Skivebremser på alle fire hjul er nu standard på alle moderne biler. Tromlebremser bruges kun som parkeringsbremse. Selv i kompakte biler er vægten ved bevægelse og motordriften for kraftig til at en simpel tromlebremse kan garantere sikker opbremsning. Dog er der et problem der gælder for alle bremser: bremse svind. Og det er her de perforeret bremseskiver bruges!
At forebygge bremse svind med bremser af høj kvalitet

Bremse svind er tab af bremseeffekt grundet ophobet varme i bremsesystemet. Hvis varmen, der genereres af en opbremsnings manøvre, ikke kan fordeles hurtigt nok opstår en farlig situation: temperaturen på bremseskiven når næsten smeltepunktet og friktionen mellem bremsebelægningen og bremseskiven bliver betydeligt nedsat.

På tromlebremser leder dette ofte til totalt svigt. Men også enkle bremseskiver, ikke perforerede og i et stykke kan forårsage bremse svind. Også her er grunden utilstrækkelig fordeling af den ophobede varme.
![]() Originale bremseskiverToppriser fra 47,29 kr.til butikken ⇒ |
Forsigtig: stil den rigtige diagnose
Som regel er standard installerede bremser tilstrækkelige til almindelig brug. Selv usædvanlige situationer som lang kørsel ned ad bakke tages til eftertanke af producenterne ved konstruktionen. Stålet på en bremse skive har et smeltepunkt på 1400oC. Du skal bremse op i virkelig lang tid for at nå dette.
Hvis et korttids svigt af bremsesystemet opstår ved normal brug, skyldes dette sandsynligvis ikke bremse svind. I et sådant tilfælde er en defekt i det hydrauliske system mere sandsynlig.

Den mest oplagte grund er at bremsevæsken er for gammel og ophober for meget vand. Dette kan tjekkes med en teststrimmel. Hvis bremsevæsken allerede er blevet grønlig kan du spare dig selv besværet – bremsevæsken skal udskiftes øjeblikkeligt og bremsesystemet skal luftes grundigt igennem. En anden grund til pludselig tab af bremsetryk kan være brud på bremserør.
Derfor: når bremsen bliver usikker, led øjeblikkeligt efter grunden. Ved normal brug er bremse problemer nærmest aldrig forårsaget af konstruktionsfejl.
Højere fart, mere varme

Når bilen presses til de yderste grænser og køres på racerbanen, kan standard bremseskiven i et stykke også nå sin grænse.
Dette gælder for bremser: jo koldere, jo bedre. Derfor arbejder ingeniører fortsat på at gøre bremse forholdene bedre med innovative skiver. Én af disse muligheder er den perforerede bremseskive.
Perforeret bremseskiver: Mere end bare huller

Det ville være for let bare at bore nogle huller i ét-stykke bremseskiven og håbe på nogen form for virkning. Vi er nødt til at skuffe brugeren her – at konstruere en varme optimeret bremseskive kræver en masse ingeniørarbejde.
Den perforerede bremseskive kan ses som det næste evolutionerende trin af den internt ventilerede bremseskive. Selvom ét-stykke bremseskiver kan gøres bedre med slidser og huller, kan disse kun bruges på bagakslen og hovedsageligt bruges til optisk effekt, da de ikke kan skelnes på stedet fra de højt belastede front aksel bremseskiver.

Den internt ventilerede bremseskive er en yderst indviklet del. Den er opbygget på en sådan måde at der ved kørsel suges luft ind gennem navet og pustes ud gennem kanaler i bremseskiven. Luften bevæger sig hen over den opvarmede skive og tager den ophobede varme med sig.
Internt ventilerede bremseskiver er også effektive uden perforering. Men, hvis bremseskiven udstyres med omhyggeligt placerede huller vil flere positive virkninger opstå:
– optimering af varme fordelingen – mindre slid af bremse skiven – vægt reduktion af bremseskiven – et sporty, dynamisk udtryk til bilen |
Ikke desto mindre er selv komplekst strukturerede internt ventilerede bremseskiver fremstillet alene af gråt støbejern hvilket gør dem utroligt billige.

Ulemper ved perforerede bremseskiver

Med de mange fordele, der er, ved perforerede bremseskiver, kan man næsten glemme at de også kan have ulemper. Uheldigvis kan der, om disse innovative dele, siges: hvor der er lys, er der også skygge.
For perforerede bremseskiver er større slid på bremsebelædningen den største ulempe. Den strukturerede overflade på en perforeret bremseskive virker som et rivejern og slider bremsebelægningen betydeligt hurtigere end en glat ét-stykke bremseskive.
Skulle du have et ønske om at installere perforerede bremseskiver på din bil, hav da i tankerne at du skal skifte bremsebelægninger dobbelt så ofte. Heldigvis er vedligeholdelsen meget simpel og kan hurtigt læres.
Vær opmærksom på at tjekke godkendelse

En perforeret bremseskive er et yderst belastet komponent som er blevet strukturelt svækket. Dette gør høj kvalitet af konstruktion og finish nødvendigt.
Hvis du er interesseret i denne dynamiske og effektive kvalitet, vær sikker på at du ikke sparer i den forkerte ende: perforerede bremseskiver bør altid købes i en certificeret mærke kvalitet.
![]() Bilbremser butiknu med 50% rabattil butikken ⇒ |
Derfor kommer høj kvalitets mærke produkter som regel med et universelt certifikat. Derudover er omskrivning i bilens registrerings papirer ikke nødvendigt for de fleste producenter.
Perforeret bremseskiver: Vær opmærksom på rotationsretningen

- Særligt vigtigt for ventilerede bremseskiver er installation i den rigtige retning. Luften suges ind gennem navet og ledes udad.
- Hvis de installeres den forkerte vej sker det modsatte: den kolde luft suges ind lige uden for bremseskiven, bliver opvarmet på vejen gennem bremseskiven og pustes tæt indad.
- Dette forårsager udviklingen af ophobet varme på bremseåget, aksel bøsningen eller kugleleddet. Disse komponenter indeholder en vis mængde gummi som bliver svækket som et resultat af vedvarende opvarmning og ældes hurtigt som en konsekvens heraf

- Perforeret eller ej, ved enhver omstilling eller installation af ventilererede bremseskiver gælder følgende: læs og forstå brugsanvisningen grundigt inden installation og inden du skruer den første bolt af. Først dér er du sikker på en succesfuld reparation der giver dig den ønskede ydelses opgradering til din bil.