Automobil historien og rust på bilen går hånd i hånd. Al forskning på området af rustbeskyttelse, som har stået på i et århundrede, forebyggende metoder og forsøg på at kontrollere den gnavende ødelæggelse, har været ude af stand til at løse dette problem. Før eller siden vil alle stål- og jern komponenter på bilen begynde at ruste. Dog har du som bilejer en god mulighed for at udsætte din bils død på grund af rust, med en lille smule pleje.
Hvordan starter rust på bilen?
Stål udvindes fra jernmalmen, som ikke består af andet end oxideret jern. Ved at tilsætte et reduktionsmiddel (som regel kulstof) og energi (varme) fjernes ilten fra jernoxiden. Nu kan jernet som metal bearbejdes. I naturen findes det udelukkende som jernoxid og derfor bliver det ved med at reagere med ilt. Dette er en velkendt kemisk proces. Alle elementer stræber efter den såkaldte ædelgas sammensætning for at opnå stabilitet når de ikke længere forandrer sig (reagerer).
Når stål (råjern med 3% kulstof) kommer i forbindelse med vand og luft, sker der en katalytisk proces. Vand giver jernet mulighed for at reagere med ilten i luften. Denne proces er stærkere når vandet er lettere syreholdigt for eksempel ved tilsætning af salt. Derfor ruster biler mærkbart hurtigere i snefyldte områder end i tørre og varme områder. Dette er årsagen til at masser af gamle biler stadig kan ses i Californien. Rust har brug for tre betingelser:
– adgang til det blotlagte metal – ilt – vand |
Ilt er altid til stede i luften og derfor er tærings sikring og rustbeskyttelse de eneste muligheder for at modvirke den gradvise destruering af bilens karosseri.
Hvorfor er rust på bilen så destruktivt?
Rust er som sagt en kombination af jern og ilt. Jernoxid molekylet under udvikling ændrer sammensætningen og som et resultat heraf danner det ikke længere en lufttæt overflade. Jern rust danner et fint pulver uden mekanisk rektion til grundmaterialet. Aluminium reagerer anderledes. Oxiden danner en lufttæt overflade som beskytter grundmaterialet mod rust. Dette er ikke tilfældet for jern.
Bare et spørgsmål om penge
Med Audi A2, DeLorean og Chevrolet Corvette blev der gjort tre forsøg på at stoppe korrosion af karosseriet fra starten. Audi A2 havde aluminiums karosseri, DeLorean var fremstillet af rustfrit stål og Corvetten blev udstyret med glasfiberkarosseri.
Alle tre koncepter var succesfulde hvad angik rustbeskyttelse. De var dog enormt dyre og derfor ikke passende som en gennemsnitlig familiebil. Af den grund fortsætter stål med at blive brugt i en kombination med den evige opgave at beskytte så godt som muligt mod rust.
Forholdsregler, forholdsregler og atter forholdsregler
Reparation af en rustplet er essentielt en midlertidig løsning. Mere vigtigt er det at forebygge rust på bilen. Som tidligere beskrevet har rust brug for en svaghed. Det skal have adgang til det blotlagte metal for at starte sin ødelæggende virkning. Når man køber en brugt bil er det derfor brugbart at samle information om de korrosions udsatte områder af den specifikke model.
På varebiler er borehullerne til håndtagene og de indre paneler ofte ikke forseglede. Har du købt et mere eller mindre rustfrit eksemplar er det umagen værd at skille disse dele af og påføre rustbeskyttelse på borehullerne. Dette kunne øge levetiden på en bil betydeligt.
Naturligvis gælder dette for enhver ridse og bule du opdager på bilen. Den gyldne regel gælder: forsegling omgående! Så længe rusten på bilen kun er overfladisk, kan den bekæmpes. Jo dybere den får lov at trænge ned, jo mere arbejde vil der være.
TIP: Når du køber en brugt bil er det umagen værd at få udført en endoskopisk undersøgelse af karmene og de hule overliggere med henblik på en forebyggende hul forsegling. Dette vil beskytte mod overraskelser. Rust i disse områder er særligt dyre at reparere.
Uopdaget korrosionsskade
Lokationen er en vigtig faktor for rustskader. I princippet er der tre metoder til at reparere et rustent område:
– udskiftning af den påvirkede del – fyldning – svejsning |
Udskiftning giver mening hvis skaden er fremskreden og hvis delen nemt kan skiftes, såsom motorhjelmen og front skærme. Døre og klappen til bagagerummet er som regel også lette at skifte, selvom disse dele kræver omfattende tilpasninger: at skifte dørenes låse og elektriske vinduestaster i dørpanelerne kræver meget arbejde. Derfor prøves der ofte først med fyldning og udjævning på dørene.
