Højt olieforbrug for bilen – årsager og afhjælpning

Højt olieforbrug for bilen - årsager og afhjælpning

Forbrændingsmotorer behøver i kraft af deres talrige bevægelige dele en pålidelig smøring. Hvis aksler, lejer og løftere har friktion mod hinanden uden smøring , ødelægger de hinanden på meget kort tid. Derfor skal man ikke lave sjov med oliemangel på en bil. Læs denne artikel, om hvordan du handler korrekt, når olieforbruget er for højt.

Opdag olie reduktion i tide

Opdag olie reduktion i tideEt vist olieforbrug kan ikke forhindres fuldstændigt uanset motorkonstruktion. Smøreolien til kumtapakslen og plejlstængernes lejer presses let forbi stempelringene selv ved intakte motorer. Så snart olien er presset ind i forbrændingskammeret, bliver det ved næste arbejdsslag forbrændt.

Spørg derfor din bilforhandler om hvor højt det tilladte olieforbrug er. En grov rettesnor er 50 til 250 ml per 1.000 km. Du kan fastslå din bils olieforbrug, ved regelmæssigt at kontrollere oliestanden.

Hertil skal bilen anbringes på et jævnt underlag og motoren skal være slukket i mindst 5 minutter. Er oliestanden tæt på eller under MIN markeringen af den rene oliepind, skal du påfylde frisk olie og notere forbruget.

Oliespild eller olieverbrug?

Hvis du kan konstatere konstant olieformindskelse i din bil, kan der være to årsager:

1. Olieforbrug
2. Oliespild

olieforbrugMan taler om olieforbrug, når olien når forbrændingskammeret og forbrændes. Et højere olieforbrug tyder på en motorskade, hvis reparation kan være mere eller mindre kompleks.

oliespildVed et oliespild, lækker der olie fra smøresystemet. Årsagen her er en utæt slange, en beskadiget simmerring eller en lækkende fladpakning.

For at gøre dette skal du blot se på undervognen af din bil. Hvis motoren er sølet ind i olie, lækker der olie et eller andet sted. Skader af denne slags er betydelige nemmere at afhjælpe, end et højere olieforbrug. Udskyd det dog ikke til »bedre tider«: En motor med oliespild er en høj miljøbelastning og kan resultere i en betragtelig bøde hvis det opdages.

Hvad skal man gøre ved olieforbrug?

Et olieforbrug fastslås ved en »tør« reduktion – dvs manglen på lækage i motoren – og gennem blålig udstødningsrøg. Det er ingen god ide, vedvarende at efterfylde bilen med olie for at holde den kørende. Det forbrændte olie aflejres i udstødningssystemet og forårsager der massive skader.

Derudover starter begyndende motorskader indtil bilen »dør« ud på et eller andet tidspunkt selv ved en fuld oliestand. Typiske årsager til et højt olieforbrug, er i stigende rækkefølge af reparations sværhedsgrad:

– forkerte indstillet ventiler
– defekte udluftning i krumtaphuset
– slidte knastakselforseglinger
– defekte toppakninger
– slidte stempelringe

forkerte indstillet ventiler

  • Hvis ventilerne justeres, kører motoren normalt heller ikke korrekt. Så kan der høres en »ringetone«. Her kan værkstedet med få indgreb bringe ventilerne i orden.

defekte udluftning i krumtaphuset

  • Den hurtig roterende krumtap danner et højt tryk i krumtaphuset. Hvis dette ikke udledes, trykker det motorolien forbi stempelringene og ind i forbrændingskammeret. Derfor har en motor en udluftning. Dette er egentlig bare en simpel slange der går fra krumtaphuset og op til ventildækslet. Men er denne slange tilstoppet eller bukket, kan der opbygge sig et overtryk i krumtaphuset. En husudluftning er for det meste også hurtig og billig at renovere.
Motorolie af højeste kvalitet

Motorolie • Topkvalitet

billigt fra 14,80 kr.

til butikken

  • slidte knastakselforseglingerKnastakselforseglinger er er små simmerringe, der er anbragt ved knastakslen. De tætner ventildrev af mod forbrændingskammeret. Knastakselforseglinger er sliddele. Deres udskiftning er ikke så ganske simpel og bør udføres på et specialværksted. Med det rigtige udstyr er denne reparation ret hurtig udført. Lufttryk føres ind i forbrændingskammeret via en speciel ventil, et omformet tændrør. Dette tryk holder ventilerne i korrekt position. Så kan knastakselforseglingen udskiftes uden at skulle fjerne topstykket.

defekte toppakninger

  • Toppakningen tætner motorens forbrændingskammer mod kølemiddel kredsløbet og smøremiddel kredsløbet. Ved en beskadiget toppakning skabes der en forbindelse mellem disse kredsløb eller udefra. Et umiskendeligt tegn på en beskadiget toppakning er derfor hvidt skum i oliekredsløbet eller sort olie i kølevæsken. Det eneste der hjælper er at fjerne topstykket og udskifte pakningen. Dette er en temmelig besværlig opgave, men er dog en af de reparationer der kan forekomme i en bils levetid.

Bestil toppakning sikkert

slidte stempelringe

  • Slidte stempelringe er i sidste ende det værst tænkelige ved et for højt olieforbrug. Med denne type skader kan der altid forventes, at motoren ødelægger sig selv på kort tid ved et fastbrændt stempel. Det er dog muligta at udskifte stempelringene. Imidlertid er reparationen normalt ikke tilstrækkeligt. Cylindervæggene skal ligeledes slibes og hones, hvorved cylinderen igen opnår fuld kompression. Defekte stempelringe er derfor mere et tilfælde af en komplet motorreparation. Trodsalt befinder motoren sig efter denne renovering igen i praktisk talt ny tilstand.

Undgå højt olieforbrug

Undgå højt olieforbrugI stedet for kun at handle når det er for sent, kan du tage enkle forholdsregler for at forlænge levetiden på din motor og undgå et højt olieforbrug.

1. Overhold udskiftningsintervallerne for smøremidler og filtre og anvend udelukkende de anbefalet produkter.

MANN FILTER-oliefiltre af høj kvalitet til biler

Oliefilter | MANN FILTER

fra kun 33,83 kr.

Bestil nu

2. Kør ikke for hurtigt eller for langsomt. Udfør fra 100.000 kilometerstand en olieanalyse hvert andet år.

3. Lad motoren gennemspules af professionelle hvert andet år. Så kan du problemfrit opnå 200.000 km eller endda 300.000 km.

Foto: Roman Zaiets, Bjoern Wylezich, Nor Gal, dreamnikon, Denis Torkhov, Apple’s Eyes Studio, ARTPROXIMO, COZ, Mr.Music, hedgehog94 / shutterstock.com