For at gøre optimal oplysning af vejen med lygterne mulig, bør en række faktorer, såsom renholdelse af reflektorer og plexiglas (perspex) cover, passende fikseringsanordninger, den rette pære samt den korrekte justering overvejes. En forkert justeret forlygte kan blinde modkørende trafikanter eller ikke oplyse vejen. Begge dele kan lede til farlige situationer ved kørsel i mørke. Læs i denne manual, hvordan du justerer dit lys derhjemme.
Før du starter …
Ligesom andre designelementer på bilen, er forlygterne offer for modetrends. Halefinner og pop-up-forlygter kom og gik, og vi befinder os nu i en tid med plexiglas (perspex) forlygte covere. Disse covere er installeret i samlingen og lavet af plastik, en kvalitets nedjustering i sammenligning med tidligere forlygter med hårdt matteret glas.
Der er rigelige årsager til denne ændring, men det væsentlige var at en sliddel var blevet skabt. Plexiglas covere er nemme at ridse og gøre matte og vil til sidst fejle et bilsyn.
I sådanne tilfælde anbefaler bilindustrien en udskiftning. Det, der gør det kompliceret, er det faktum, at dækslerne er ikke tilgængelige som en slid- eller udskiftningskomponent. Ofte skal hele forlygten udskiftes i tilfælde af et mat cover, og da en bil har to forlygter, gavner dette især reservedelshandelen.
Først kan reparation forsøges, da det næsten ingenting koster:
Tilbehørs handlen tilbyder særlige poleringssæt til vedligeholdelse af forlygter. Med lidt øvelse kan selv alvorligt ridsede og matte forlygter restaureres til deres oprindelige klarhed. Dette er et noget besværligt arbejde, men det er dog værd at overveje på grund af omkostningerne. Først hvis dette forsøg på restaurering mislykkes, skal glasset eller hele lygten udskiftes. Husholdningsløsninger såsom tandpasta giver ofte ikke det ønskede resultat. Ved revnet eller knust glas eller en kedelig og rusten reflektor, er en fuldstændig erstatning den eneste mulighed. For gamle biler med lav restværdi kan et besøg på en genbrugsstation vise sig nyttigt. De har ofte alle typer forlygter i butikken.
Billygter • Største valgbilligt fra 83,25 kr.Bestil nu ⇒ |
Manual til forlygte justering
En korrekt justeret forlygte er relevant for et bilsyn. Det er derfor en god idé at kontrollere og, om nødvendigt, justere lygten forud for besøget i synshallen. Til dette skal du bruge:
– 1 fladt, glat område eller areal ideelt omkranset af en hvid væg (Parkeringshuse er ideelle) – Printer papir – Blyant – Målestok – Bred, farvet isolerings tape – Eventuelt en lang skruetrækker |
Inden forlygte justering skal du kontrollere følgende:
1. Er der korrekt lufttryk i alle dæk? 2. Er støddæmperen i orden? 3. Er forlygternes justering på nul (højeste punkt)? |
Disse kontroller er nødvendige for at sikre, at bilen står lige. Desuden bør lygtens nivellerings kontrol efterses. Et lyslængderegulerings system er obligatorisk i EU.
1. Placer bilen nøjagtig 10 meter fra væggen
10 meters afstand er ideel til beregning af den ønskede værdi og de faktiske værdier. Forlygternes hældning er forskellig fra bil til bil. Afstanden på 10 m gør beregningen nem. Er der kun 5 meter til rådighed, skal resultatet divideres med to. Afstanden bør aldrig være mindre end 5 meter.
2. Find den øverste kant af lysstrålens overflade
Den øverste kant af lysstrålens overflade af nærlyset kan måles med et stykke hvidt papir og en målestok. Stil dig foran bilen og hold arket foran lygten. Du vil se, at strålen har en klart lysende område øverst. Det mørkere område nederst er falsk lys der skal ses bort fra. Mål højden på den øverste kant af lysstrålens overflade og notér den.
