Køler til din bil

Radiator til Top bilmærker
- Køler VW GOLF
- Køler BMW 3-serie
- Radiator VW PASSAT
- VW POLO
- Køler BMW 5-serie
- Køler SKODA OCTAVIA
- Radiator AUDI A4
- CITROЁN C4
- Køler MERCEDES-BENZ C-klasse
- Køler FORD FOCUS
- Radiator FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Køler MERCEDES-BENZ E-klasse
- Køler SKODA FABIA
- Radiator AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Køler TOYOTA AYGO
- Køler RENAULT CLIO
- Radiator OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Køler defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Køleren er en kritisk komponent i kølekredsløbet, som er ansvarlig for at holde motortemperaturen på et konstant niveau samt at forhindre skader fra overophedning. Hvis man kører med en defekt køler, udsætter man motoren for en stor risiko for skader. Derfor skal denne reservedel udskiftes så hurtigt som muligt.
Køleren overordnet set:
Hvor sidder denne komponent?
- Helt forrest i motorrummet, bag blæseren og kølergrillen
Hvordan virker den?
- Ved indsugningen pumpes det opvarmede kølervæske fra motoren ind.
- Det strømmer gennem bugtede rør i et netværk af ribber.
- Afhængig af type, blæses der kold tværstrømmende eller nedadgående luft over køleribberne.
- På ydersiden forlader det nedkølede kølervæske køleren, og strømmer ind i den næste komponent i kølekredsløbet.
Hvad sker der i tilfælde af en defekt?
- Når køleren er utæt, taber den kølervæske. Andre faktorer kan også påvirke dens funktion. Resultatet er en overophedning af motoren, som i ekstreme tilfælde kan føre til totalskade.
Mulige årsager
- Årsager til defekter kan være af mekanisk eller kemisk natur.
- Forbindelser, som gradvist løsnes fører til utætheder.
- Mekanisk stress forårsager huller i køleribber og rør.
- Kemiske aflejringer (kalkaflejringer) forårsager en forringet køleydelse.
- Rust kan ødelægge overfladen og lave huller.
Til værkstedet eller en gør-det-selv udskiftning?
- I de fleste tilfælde kan køleren uden problemer udskiftes af en lægmand. Der er kun nogle få trin. Der er brug for en skruenøgle til rørene og en skruetrækker, for at udføre denne reparation.
Tips til kølerudskiftning:
-
1. Start med at trække blæserens stik ud.
2. Tag så vandslangerne (rørene) af. Saml det drænede kølervæske i en spand.
3. Løsn skruerne fra luft baffel pladen, lirk det øvre beslag ud og fjern så forsigtigt køleren. Montering af reservedelen foregår i omvendt rækkefølge.
4. Efter monteringen af den nye køler, skal systemet udluftes. Skru ekspansionsbeholderen af og start motoren. Tænd for varmen og ventilationen på fuld styrke og vent til det store kølekredsløb åbner. Tjek i mellemtiden forbindelserne for, om de er ordentligt tætnet.
Forskelle mellem reservedele
Tre forskellige kølere er nu om dage mere eller mindre normalt. Den billigste og oftest anvendte er kølere, som er loddet. Blyloddede, flade rør og kurvede lameller er loddet sammen. Mængden af flade rør bestemmes af komponentens højde. Disse kølere er rimelig tunge og store og har højst en acceptabel køleydelse.
I sammensatte kølere er rørene ovale og rillerne er indsat og stampet. Forbindelser er lavet ved forlængelse og tilslutning. Denne køler kræver mere arbejde, men den indeholder mindre materiale, hvilket sparer vægt. Køleydelsen er en smule bedre end varianten, som er loddet.
Dyrere biler har normalt en aluminiumskøler, der også kan købes som reservedel til ældre biler. Denne type har nogle fordele: den vejer 15% mindre, den har en højere temperaturmodstand på op til 650ᵒC, såvel som en naturlig beskyttelse mod tæring. Den eneste ulempe er den relativt høje pris.
Undgå skader: det rigtige køler- og antifrostvæske
Brug af det rigtige køler- og antifrostvæske er vigtig, da kun dette tilbyder en ordentlig beskyttelse mod tæring og kalkaflejringer. Den rigtige væske til din bil identificeres ved farven på kølervæsken eller dataene i din bilmanual. Blå og grønne væsker indeholder silikater: røde væsker er silikatfri og bruges specielt i aluminiumskølere. Den blå væske kan erstatte den grønne væske i nødsituationer. Rød og blå eller rød og grøn bør aldrig blandes.
Hvad koster det?
Det er hovedsageligt tæring og kalkaflejringer, der påvirker din køler, og derfor sikrer en høj kemisk modstand en lang levetid. I aluminiumskølere er dette flere årtier, mens billige stålkølere, som er loddet, allerede begynder at ruste efter nogle år. Du kan købe disse for mindre end 100 EUR, selvom deres levetid vil være tilsvarende kort. Højkvalitetsprodukter kan koster op til 300 EUR.
Dem der regelmæssigt kører på motorvejen bør ikke være for nærige, og bør i stedet værdsætte kvalitet. Du vil i vores butik finde reservedele i OEM-kvalitet til betydelig lave priser, og hvis du benytter de daglige tilbud, kan du spare mange penge.