Gør-det-selv udskiftning af udstødningen – Rumlende lyde kræver omgående handling!

Gør-det-selv udskiftning af udstødningen

Hvis din bil begynder at larme, men kørselskvaliteten forbliver det samme, er det oftest udstødningssystemet der er problemet. Grundet dets simple konstruktion, det billige materiale og den lette installation af komponentet, er udskiftning intet problem, selv for en uerfaren. I denne Manual kan du læse om hvad du burde være opmærksom på under udskiftning af din udstødning.

Udstødningssystemet en af de bildele der er mest belastet, og er bygget til at blive slidt, for ikke at gøre bilen for dyr. Dette betyder selvfølgelig at udstødningssystemets levetid er begrænset.

Gasstrømmen i udstødningen

På vej ud passere gasserne de følgende dele af bilen:
udstødningsmanifold
y-rør
flexrør
katalysator
center rør
midterste lydpot
slut-lydpot
hale stykke

Udstødningsmanifold

  • Enhver forbrænding i motoren producere gasser. Dette strømmer ind gennem manifoldåbningen og gennem udstødningsmanifolden. Manifolden er et kurvet rør, der leder de varme gasser langs køretøjets undervogn. Manifolden er forbundet til motoren, og bliver derfor påvirket af vibrationerne fra motoren.
  • Komponentet er bevidst bygget af massivt stål. Manifolden holder generelt set, hele køretøjets levetid. I visse tilfælde hvor vægtbalancen i motoren ikke stemmer overens kan der forekomme revner i røret. Dette komponent er en af de dyreste dele i udstødningssystemet, selvom de godt må have været brugt på forhånd. Dog er der altid særlige tilfælde: I nogle biler er katalysatoren en integreret del af manifolden.
Udstødningsrabat

Udstødningsrabat

Giant udvælgelse

til butikken

udstødning Y-rør

  • Y-røret er forbundet med manifolden og leder alle forbrændingsgasserne sammen i et rør. Dette komponent er også massivt bygget. Lambda sensoren sidder inde i manifolden, og måler hvor meget Oxygen der er tilbage i forbrændingsgasserne. Disse informationer sendes videre til styresystemet. Y-røret kan også installeres brugt.

udstødning flexrør

  • Y-røret er efterfulgt af det korte flexrør. Dette komponent er ikke særlig stort, og er lige modsat manifolden, ikke massiv og tung. Da denne del består af et rustfrit stål stof, er det meget fleksibel, og kan nemt bevæge sig i alle retninger. Dette er der en god grund til: Flexrøret absorbere de stærke vibrationer der kommer fra motoren, og forhindre dem i at skade de andre komponenter.

udstødning katalysator

  • Efter Flexrøret er katalysatoren placeret. Dette komponent sørger for at rense udstødningen. Det er vigtigt, at dette komponent ikke bliver påvirket af motorens vibrationer, da dens interne dele ellers ville gå i stykker.

udstødningsrør

  • Efter katalysatoren, sidder udstødningsrøret, som oftest er udstyret med en lyddæmper midt i. Efter 2014 er der som standard installeret centerrør der måler katalysatorens funktioner. Denne sensor kaldes diagnosesensoren.

udstødning lyddæmperen

  • Slut-lyddæmperen er forbundet til centerrøret. Det er her at støjen fra udstødningen minimeres. Enden af denne lyddæmper er halestykket. Hele udstødningssystemet er fastgjort til billens undervogn, med kraftige gummistropper. Disse sørger for at rørende holder en perfekt afstand til undervognen. Gummistropperne tillader svingninger, så rørende ikke bukkes.