Ved samme lejlighed kan du også måle den nederste kant af lysstrålens overflade. Den bør ikke være lavere end 500 mm. Denne værdi gælder for alle køretøjer, inklusive motorcykler. Er denne kant lavere, udgør det en alvorlig fejl som sandsynligvis forårsager at bilen fejler et bilsyn.
Problemer som dette opstår oftere i biler med en lav frihøjde. Selvom sænkning oprindeligt var tilladt, kan gradvis sænkning af ophænget forårsage en ændring af dennes tærskelværdi.
3. Overfør højden af lysstrålens overflade
Højden af kanten på lysstrålens overflade overføres nu til den oplyste væg.
Hvis væggen ikke er hvid nok, sættes et ark papir fast på væggen i det tilsvarende niveau. Den målte højde af kanten af lysstrålens overflade overføres til den oplyste væg ved hjælp af blyant og målestok.
4. Beregn den rette højde
Ved at bruge den rette hældning (som regel mellem 1 og 1,5%), og afstanden mellem køretøjet og væggen kan man beregne den ønskede højde for lygten. Ved en afstand på 10 meter og en hældning på 1% bør den øverste kant af lysstrålens overflade ligge 10 cm under den overførte lysstråles kant af lygten. Den ønskede værdi markeres nu på væggen. Markeringen fremhæves med et stykke bredt farvet isoleringstape, således at det er klart synligt ved 10 meters afstand.
5. Justering af forlygte
Når den rette højde er markeret på væggen, kan lygten justeres med skruetrækkeren. Et par omgange skulle være tilstrækkeligt.
Denne proces gentages med den anden forlygte. Forlygterne er nu justeret, rene og sikre. Intet burde stå i vejen for et vellykket bilsyn.
Når lyslængdereguleringskontrollen svigter
Lyslængdereguleringskontrol er obligatorisk på alle biler. På mange biler, som eksempelvis Fiat Cinquecento eller Volvo 480, var lyslængdereguleringskontrollen hydraulisk. Resultatet af dette var at lyslængdekontrollen ofte løb tør efter 5 år. Genopfyldning eller reparation viste sig at være temmelig kompliceret og var sjældent en succes. De fleste forlygte lyslængdekontrolsystemer er derfor elektrisk betjent. Dette er ikke alene markant mere pålideligt, men også nemmere at vedligeholde. Kontrolmotorer til længden af forlygte lysstråle er holdbare og robuste og kan nemt udskiftes hvis der opstår fejl. Dog er korroderede stikkontakter eller sprængte kabler i de fleste tilfælde ansvarlige for lyslængderegulerings kontrol fiasko. Denne form for reparationer er enkle. Har du en bil med hydraulisk lyslængdereguleringskontrol, bør du undersøge om konvertering til et elektrisk modul er mulig. Overraskende nok kan lyslængdekontrollen på Fiat Cinquecento erstattes af det elektriske lyslængdekontrolsystem på en VW Polo 86C 2F uden problemer. |
Brug altid de bedste lamper
Endda ældre biler uden de kraftfulde xenon forlygter kan opgraderes med mere opdateret belysning. Det er vigtigt at bruge det mulige maksimum. Mere og bedre belysning er ensbetydende med sikker kørsel og bedre synlighed for andre trafikanter.
Hvis det ikke er inkluderet, kan eftermontering af kørelys være nyttige. Denne indbygning kan udføres på en lørdag eftermiddag ved et overordnet bil belysnings eftersyn. Udskiftningen af gamle pærer til bagklappen og den forreste og laterale skyklapper med LED lamper afslutter opgraderingen, tilpasningen og justeringen af belysningssystemet af din bil.
Foto: VitaminCo, Jenoche, admin_design, Bhakpong, takoburito, zeljkodan, chin797, Nodty, sima, i viewfinder, Sunny_Images, Corepics VOF / shutterstock.com