Selvom det kun er få millimeter og dog har de en virkning: Et bredere spor giver bilen et helt andet udseende. Dens silhuet fremstår mere kraftfuld, svulstig og mere stabil. Læs alt om sporviddeforøgelse.
Men forøgelse af sporvidden ændre ikke kun udseendet. Også kørselsadfærden ændre sig. Der er dog et par ting der skal overvejes, ved sporviddeforøgelse og der er ikke kun fordele.
Billig tuning – udføres hurtigt
Det særligt behagelige ved en sporbredde forøgelse er at ved dette tiltag med forholdsmæssigt få midler opnår stor virkning. At udvide sporvidden er grundlæggende som at udskifte hjul på bilen.
Arbejdsgangen er også tilsvarende. For påsætning af et komplet sæt hjul afstandsklodser er et kvarters tid påkrævet. Ikke desto mindre skal man forsigtig, koncentreret og med de rigtige værktøjer imødegå dette ombygnings tiltag.
Overhold lovbestemmelser
Desto brede desto bedre? Desværre ikke. For at være præcis: Den maksimale tilladelige sporvidde her til lands stopper 5 millimeter fra yderkanten af karosseriet. Grunden hertil er sikkerheden: Et åbent, roterende hjul fungere som en slynge, når det rammer en fodgænger eller cyklist. Hvis forbipasserende bliver »fanget« af hjulet , trækker rotationen ham under bilen. Men selvom det drejende hjul berører den forbipasserende i bagenden, kan han herved kastes op i luften. Af samme grund er det fastsat lovbestemte grænser for et køretøjs sporvidde.
Udover tommelfingerregel fem millimeter fra karosserikant som den maksimale sporvidde er et andet aspekt vigtig for sikkerheden: Det er kun tilladt at bruge afprøvede og registrerbare sæt til sporviddeforøgelse. Det er ikke tilladt at bruge afstandsskiver du selv fremstiller på drejebænken.
Shop efter afstandsstykker til hjul⇒ kun kvalitetsprodukterBESTIL ONLINE ⇒ |
Hvad består et sporviddeforøgelse sæt af?
De væsentligste komponenter ved et ombygningssæt til sporviddeforøgelse består af de såkaldte »afstandsskiver«. Dette er runde skiver med ialt n i gennemboringer. Det store hul i midten anbringes over hjullejet. De otte huller anbragt i ringform er skiftevis designet som gevind hul og gennemgående hul. Afstandsskiverne er fastgjort til navet med de medfølgende bolte. Derefter skrues hjulet tilbage i gevind hullerne – og så er sporvidde forøgelsen færdig.
Skivens tykkelse bestemmer hvor langt hjulets flyttes udad.
Fordele og ulemper ved sporbreddeforøgelse
Sporbreddeforøgelse har følgende fordele:
– Bedre sporstabilitet især i kurver
– Bedre udseende
Køretøjets forbedret adfærd i kurver, skyldes at køretøjets støttefirkant er blevet forstørret. Kontaktfladerne på jorden er længere fra hinanden, hvilket gør køretøjet samlet set mere stabilt og holder bedre sin bane. Selvom det kun drejer sig om få millimeter, bliver den første tur efter forskellen mærkbar.
Særlig virksom er den optiske efekt. når sporviddeforøgelsen kombineres med brede fælge med et lavt tværsnit. Stor fælge med brede dæk med større afstand fra hinanden gør køretøjet optisk væsentlig mere kraftfuld og svulstig.
Ulempen ved at forøge sporvidden er dog at dette tiltag forstørrer gearingseffekten på den samlede styringsmekanisme. Det øget sliddet på alle komponenter. Frem for alt kugleled, styrestangen og stabilisatoren lider særligt under disse tiltag. Også drivakslen er som følge af sporviddeforøgelse udsat for et forhøjet slid. Det attraktive udseende bliver desværre betalt med en reduceret levetid af komponenterne.
