At fjerne skrammer og buler på din bil – sådan bliver du en gør-det-selv bule doktor

At fjerne skrammer og buler på din bil - sådan bliver du en gør-det-selv bule doktor

Skrammer og buler på bilen er evig kilde til gene. Kun på klassiske biler bliver bestemte tegn på brug anset som “patina”. For den almindelige bil, er enhver bule lig med tab af værdi. En fuldstændig ydre overhaling hos et professionelt værksted kan blive meget dyrt og et gør-det-selv forsøg er derfor måske det værd. Her kan du få et par råd til hvordan du skal håndtere ridser og buler på din bil.

Hvad kan lade sig gøre og hvad kan ikke?

skrammer og buler på bilen

Skrammer og buler er små fordybninger i bilens metalbelægning. Uheldsskade eller en skæv ramme kan ikke gør-det-selv repareres. Overordnet set gælder det, at desto glatter og rundere de ydre kanter på bulen er, desto nemmere bliver reparationen. Hvis de ydre kanter er skarpe og spidse, kan gør-det-selv reparation godt vise sig at blive problematisk.

Udfordringen i at male

En bule i karosseriet

En bule i karosseriet forårsager ikke nødvendigvis skade i malingen. Moderne maling til køretøjer er elastisk og, med en smule held, kan en bule behandles uden at der er brug for ny maling. Det vigtigste element i udfladning er varme. Kold maling er skrøbelig og smuldrer nemt. Derfor bør en bule altid opvarmes let for at malingen kan tilpasse sig metallets bøjning.

Tekniske detaljer

At fjerne buler på bilen

Buler bliver enten trukket ud fra ydersiden eller skubbet ud fra indersiden. Udfladning af en bule fra indersiden, kan give flere muligheder til at anvende den nødvendige kraft. Dette kræver dog en omfattende afmontering. Ved at trække den ud, ligger udfordringen i at anvende den nødvendige kraft uden at skade malingen. I tilfælde af udtrækning, bliver vakuum derfor anvendt. I nogle tilfælde kan lim-klister anvendes. Dog kræver fjernelsen af limresterne den yderste forsigtighed.

Første forsøg: Varmt vand

Fjern buler med varmt vand

Før anvendelse af værktøjer, forsøg følgende: Vask den bulede overflade med varmt -hvis ikke kogende – vand. Med en smule held vil metallet give sig og hoppe tilbage i dens oprindelige form. Dette virker også på kofangere af plastik. Det varme vand afgiver nok varme til at glatte malingen og materialet ud.

Kofangere • Shop

laveste pris

Bestil online

Andet forsøg: Svupperen

sæt bumpen tilbage med sugekopperne

Hvis bulens størrelse giver mulighed for at sætte en (ny!) svupper over den, er dette en ønsket metode til en succesfuld reparation. Efter behandling af bulen med det varme vand, påfør svupperen og hiv kraftigt. Dette er ofte nok til at reparere store, dybe buler.

Til mindre skrammer og buler er en mindre sugemekanisme nødvendig. Sugekopperne fra en smartphone-holder er en holdbar løsning. Højkvalitetsholdere har stærke, små sugekopper som kan påføres på metallet med lidt kraft. Inden for detailhandel er kraftige sugekopper tilgængelige for blot få penge.

Angreb fra bagsiden

Hvis ikke disse forsøg er succesfulde skal bulen behandles fra bagsiden. Du kan forsøge at bruge træk med varme-klistermærker eller Loctite. Men ved at gøre dette løber du en stor risiko for at skade malingen. Vil du undgå omstændelig polering og reparation på stedet, forsøg reparation fra bagsiden først. Til dette får du brug for:

En hårtørrer
Et afmonteringsværktøj til indvendige paneler
En gummihammer
En rund bjælke eller plastikstang med en rund ende på ca. fem cm i diameter
fjerne de indvendige paneler

Først skal du fjerne de indvendige paneler. Det er stærkt anbefalet at anvende et professionelt afmonteringsværktøj til dette. De små håndtag koster kun cirka 5 euro og giver dig mulighed for at løfte kanterne og dørhåndtagene af døre-panelerne, uden at bryde dem af.

Vær forsigtig: Plastik folien bag dør-pappet skal monteres igen ved samling. Ellers vil der trænge vand ind i bilen ved første besøg hos en bilvask.

