub indtil du græder
![]() |
![]() Hjørner kræver manuel håndtering. Ved steder som er faretruende tæt på bøsninger, rens med skurepuden og masser af bremse-renser. Bremse-renser væsken er meget effektiv, såvel som meget giftig. Derfor skal du, under rensning af bremsekaliberen, altid sikre dig god udluftning. Hvis du begynder at føle dig svimmel, afbryd arbejdet og gå ud i noget frisk luft. |
![]() Rens alle bremsekalibre før du begynder at male den første. |
Påføring af tape – upopulært, dog meget klogt
![]() Eksperters meninger om hvorvidt der skal påføres tape eller ej varierer. Du kan aldrig gøre noget forkert ved at gøre det, da det garanterer et rent resultat. For påføring af tape, anvendes malertape. Alt der ikke skal males skal have et beskyttende lag af malertape. Bremseskiven bliver beskyttet mod sprøjt af maling ved hjælp af strategisk placeret malertape. |
Bland belægningen i henhold til instruktionerne
Maling for bremsekalibre bliver udbudt som en to-komponents løsning. Dens blandingsforhold bliver nævnt på pakningen. Sørg for at forhold dig til den meget omhyggeligt. Ved at bruge for meget hærder bliver malingen besværlig, da den tørrer for hurtigt. Ved at bruge for lidt hærder tager det ekstremt lang tid at tørre. Efter omrøring skal du lade det stå i cirka 10 minutter. Bremsekaliberen bliver malet fra toppen og nedad. Vær altid opmærksom på, at malingen ikke må løbe. Maling med en pensel efterlader altid tydelige spor i malingen, som altså bliver kompenseret for med et yderligere lag af maling. Uanset hvad, selv ved brug af den rette mængde af blandingsforhold, kræver bremsekaliberens maling lang tid at tørre i. Det andet lag af maling bør ikke påføres før 3-4 timer efter. I denne tid kan penslen og blandingskålen finde på, at have tørret fuldstændig ind. For at lave en ny blanding er en ren, tom morgenmadsskål tilstrækkelig. Det andet lag af maling giver bremsekaliberen prikken over i’et. Giv det andet lag af maling tid til at hærde fuldstændigt. |
Nu kan bilen samles igen. Glem ikke sensorerne!

Tip: Beslaget kan også behandles. Ved at gøre det med en kontrastfarve, kan du give bilens ydre en specielt detalje.
Detaljer gør forskellen

En malet kaliber er en lille, men vigtig detalje i det overordnede udseende for din bils ydre. Med en smule anstrengelse og billige redskaber, kan du give din bil et optisk løft. Og ydermere: Malede kalibre øger videresalgsværdien for bilen.
Foto: NONGASIMO, BACHTUB DMITRII, Pixotico, jennyt, ra3rn, Sudheer Sakthan, trinityfoto, MR.YURANAN LAKHAPOL, Ksander / shutterstock.com