Hvis motortemperaturen konstant overskrider det ideelle niveau, og derved holder motoren faretruende tæt på dens kogepunkt, er det vigtigt at finde årsagen hurtigst muligt. Udskydelse af dette vil uundgåeligt resultere i en brændt toppakning. Læs i denne manual hvordan du får en køler i motoren under kontrol inden det er for sent.
Driftstemperatur er vigtigt
En motor skal nå sin driftstemperatur så hurtigt som muligt, samt vedligeholde denne på et konstant niveau for fungere tilfredsstillende. Den primære årsag ligger i egenskaberne af opvarmet metal. Alle metal motordele udvider sig når de bliver opvarmede. Temperaturer skabt af friktion, og mere specifikt af forbrænding, er meget høje.
Alle motordele udvider sig derfor uundgåeligt. For at forhindre den opvarmede motor i at sætte sig fast, er der på alle dele et frirum til når de er kolde. Dette frirum giver mulighed for den såkaldte glidende pasform, så snart delene er passende udvidet ved driftstemperatur. Hvis motoren ville blive nedkølet for meget, hvilket ville resultere i at temperaturen ville forblive under driftstemperatur, ville indvendig slid forekomme tidligere. Jævnlig temperatur regulering er derfor vigtig for at give motoren mulighed for at nå driftstemperatur hurtigt og vedligeholde denne ved et konstant niveau.
Bilens kølekredsløb
En bil med flydende køling har to sammenhængende afkølingskredsløb. Et lille kredsløb der cirkulerer kølervæske igennem motoren og et lille stykke slange uden for motoren, hvilket muliggør at motoren kan nå driftstemperaturen hurtigst muligt.
Det store kølekredsløb inkluderer en køler såvel som en ekspansionsbeholder. Tilslutningen eller ventilen mellem de to kølekredsløb er termostaten, som er fundet ved det punkt hvor tre slanger samler sig. Termostaten er en automatisk ventil som åbner og lukker sig alt afhængig af kølervæskens temperatur.
![]() Køler | Hurtig leveringtil tilbudsprisenKøb online ⇒ |
Kølefaserne af bilen er:
Kold motor → lille kølekredsløb er aktivt → motoren bliver ikke nedkølet |
Motor når driftstemperatur → termostat åbner sig → køler tempererer kølervæskens temperatur |
Motortemperatur når kølervæskens maksimale toleranceniveau → køler-blæseren tænder |
Motor overskrider driftstemperatur → ‘tjek motor’ lampe tænder |
Motortemperatur bliver ved med at stige → ekspansionsbeholder sprænger, kølerslange sprænger, trykventil åbner sig (afhængigt af køretøjstype) |
Bil fortsætter med at køre → plejlstængerne sætter sig fast i cylinderen, toppakningen brænder igennem → motor er ødelagt, bilen står stille |
Hvis motorens faresignaler bliver ignoreret for længe, destruerer den før eller siden sig selv.
Undersøgelse af årsagen til motorens overophedning
En motors overophedning kan skyldes tre ting:
Motoren lækker kølervæske
Kølekredsløbet er defekt
Kølervæskens ydeevne er utilstrækkelig
Tab af kølervæske forekommer i tilfælde af lækage. Lækager kan forekomme udvendig såvel som indvendig. Udvendig lækage er nem at lokalisere: Følg blot hele kølekredsløbet. Den iøjnefaldende farvede frostvæske vil afsløre det beskadigede sted.
Hvis der er permanent kølervæske mangel, men der ingen lækage kan identificeres, kan det være toppakningen som er skadet. Dette vil komme til syne via vedvarende hvid udstødning, samt overdreven indvendigt tryk i kølekredsløbet. En sødlig lugt fra frostvæsken inde i bilen indikerer en defekt i den indvendige opvarmning.
Kredsløbet kan blive kompromitteret af en ødelagt termostat, tilstopning af kølekredsløbet eller en ødelagt vandpumpe. Termostater kan gradvist stoppe med at fungere. Heldigvis er erstatning meget nemt. At diagnosticere et tilstoppet kredsløb er svært. Overordnet set er der kun en mulighed, en trin-for-trin udskiftning af alle slanger og ledninger. Vandpumpen bør altid blive udskiftet ifølge vedligeholdelses planen. Denne er en sliddel med en relativt begrænset levetid.
Grunden til dårlig ydeevne af kølervæsken er som regel en ødelagt køler, hvilket bør være ret tydelig:
Køleren er bulet eller beskadiget
Køleren er stærkt korroderet
Kølelamellerne falder ud
Hvis køleren er seriøst beskadiget bør den udskiftes så hurtigt som muligt. Af sikkerhedsårsager bør termostaten også udskiftes og kølekredsløbet skylles.
Udskiftning af køler
Udskiftning af køleren er ikke så svært og reservedelene er ikke så dyre som du måske ville tro. De er billige nok til at berettige et køb af en ny del. Løsninger med brugte kølere fra skraldebunken er ikke at anbefale.
1. Dræning af kølervæske
|
|
2. Inspicering af kølervæske
Hvis kølervæsken har en beskidt brun og skummel farve er det blevet kontamineret af olie. Den formodede grund er en ødelagt toppakning eller en beskadiget ventil. |
|
3. Fjernelse af blæser
|
|
4. Demontering af køleren
|
|
5. Installation af ny køler
Vær sikker på altid at bruge det korrekte frostvæske. Brug af forkert frostvæske kan forårsag skade på pakninger og slanger! Efter installation af køler og blæser, samt fyldning af kredsløb med kølervæske, skal systemet udluftes. |
|
6. Udluftning af kølekredsløbet
|
|
7. Test af kølesystemet
Kølesystemet bliver nu testet med testkørsel. Kølesystemet fungerer tilfredsstillende når driftstemperaturen stiger hurtigt og vedligeholder sig selv ved det optimale niveau. Når driftstemperaturen er nået, lad bilen stå i tomgang indtil blæseren aktiveres. Vent ikke indtil at en toppakning begynder at brænde. Hvis ikke blæseren aktiverer ved det maksimale tolerance niveau af driftstemperaturen, sluk for motoren og giv den mulighed for at køle ned. Efterfølgende har blæseren brug for inspektion og reparation.
|
Sikker kørsel med et intakt kølekredsløb
Et intakt kølekredsløb som modtager rettidig vedligeholdelse bidrager til sikker kørsel. Intet er mere afledende end konstant at skulle holde øje med driftstemperaturen. I tilfælde af udskiftning af køler, er grundig håndtering værd for en holdbar løsning. En ny vandpumpe, termostat og frisk kølervæske gør bilen klar til mange års bekymringsfrit kørsel.
Foto: NosorogUA, Nejron Photo, AppStock, Take Photo, sarawutnirothon, Visionsi, Sexmidnight, Alraun, Denis Tabler / shutterstock.com