Når bulen er blotlagt, skal den opvarmes først. Dette kan gøres indefra, hvis der ingen sammenhængende plastik komponenter er. Alternativt bør metallet opvarmes udefra. Hold en sikkerhedsafstand på cirka 15 centimeter for at ikke at skolde malingen.

Reservedelsrabat online butik

Når metallet er varmet nok op og bulen er blotlagt, bank med blide slag på kanten, imens du gradvist bevæger dig indad. Hvis kanten er utilgængelig, påfør den runde bjælke. Placer den runde ende på det ønskede sted. Efterfølgende skal du blidt slå på den anden ende af bjælken med gummihammeren.

Arbejd altid cirkulært. Dette vil resultere i det bedste resultat. Før eller siden vil bulen give efter og hoppe tilbage til dens oprindelige form, eller i hvert fald tæt på. Den vigtigste ting under udfladning af en bule: Mindre er mere! Forsigtige slag leder til et hurtigere resultat og undgår unødvendig skade!

Delvis succes er også et resultat

Fyld buler og skrammer

Hvis bulen ikke kan repareres med de beskrevne foranstaltninger er udfyldning og maling uundgåeligt. Hver millimeter af succesfuld udfladning betyder mindre udfyldning. Reparation er nemmere og mere holdbar når udfyldningslaget er tyndere. Tykke lagre har en tendens til at smuldre. Derudover absorberer de vand og forårsager ætsning, hvilket forbliver uopdaget i lang tid.

Udfyldning – slibning – reparation

Slibning af buler på bilen

Udfladning af en bule, selv delvist, hjælper til at holde udfyldningslaget så tyndt som muligt. Malingen skal blive gjort ru eller slibes af før udfyldning. Efterfølgende bliver et primerlag påført. Da spraymaling bliver efterfulgt, er det stærkt anbefalet at påføre malertape. En malingsreparation er altid ideel fra “kant til kant”. Opnåelse af en ren overgang på en flad overflade er næsten umuligt. Kanter og grænser er ideelle steder til at påføre malertape. Til mindre steder og på gamle biler, kan gør-det-selv nymaling forsøges. Det er vigtigt at anvende den rette farve som kan fremskaffes hos tilbehørsforhandleren med bilens registreringsbevis.

Alternativ til maling

maling af bilen

Udfyldning er en del af forberedelsen til maling af bilen. Hvor præcist malingsjobbet skal være, bør overvejes på forhånd. Mange penge kan spares ved fuldstændigt at udfylde og slibe karosseriet før du efterlader bilen hos et værksted for et professionelt malingsjob. Påføring af malertape og fjernelse af kritiske komponenter (Baglygter osv.) gør det betydeligt mere simpelt for den professionelle at male. Ikke desto mindre er total spraymaling af en ældre bil en investering på op til flere hundrede, hvis ikke tusind euro.

Folie buler på bilen

Hvis det er et tilfælde hvor der blot skal fjernes en enkelt eller flere mindre buler, kan maling være den mest elegante og billigste løsning. Hvis bilen har brug for en komplet overhaling, er der et alternativ for ny maling: Indpakning resulterer i en lignende effekt. Fordelen: Med en smule øvelse kan enhver praktisk gør-det-selv’er mestre indpakningens kunst. Dog er folie, ligesom maling, kun lige så godt som grundlaget. Derfor betaler det sig at forsigtigt udflade og udfylde. På trods af, at indpakning ikke er særlig nemt, er det nemmere at mestre end den korrekte håndtering af en sprøjtepistol.

En smart foranstaltning før salg

Fjern buler, inden du sælger bilen

En frisk, bulefri maling øger bilens værdi med flere hundrede euro. At investere en ledig lørdag på at fjerne buler, betaler sig tilbage i penge. Bilens værdi er yderligere øget ved at påføre den samme form for energi på at forberede interiøret. En frisk og grundigt renset bil med en ren motor, tæpper og polstring giver dig lyst til blot at sætte dig ind og køre afsted. Gør fuld brug af dette, hvis du vil sælge din bil.

Foto: ESB Professional, ignatius 63, iMoved Studio, loraks, ThamKC, Bhakpong, Alraun, AlexeyNikitin1981, Syda Productions, hedgehog94 / shutterstock.com