Både dyrt og evighedsholdbart: keramiske bremseskiver!

Både dyrt og evighedsholdbart: keramiske bremseskiver

Et rumskib der bryder jordens atmosfære kommer ud for intensiv luft modstand. Det er derfor rumkapsler og rumraketter har varmeafskærmende skjold mod høje temperature. Disse keramiske plader har fundet deres vej ind i bilindustrien i form af bremseskiver. Overordnet set: bremsesystemet udsættes for høje temperaturer grundet friktion.

Hvad er keramiske bremseskiver?

Hvad er keramiske bremseskiver

Når du hører ordet ”keramisk” tænker du sikkert på keramik. Ja, keramiske dele er i høj grad en del af industrien. Deres særdeles stærke isolerende effekt mod strømstød og varme gør, at de er et yderst passende materiale til ekstreme omstændigheder.

Specielt keramisk materiale sættes på bremserne: det er sammensat af karbon fibre og siliciumkarbid, og er det ideelle mix til absorbering af høj friktions energi.

Derfor er keramiske bremser udstyret med en eller flere dele af dette materiale, hvilket giver både fordele og ulemper.

Ideelt mod aftagende effekt

Bremsen på en bil fungerer gennem fiktion. En fast bærer med foring presses mod et roterende element, som genererer friktions energi og dermed reducerer den kørende energi. Friktionen genererer kraftig varme – som kan blive et problem.

aftagende effekt af bremserne

Når friktionstemperaturen nærmer sig smeltepunktet på den roterende del – det være sig skive eller tromle – aftager bremseeffekten. I de nu forældede bremsetromler kan dette til tider forårsage totalt svigt.

Her er det at keramiske bremseskiver leverer løsningen. Deres konstruktions materiale har en høj smeltetemperatur som aldrig nås selv under de mest krævende kørselsomstændigheder. Karbon keramiske bremseskiver er ikke bare lette og sikre: de er ved normalt brug stort set evighedsholdbare. En ydeevne på op til 350.000 km er standard for disse elementer.

Keramiske bremseskiver online shop

Keramiske bremseskiver ⇒ online shop

Bedste pris hos os – garanteret!

Gem nu!

støbeståls bremseskiver

Grundet deres materialeegenskaber er grå støbeståls bremseskiver tilbøjelige til at korrodere. Disse moduler er enormt afhængige af deres selvrensende effekt ved normale kørselsforhold.

Som et ikke-metallisk materiale er karbon-keramisk kompositmateriale helt igennem immun over for salt og korrosion. Udeblivelsen af flyverust og dets slid af rustlaget ved bremsning er et af nøgleelementerne til ​​karbon keramiske bremseskivers slidstyrke.

Hoved udfordringen: varme spredning

karbon keramiske bremseskiver

Varmen generet af karbon keramiske bremseskiver absorberes ikke længere og derfor påvirkes omkransende komponenter af temperaturen. Som et resultat af denne varme behøver bremseskoene og sensor kapsler beskyttelse i form af keramisk fiber isolering.

Max temperaturer på op til 1600˚C er blevet målt i disse moduler. Keramiske bremseskiver kræver passende bremsebelægning. Som følge heraf er udskiftningen af stål bremseskiver med keramiske bremseskiver en større udfordring end man skulle tro.

Ikke til forhandling – endnu

Grå støbte stål bremseskiver er produceret ved en pres-støbnings procedure og presses ud til en størrelse. Hvis noget går galt smeltes og støbes bremseskiven simpelthen bare på ny. Stort set intet materiale går altså til spilde i denne fremstillingsproces.

Defekte karbon keramiske bremseskiver

Defekte karbon keramiske bremseskiver kan på den anden side ikke smeltes. De destrueres og bruges som et tilsætningsmiddel i byggeindustrien. Den billige genanvendelse af skrotmateriale, som er almindelig i metalforarbejdning, kan ikke anvendes her.

Dette er en af ​​årsagerne til, at karbon keramiske bremseskiver er så ekstremt dyre. For at sætte tal på det kan et keramisk bremsesystem nemt koste op til EUR 10.000. Dette betyder at det ikke kan betale sig, selv ikke på luksus familiebiler. Standard installation er derfor forbeholdt limousiner, sportsvogne, professionelle racerbiler, CIT varevogne og pansrede køretøjer.