Fordelen ved dele der kan fjernes er at de ikke har betydning for bilens stabilitet. Fyldning og slibning kan udføres risikofrit.
Mere problematiske er rustpletterne på karosseriet. På moderne biler består hele bilens front, passagerkabinen med tag og undervogn, hjulbuerne og de bagerste skærme af én enkelt svejset enhed som ikke udskiftes så nemt som en frontskærm eller en dør.
Der bør ikke desto mindre gøres forskel på bærende og ikke-bærende dele. Bærende dele er alle løftebjælker og karme såvel som alle dele der er konstrueret særligt store og massive. Ikke-bærende dele er eksempelvis bagskærmene. Ikke-bærende dele kan fyldes og sandslibes risikofrit.
Fyldning kræver færdigheder
For fyldning, start med at slibe hele det korroderede område ned til metallet bliver blottet. En stålbørste og en rust omformer kan fremskynde denne proces. Dernæst påføres et selvklæbende lag som så fyldes med et mix af kit og hærder.
Når man fylder er det vigtigt at arbejde pænt for at reducere omfanget af slibearbejde efterfølgende. Det fyldte område må ikke være for stort eller dybt. Buler skal rettes ud inden fyldning. Ydermere bør kittet aldrig hænge “frit i luften”. Hvis det er hjulbuerne eller store huller der behøver fyldning, bør området, der skal repareres, støttes med fibre som GRP.
TIP: i tilfælde af at der bruges GRP til reparationen, arbejd altid med en epoxy resin i stedet for polyester resin. Epoxy resin klæber bedre til karosseriet. Der er altid brug for yderligere fyldmiddel. En normal fiberglas måtte kan ikke behandles med epoxy resin.
Efter fyldning og hærdning følger grov slibning og finslibning og derved genopretning af bilens originale karosseri konturer.
Til sidst fuldendes arbejdet med grunding og maling i bilens oprindelige farve.
At lave usynlige overgange er en kunstform der kræver færdigheder og erfaring.
Det er derfor nyttigt at øve sig i fyldning, maling og polering på en skrottet bil skærm.
Når der ikke er andre muligheder: Svejsning
Svejsning er en ekstrem form for rust reparation. Dette bruges når rust fremkommer i områder, der ikke kan skiftes eller som er for store til fyldning. Typiske tilfælde er rusthuller i undervognen, hjulbuerne og bagagerummet. Handlingsplanen er simpel:
• fjern så meget løst materiale fra det rustne område som muligt • lav en skabelon med et stykke pap – ideel til buer eller hjørnestykker • skær et stykke metal til reparationen ud med skabelonen som model, ved at bue det og forme det så det passer • pletsvejs reparationsmetallet • slib pletterne • fyld svejsesømmene med tin eller kit • kom fylder på hele området, slib det og mal det |
Det er essentielt at du ved hvordan du håndterer et svejseværktøj. Du kan på forhånd spare en masse penge ved at forberede svejsearbejdet så grundigt som muligt. At rydde de ramte områder, slibe det omgivende metal ned og forberede reparations skabelonen kan alt sammen gøres hjemmefra. Hvis den dyre professionelle svejser først skal fjerne det beskyttende underlag og maling, vil det blive mærkbart dyrere.
Tip: selvom en masse youtube videoer viser dig noget andet, så svejses reparations metal ikke på kanter. Den optimale forbindelse af metal arket og bilens chassis opnås ved at bore huller som bores omtrent 5 mm fra metallets kant.
Karme og løftebjælker er tikkende bomber
Hvis rust forefindes på en karm eller en løftebjælke er det nytteløst at fylde overfladen. Disse hule dele ruster indefra og ud. For at fjerne rusten permanent skal det korroderede område skæres ud og repareres. Dette er en opgave der kun bør udføres af en karosseri professionel. Uprofessionelle reparationer af bærende dele vil ikke blive accepteret ved et bilsyn. Efter reparation af karme og hule bjælker skal de hule elementer tætnes. Dette forhindrer korrosionen i at vende tilbage.
Foto: hecke61, Bodanochka, Rihardzz, Trodler, IkeHayden, Richard Wadd, Chonlawut, Bokeh Blur Background, Dmitry Kalinovsky, Bhakpong, MongPro, loraks / shutterstock.com