Bilen kan stadig være i fremragende teknisk form, men disse små urenheder gør den svær at sælge. Vi vil vise dig, hvad du kan opnå med dine egne midler.
Tung ulykkesskade er bestemt ødelæggende for værdien af din bil. Men også grimme, små pletter sænker betydeligt dens resterende værdi samt dens behagelighed. Buler, ridser og rusthuller, der spiser eksteriøret, resulterer i at bilen er meget mindre attraktiv.
Punktreparation: Rettidig handling sparer penge
Forerbyggende behandling er den bedste taktik for rusthuller, buler og ridser. At udsætte punktreparationen vil gøre, at skaden breder sig.
- Dette gælder især for rust: når først det blottet metal nås, kan den destruktive rust ikke stoppes, indtil du til sidst må ty til svejseudstyr for at redde bilen.
- Selvom dette ikke gælder for ridser og buler, kan en vaneeffekt finde sted: når først du bliver vant til den første ridse, som ejer vil du da ikke lægge mærke til den anden, tredje, fjerde, osv.
- Tilfør et par buler, en lille stjerne i forruden eller en sløv forlygtedækning, og så vil du ende med en bil, hvis værdi er blevet reduceret til skrot.
Jævnlig inspektion af denne slags udviklende skade er en del af at eje en bil af alder. Dette er den rette måde at bibeholde dens resterende værdi på et acceptabelt niveau – og du vil have glæde af bilen indtil, det er tid til at sælge. Desuden skal du ikke være flov over din bil.
Hvad er muligt og hvad er ikke med punktreparation
Punktreparation betyder at reparere mindre skader på karrosseriet. Fremfor at slibe, spartle og male hele metalskroget, er punktreparation, hvad det indikere: at arbejde punkt for punkt.
- Med en smule held og fingerfærdighed kan du fixe biler selv.
- Når det kommer til at male, skal du nok sætte din lid til professional assistance.
- Du kan lave en masse forberedende arbejde selv i tilfælde af ridser og rustpletter, hvilket vil gøre færdiggørelse af en professionel betydeligt billigere.
Når først faglig dygtighed er nødvendig, viser det sig besværligt for en begynder. Dette gælder for malerarbejde såvel som svejsning.
Vær advaret på forhånd – svejseudstyr er ikke for begyndere! Uprofessionel operation af dette apparat kan forårsage dyr skade af din bil. Desuden løber du en risiko og kan skade dig selv og andre, hvis du ikke er klar over, hvordan du skal håndtere det.
Metalmassering – med tålmodighed og værktøjer
En bule i metallet er en plage, men ikke en katastrofe. Punktreparation udbredes i en blomstrende industri med mange interessante produkter, der gør det at reparere – hvilket plejede at være forfærdeligt dyrt – betydeligt billigere.
At reparere buler indebærer at gøre så metallet springer tilbage til dens originale form. Da bulen er resultatet af pres udefra, bør det repareres ved hjælp af trækkende kraft udefra.
Derfor: bare at afmontere de inderste paneler og hamre mod bulen bagfra vil kun gøre skaden værre.
Reparationssæt med sugekopper er tilgængelige for professionelle og dem der gør-det-selv.
Denne procedure er meget simpel: arbejd fra stort til småt. |
For det første trin af bulereparation, bruges suge-kræften fra den største sugekop. Desværre vil bulen kun i sjældne tilfælde springe tilbage med det samme.
- Derfor indeholder reparationssættet adskillige sugekopper i forskellige størrelser. Med de mindre kopper vil bulens spændte kraft være for kraftfuld til at trække den tilbage kun med vakuum.
- Til denne slutning er små gummier med speciel lim fastsat på bulen. I processen, hvor en bule fixes, vil en rynke udvikle sig i dens centrum. Gummierne har en aflang fordybning, hvilket tillader at den fastgør sig selv til dens rynke.
- Nu er den leverede glidehammer brugt. Efter reparation kan limen fjernes uden noget spor. Trin for trin nærmer du dig det ønskede resultat.
I tilfælde af, at intet kan vindes ved at trække, indeholder reparationssættene presseværktøjer. Med hjælp fra den lange skubbestang, presses runken omhyggeligt flad fra den ene side til den anden.
At reparere buler kræver langsomme, rolige og små trin. |
Ved at gøre dette, kan du ofte redde bilens beklædning.
At reparere en bule i en plastikkofanger er meget nemmere.
Ofte vil det fixe den at hælde varmt vand over den. Med en smule held og med hjælp fra trækningsværktøjer, springer det fleksible plastik tilbage til dens originale form.
At fjerne ridser – med pen og tålmodighed
Små ridser kan fyldes med en touch-up pen. Pennen kan købes ved en bilforhandler, hvor modellen er på udsalg.
Det er meget vigtigt at bestille præcis den rigtige farve, som matcher din bil. Ellers vil reparationen være synlig.
Til ridsereparation skal du bruge:
– touch-up pen I den rette farve – silikone rengøring eller isopropyl alkohol – 200-grus og 3500-grus bilpolering – værktøjer til manuel polering – forskellige gruspoleringsmåtter |
- Først rengøres den skadede del grundigt med isopropyl alkohol eller silikonerengøring.
- Nu fyldes ridsen med touch-up pennen. Malingen skal have lov til at tørre fuldstændig.
- Bagefter poleres punktet med en 200-grus polering og en grov poleringsmåtte. Bagefter poleres hele bilen med 3500-grus polering.
- Nu har du ikke kun fjernet ridsen, men har også en skinnende bil.
Mange folk vil prøve at polere ridsen uden at bruge touch-up pennen. Til at starte med ser resultatet godt ud. Dog efter at have været i bilvask tre eller fire gange, vil fyldningen renses af ridsen, hvilket vil gøre den synlig igen. Derfor: en ridse mangler maling og kan kun passende repareres med ny maling.
At fjerne rustpletter – et midlertidigt tiltag
Når rustpletter og rusthuller repareres, er korrekt bedømmelse meget vigtig. Du har valget mellem tre procedurer:
– at fylde med fyldning og maling – at udskifte paneler med et nyt eller brugt komponent – at skære den beskadigede del ud og reparere med svejsning |
- At fylde er altid en midlertidig løsning. Når det udføres professionelt, vil det holde i fem år. Et dårligt udfyldt punkt begynder at ruste efter få måneder.
- Forskærme, døre og bagageklapper kan ofte købes som brugte dele for få penge. Ved at investere noget tid i søgningen, kan du måske endda finde en del i den matchende farve. Dette er den hurtigste og mest effektive made at fjerne et beskadiget punkt på bilen.
- Dette gælder ikke kun for pletter på det indre karosseri. Den bagerste hjulaksel er ofte påvirket. Her hjælper kun fyldning og svejsning med at opgradere bilens ydre.
At udfylde er meget nemt:
- Først slibes rustpletten ned til det nøgne metal. Ikke den mindste smule rust bør være tilbage.
- For at være sikker, behandles det nedslebne sted med rusttransformer. Udfyldningskittet røres i dens beskrevne blandingsforhold med udfyldning og hærder og påføres i rigelige mængder. Du kan for at være sikker påføre 2 – 3 millimeter ekstra.
- Herefter slibes området ned manuelt og vådt.
- Til sidst bør en professional bilmaler påføre det sidste dækkende lag.
Dette vil give dig det perfekte resultat til en overkommelig pris.
Foto: BLACKDAY, loraks, Sasiprapa2524, JACK Photographer, Srdjan Randjelovic, ignatius 63, GUNDAM_Ai, Ostralfotoru, CC7, NATA FUANGKAEW, Anze Furlan / shutterstock.com