Hjulafstandsforøgelse – skridt for skridt
For at indbygge hjulafstandsforøgelse får man brug for:
1 krydsnøgle eller en skraldenøgle med topnøgle
1 momentnøgle
1 sæt hjulafstandsstykker
1 donkraft eller en autolift
om nødvendig 1 til 2 parkeringspladser
om nødvendig en hjulkegle
1. Løsen hjulboltene
- Først slukkes bilens motoren , håndbremsen trækkes og nøglen tages ud.
- Herefter kan hjulboltene løsnes. Hjulboltene på en bil lader sig bedst løsne, når bilen stadig står på et fast underlag. Man forhindre dermed, at hjulet drejer rundt sammen med boltene.
2. Bilen hæves
- Hvis der ikke er nogen autolift til rådighed, kan hjulafstandsklodserne også udføres ved brug af donkraft.
Det vigtige her er: Donkraften skal altid anbringes ved de dertil indrettede løftepunkter på karosseriet. En forkert anbragt donkraft kan hurtig føre til alvorlige chaississkader. Det kan omdanne en bil til en totalskade. - Ved arbejde på bil bør man aldrig kun overlade det til donkraften. Først og fremmest skal den afkoblede bil sikres mod at rulle væk. Hertil er stopklodser ideelle.
RÅD: I biltilbehørsforretninger kan man få stopklodser som en integreret del af en førstehjælpskasse/advarselstrekant. Med denne løsning er man bedre rustet ved alle eventualiteter.
- Efterfølgende parkeres bilen på en professionel støttebuk. Disse billige men sikre komponenter sørger for en fast og stabil fastholdelse af køretøjet. En køretøj støttebuk har en væsentlig større støtteflade end en donkraft. Det tillader, om nødvendig, timelang arbejdstid under bilen.
3. Afmonter hjulene
- Hjulet, hvorpå der skal indbygges afstandsskiver, kan nu hurtigt fjernes takket være de i forvejen løsnet bolte.
4. Indbygning af afstandsskiver
- Afstandsskiverne indbygges i henhold til indbygningsinstruktionerne. Boltene skal strammes til det i inbydningsinstruktioneren angivet moment.
VÆR OPMÆRKSOM: Bolte skal ALTID krydsspændes!
5. Påsæt igen hjulet
- Efterfølgende monteres hjulet igen og ligeledes strammes med det specificerede drejningsmoment.
Efter indbygning – afsted til synshallen
En sporviddeforøgelse er grundlæggende registreringspligtig. Udover synstest så kræver de korrekt indbygning og de krævede restmål af producenten af afstandsskiverne. Det er derfor vigtigt altid at have ABE installations sættet med.
En ikke opført sporviddeforøgelse kan føre til en bøde på 670 kr. og et klip i kort fødselsregistret med sig.
Når bredden ikke er nok
Det findes en måde hvorpå man kan øge de foreskrevne grænser ved at lade karosseri/skærmkanter udbygges. Det er dog nødvendigt at foretage karosseri forandringer. Det »lille« ombygnings tiltag er at trække kanter rund om hjulkassen.
Her bør man afsøge et special karosseriværksted, som tilbyder denne slags ydelser. Selvom det kunne se ud som et temmelig let opgave at trække en bue om hjulkassen. Trods alt kan meget gå galt: Karosseriet kan vride sig uregelmæssigt og frem for alt kan lak af dette tiltag blive beskadiget. Et special karosseriværksted tager for alle fire hjulkasser mellem 1150 og 3000 kr.
Du bør bestemt samordne dette ombygningstiltag forinden med synsmyndighederne. Ellers vil du have spenderet mange penge på en forfejlet bil.
Hvis der ønskes en endnu bredere forøgelse, skal der anvendes afstandsstykker på karosseriet. Herfor er et omfangsrigt nitte og svejsearbejde nødvendigt. Her kommer en hjemmemekaniker »hurtig til kort«. Bortset fra dette, bliver det med det stigende sporvidde forøgelse også altid sværere også at få tiltaget lovliggjort.
Af denne grund er disse skrappe tiltag med nittede og svejsede afstandsskiver overvejende til køretøjer der benyttes til væddeløb, fornuftig.
Foto: Novikov Nikolay, Joel Hallberg, DR-images, paultarasenko, New Africa, OPgrapher, Happy cake Happy cafe, Kaikoro / shutterstock.com