Da Xenon forlygter for ca. 20 år siden kom på markedet, var de en lille revolution. Introduceret i overklassen og øvre middelklasse afstedkom den lyse og klare lysstråle en storm af begejstring er førerne. Som med alle innovationer, vandrede Xenonlys gradvist gennem alle klasser og er delvist også tilgængeligt i små biler. Dette marked har også tilbehør forhandlere opdaget og tilbyder eftermonteringssæt af Xenonforlygter. Men der tilrådes forsigtig her. En opgradering til Xenon er på ingen måde så let som man skulle tro og kan afstedkomme store juridiske risici.
Ædelt lys ædelgas
Xenon (Xenonforlygter) er en ædelgas som Argon og Helium. Det kan ligesom neonaogså bruges som lysende gas. For at gøre dette sættes det under højspænding i en lille reaktor og derved frembringer lys. En Xenonforlygte kan derfor ikke drives med den normale indbyggede spænding på 12 til 24 V. men kræver sin egen transformator.
Med Xenonforlygter bliver disse transformatorer omtalt som ballast. Dette levere den krævet driftsspænding på 25.000 V. til Xenonlygter. Dog er installationen ved driften af Xenon lygter kun det mindste problem.
Xenon forlygter: Fordele og ulemper
Xenon forlygter ville ikke være så populære hvis de ikke havde nogle konkrete fordele. Disse er:
En forbedret lysstyrke: Den største fordel ved Xenon forlygter er den markant forbedrede lysstyrke sammenlignet med H-4 pærerne. De lyser så klart og tydeligt, at de har en lysende farve svarende til dagslys. |
Energibesparende: Til trods for den høje driftsspænding og den forbedret lysstyrke, er Xenon forlygter væsentlig mere energibesparende end H4 lygter. |
Levetid: En Xenon lygte holder som regel næsten hele bilens levetid, men normalt langt mere end 100.000 km. |
Der er dog følgende ulemper:
Omkostninger: Xenon forlygter er dyre. En eftermontering koster ca. 11 155 kr. Problemet herved er, at det ikke lader sig udskifte som modul. I tilfælde af defekter skal de ofte udskiftes som samlet enhed. Men selve lyskilden er med 1 115 kr. er mange gange dyrere end selv den H-4 glødepærer af højeste kvalitet. |
Vedligeholdelse og reparation: Istandsættelsesarbejde af Xenon anlægget er som regel et anliggende for specialværkstedet. Det siger sig selv at man meget nødig selv skal bikse noget sammen. Derfor bør man også ved eftermontering allerede søge efter et specialværksted. Dette giver ikke kun en garanti, men også en omfattende service i tilfælde af defekter. |
Til fare for andre trafikanter: Den graverende ulempe med Xenon lygter er faren overfor andre trafikanter. Såsnart overfladen smudses eller lygten justeret, vil modkørende bilister blive massivt blændet. Det er grunden til, hvorfor lovgivere er særlige strenge når det gælder tilladelse af Xenon lygter. |
Omfattende installation: eb Xenon forlygte består af mange komponenter der kun indirekte har med lysstyrken at gøre. Især LWR af sprinkleranlæg er teknisk kompliceret og indbygningen af dem er en stor udfordring. |
Effektiv men fælsom
Xenon lygter er så skarpt, at det skal sikres at det kun rammer vejen i den rigtige vinkel. Så snart forlygterne justeres eller spredes uønsket, er der en fare for modtrafikanter. En justeret eller tilsmudset Xenon lygte er for andre medbilister så generende, som når fjernlyset er tændt. Xenon forlygter er allerede underlagt særlig opmærksomhed ved det generelle syn. Afprøvningen bliver yderligere forstærket, når det drejer sig om et eftermonteret sæt. Fordi de fleste sæt der er tilgængelige i handlen ikke er tilladt til brug på offentlig vej. De mangler som regel to vigtige komponenter, der er uundværlig til betjening af en Xenon forlygte.
Xenon forlygter med sprinkleranlæg og justering
Et Xenon belysningsanlæg kræver et forlygte sprinkleranlæg til driften i vejtrafikken. I dag fremstilles dette af højtryksdyser. De i 1970’erne ret populære mini sprinklere til forlygter er i dette tilfælde udelukket af flere årsager.