Svage punkter i udstødningssystemet

  • Den mest anstrengte del af udstødningssystemet er flexrøret. Denne komponent skal kunne klare ekstreme temperaturudsving og er konstant under press. Ikke desto mindre er dette komponent på 110 kr meget holdbar. Hvis komponentet udvikler revner, vil dette straks bemærkes, da motoren herefter vil lave en meget tydelig lyd. Med et revnet flexrør, vil selv en 45 HP bil lyder som en Formel 1 racerbil.
  • Den sidste lyddæmper er den der bliver mest påvirket af eventuelle fejl. Dette komponent består af tynde galvaniseret stålplader. Dette komponent er ikke kun udsat for ekstreme temperatursvingninger, men under kølingsprocessen blandes kondensen med udstødningsgasserne.
  • Dette danner en syre-lignende væske og ruster herved udstødningen op indefra. Udefra bliver udstødningen påvirket af vejsaltet, og ruster herved udstødningen op udefra.
  • Derfor holder ende-lyddæmper kun nogle år. En defekt ende-lyddæmper kan høres, i det motorlarmen vil blive betydeligt højere. Visuelt vil du evt. kunne se sorte plamager på komponenten, da det er her at gasserne kommer ud, hvilket kan efterlade spor af sod.
  • Eventuelle fejl I katalysatoren vil hurtigt kunne høres, da der vil opstå rasle og bankelyde, der indikere at midten af katalysatoren er gået i stykker. Lydende vil på et tidspunkt stoppe, da katalysatorens beholder vil være tom. De små stykker fra midten vil være smuldret til støv, og bliver herefter blæst ud af udstødningen.
  • Dette vil kunne ses ved det næste SYNS-tjek: en bil uden katalysator vil ikke blive godkendt. Med hjælp fra den nye sensor der er installeret, kan dette spores meget hurtigere end førhen.

Frygt ikke en defekt udstødning

defekt udstødningUdstødningen er en af de nemmeste dele på bilen at skifte. Godt varierende priser for de forskellige komponenter. Den dyreste del er helt sikkert katalysatoren, som kan koste mere end 7460 kr.

Du kan vælge at finde en brugt katalysator, men her kan du ikke vide dig sikker på om den stadig fungere optimalt.

Flexrøret, samt midt- og ende-lyddæmper er forholdsvis billige, og kan købes separat. Specielt ende-lyddæmperen, afhængigt af kvalitet kan være godt brugt efter et par år. I de fleste tilfælde er dette intet problem.

En ny ende-lyddæmper kan koste under 746 kr. Det samme gælder for den midterste lyddæmper. I de fleste biler er det midterste rør utroligt robust, selvom det dog ikke holder lige så længe som manifolden.

Reparation af udstødning

Reparation af udstødningTeknisk set, er udstødningen bygget op af en masse rør der er sat sammen, som er sammensat at klemmer. Disse burde være lette at skille ad ikke? I praksis kan rust og skidt gøre at rørende, hænger ret godt sammen. Før du begynder at hive til dine fingre bløder, gør du klogt i at bruge en vinkelsliber. Husk altid at få gnisterne fra vinkelsliberen til at springe væk fra bilen. Ideelt skal du dække det resterende af undervognen, når du fjerner den gamle del af udstødningen. Uanset omstændighederne ska du være forsigtigt, da gnisterne udgør en stor brandrisiko!

Hvis det ikke kan undgås at skulle bruge en vinkelsliber, skal du altid arbejde forsigtigt: Kun fjern den defekte komponent, og sørg for ikke at skade de andre dele. Det giver ikke mening at skære i katalysatoren, hvis det er flexrøret du skal skifte. I stedet kan du efter brug af vinkelsliberen fjerne resten af delene med en skruetrækker, og et par slag fra en hammer.

Ingen svejsning

At svejse udstødning giver ikke nogen mening, selv ikke hvis den er ny. Det brugte metal er så tyndt, at man tvivlsomt kan svejse det ordentligt. Hvis ende-lyddæmperen er fuld af huller, og der næsten ikke er noget tilbage af den er det nærmere, hurtigere, og renere at udskifte den med en ny. Dette er også mere effektivt end af begynde og svejse.

Fuld udskiftning er det nemmeste

Som alternativer til udskiftning af kun en komponent, er det faktisk lettere og mere effektivt at udskifte hele udstødningssystemet. Med hele systemet, menes der alt, undtagen katalysatoren, inklusiv flexrør.
At fjerne de gamle rør og dele er forholdsvis let. Ud over dette tilbyder et helt nyt system, også maksimal sikkerhed og længere levetid. Da komponenterne sidder samme sted, er de formentlig i samme stand.

Hvis flexrøret brister, er ende-lyddæmperen sikkert rusten. Den billige pris af det samlede system (uden katalysator) gør en komplet udskiftning billigere og lettere. Når du udskifter udstødningssystem skal du også altid udskifte gummistropperne der holder den. Gummistropper i dårlig tilstand vil blive kommenteret til næste SYNS-tjek.
Dette kan undgås forholdsvis billigt. Et komplet udstødningssystem, uden katalysator kan fås for under 746 kr, afhængigt af bilmodel.

Foto: Dmitry Kalinovsky, kvsan, KUNANEK SUPAKOSOL, Apinunt Sukhapinda, homydesign, Einar Muoni, fabiodevilla, Besjunior, Visionsi, Aleksey Rodionov / shutterstock.com