Carbon-keramisk bremseskiver vægttab

Den elektriske mobilitet kunne dog godt stimulere et alment forbrug. Ud over sine fremragende bremsekvaliteter og deres ekstreme holdbarhed er karbon keramiske bremser meget lette. I en elbil er alle overflødige dele udeladt og det har en umiddelbar effekt på dens radius. Karbon-keramiske bremseskiver kan derfor bidrage til at lette vægten. Men der er stadig lang vej dertil.

Brugbar anvendelse af keramik

Brugbar anvendelse af keramiske bremseskiver

Ikke desto mindre er brugen af ​​keramiske komponenter i almindelige køretøjer særdeles bæredygtige. I stedet for at udskifte støbestålsskiver med karbon keramiske komponenter kan et passende alternativ være at installere keramiske bremsebelægninger. 

Keramiske bremsebelægninger er tilgængelige fra kendte producenter som tilbehør. Det installeres på præcis samme måde som den traditionelle bremsebelægning. Deres anvendelse giver en række fordele:

ATE Keramiske bremseklodser tilbydes
– forbedret slidstyrke 
– mindre slid 
– reduktion af støj 
– bedre vedhæftning på våde bremseskiver
Bremseeffekten af ​​keramiske bremseklodser

Bremseeffekten af ​​keramiske bremseklodser kan sammenlignes med traditionelle belægninger. Vær opmærksom på at hvis din bil er udstyret med flotte fælge, så gør du dig selv en tjeneste ved at vælge keramiske bremsebelægninger. Det frygtede slid har en tendens til at efterlade et lag af støv, som er svært at komme af med. Keramiske bremsebelægninger producerer betydeligt mindre slid. 

Så meget desto mere forbløffende er den lave pris på et bremsesæt med keramiske bremsebelægninger. Populære producenter tilbyder priser til denne udskiftning, som næppe overstiger de normale priser på bremsesæt: prisen på et ATE bremsesæt med bremseskiver, foringer og tilbehørsdele starter ved ca. EUR 130.

Dette er på ingen måde dyrt for et kvalitetsprodukt fra en populær leverandør. De lave priser gør det værd at overveje dette valg når tidspunktet kommer til vedligeholdelse af bremserne.

Vælg altid innovation

hybridskiver

Udviklingen af ​​bremseskiver stopper ikke ved brugen af ​​keramik. Den seneste udvikling er hybridskiver: den traditionelle grå støbeståls bremseskive er nittet på en aluminiumsbærer. Hvis der kræves gode egenskaber til jævn slitage og varmeafledning tilbyder hybride bremseskiver den fulde ydelse.

Masse er nøgleordet her: de enkle, enlige bremseskiver bliver næsten aldrig brugt i dag. I dag er de dobbelt ventilerede bremseskiver almindelige på forakslen.

Fordele ved højtydende bremseskiver

Desværre går de mange fordele som disse innovative komponenter tilbyder – såsom forbedret varmeafledning og ydeevne – hånd i hånd med ekstra masse.

Dette kan dog opvejes på andre dele: hvor den tunge støbte stål lægges til den samlede vægt af bilen, er de hybride bremseskiver lavet af let aluminium. Forbindelsesleddet mellem bremseringen og hjulnaven er høj kvalitets bremseskiver fremstillet af et let metal.

Dette er selvfølge kun et lille bidrag til reduktion af masse. Men da bremseskiver er en kritisk bevægelig masse er enhver vægtreduktion yderst velkommen. En letvægts bremseskive skaber mindre ubalance og skåner den komplekse mekanisme på styreakslen.

Der er ingen forskel i kvaliteten: med hensyn til robusthed, kan aluminium med den rigtige legering nu til dags sammenlignes med stål.

Hvorfor ikke lave hele skiven i aluminium?

skiven i aluminium

At konstruere hele bremseskiven i aluminium ikke er muligt af to årsager:

– for lavt smeltepunkt 
– utilstrækkelig hårdhed

Aluminium har et smeltepunkt på 600 °C. En almindelig bremsemanøvre genererer med lethed over 1.000 °C, og derfor ville dette lette metal svigte efter nogle få opbremsningsforsøg. 

Og hvad mere, så er aluminium tilbøjeligt til slid. Slid er ikke acceptabelt, selv ved forsigtige opbremsningsforsøg. Brug af det lette metal som bærer til bremseringen er derfor den endelige anvendelse af dette materiale i bremsesystemet.

Foto: loraks, patruflo, Chatchai.wa, Wadim Wall, Photo_works, Stason4ik, NosorogUA, M181, Sista Vongjintanaruks,n aSuruwataRi, Nneirda / shutterstock.com