Formgivning: Moderne forlygter er alt for komplekse udformet, til at de met et enkelt viskerblad er egnet. |
Pålidelighed: En mini sprinkler har et højt slid. Det betyder at den aftørring egenskaber hurtigt kan blive utilstrækkeligt eller sogar være skadelige for forlygten. |
Materialer: Moderne forlygter ofte tilpasset bag en beskyttende hjelm af plexiglas. Dette meget ridse følsomme materiale slides særligt hurtigt, når det rengøres mekanisk af en elektrisk drevet visker. |
Af samme grund anvendes i bund og grund kun automatiske højtryksdyser til Xenon forlygter. Til dyserne hører også en tilsvarende pumpe, en skyllevandstank og et elektrisk styresystem. Dette udløser efter behov skylningsproces og muliggør også en manuel betjening. EN tilsvarende kontakt skal også være tilgængelig på instrumentbrættet. |
Justering af forlygteområdet er derimod langt mindre problematisk. Alle køretøjer der er bygget fra 1990 og fremefter skal alligevel være udstyret med denne funktion, så LWR normalt allerede er til stede ved en omdannelse til xenon. Dog kræver installationen også en niveausensor til forlygtejustering enheden til Xenon forlygter. Dette er påkrævet, idet LWR i et Xenon belysningssystem automatisk skal tilpasse sig forholdene. |
Juridiske konsekvenser af ulovlig Xenon ulovlige lysanlæg
Hvis der er installeret ikke-godkendte Xenon belysningsanlæg på køretøjet, udløber den generelle driftstilladelse helt eller delvist. Bilen kan af politiet blive opbragt, indtil en tilbageførsel af det oprindelige lysanlæg er gennemført. En mærkbar bøde på indtil ca. 1 800 kr. og et klip i færdselsregistret er ligeledes almindeligt i sådan tilfælde. Endnu værre bliver de juridiske konsekvenser i tilfælde af ulykke: Ansvarsforsikringen betaler for den oprindelige opstået skade. Herefter vil det dog helt sikkert holde skadevolder og kræve regres for betalinger det der er ydet.
Uden reklame: Indtil videre kune Hella
Hella er den eneste producent af autotilbehør, der tidligere har tilbudt færdsels duelige eftermonteringssæt af Xenon lygter. Denne producent af original dele og OEM råder over kompetencer, erfaring og juridisk baggrund, der er nødvendig til udvikling af højtydende lys. Ved alle andre producenter er der endnu ikke opnået nogen generel brugstilladelse til offentlig vej. Det anbefales kraftigt, at studere samtlige henvisninger i pakningen. Retligt skal de generelle brugstilladelser til offentlig vej være angivet. Men hvis bemærkninger kun henviser til væddeløb eller lignende formål, betyder det at ibrugtagning på offentlig vej er ansvarsfraskrevet. Man kan kun sige om turerne her: Hold fingerne væk.
![]() HELLA hovedlygteumiddelbart tilgængeligKøb nu ⇒ |
Endnu bedre: Originaldele
Den nemmeste måde at få et Xenon belysningsanlæg er at udtage det fra et eksisterende køretøj. Idet denne teknik i snart 20 år har været ppå markedet, tilbyder brugtbilsmarkedet tilstrækkelig »slagtefærdige« køretøjer, som kan tjene som tekniske donorer. Naturligvis går det kun an indenfor den samme type. Dog kan man spare mange penge ved brug af brugte dele. Brænderne selv er allerede dyre nok – sammen med den komplette teknik koster Xenon belysningsanlægget hurtigt flere tusinde kroner som nyanskaffelse.
Konklusion: En beslutning der skal overvejes grundigt
Det vil være uagtsomt af fremhæve fordelene ved et Xenon lysanlæg uden samtidig at påpege de vanskeligheder der er forbundet med installationen. Samlet set er projektet med eftermontering af Xenon stiller særlig udfordinger, der bør grundig overvejes. Fordelene er større ved det bedre lysudbytte, men det skal købes til en høj pris. Hvis køretøjet ikke retfærdiggøre installationens handelsværdi, bør man hellere beslutte sig for andre udstyrs tiltag.
De moderne H-4 lygter tilbyder også et interessant lysudbytte, så det ikke i hvert tilfælde skal være Xenon. Desværre er LED endnu ikke et alternativ. Hvad der på området af lommelygter allerede findes, der halter bil udstyrsproducenter stadig bagefter. Ægte, lysstærke eftermonterings forlygter med LED er endnu ikke tilgængelige. Dog gør teknikken på dette område enorme fremskridt.
Det betaler sig derfor at vente yderligere to til tre år. LED er samlet set væsentlig nemmere at få fingre i end Xenon forlygter. Der vil med sikkerhed snart komme meget interessante innovationer.
Foto: MargoLev, Sunny_Images, antpkr, frees, oYOo, Mikbiz, Corepics VOF / shutterstock.com