At lakere en bil er en svær kunst. Sædvanligvis skal der for dette arbejde erlægges tusindvis af euro. Afhængig af hvilken bil der skal lakeres og hvilket formål det skal tjene, kan du også selv udføre dette arbejde. En perfekt nyvogns lakering kan du ikke udføre på gør-det-selv basis. Men selvom du ønsker et professionelt lakarbejde, kan du hjemmefra gennem forberedelse spare mange penge. I denne vejledning finder du af alt du behøver at vide for at lakere din bil selv.
Gør-det-selv autolakering – kend dine grænser
Før du påbegynder lakering af din bil, skal du vide hvilke resultater du regner med at opnå. En nyvogns eller professionel repationslakering er kun med det tilsvarende udstyr og den uddannelse mulig. Det er absolut illusorisk at tro, at du med et par husholdnings midler kan frembringe den samme kvalitet, som en professionel autolakerer med tilsvarende værkstedfacilitet har. Derfor, foretag ikke selv lakering når:
– Hvis du stadig har til hensigt at sælge din bil
– Når det ikke drejer sig om dit eget køretøj
– Når bilen skal tjene til et repræsentativt formål
– Når det drejer sig om et kostbart køretøj
Et gør-det-selv gennemført lakarbejde er ALTID synligt og har i de fleste tilfælde et drastisk værditab til følge. En undtagelse herfra er rene erhvervskøretøjer. Hvis du renovere biler der hjemme inklusive lakering som du vil udbyde til salg, bør det helst indskrænkes til traktorer, gravemaskiner, lastbiler og ladbiler. En stærk rustangrebet Sprinter, Transit eller Ducato er også fremragende objekter til at øve sig på for egne lakerfærdigheder.
![]() Reservedele og reparationsdele til bilerbillig og hurtig forsendelsetil butikken ⇒ |
Hvordan lakeres der?
Du har tre procedurer du kan vælge imellem, hvis du vel opfriske dens farve f.eks. påføre striber. Disse tre procedure er:
– Sprøjtelakering
– Med rulle
– Foliepåklæbning
Sagt på forhånd: En omhyggelig malerrullet køretøj ser ikke nødvendigvis dårligere ud end sprøjtemalet halvprofessionelle værktøjer. Rullen er dog væsentlig mere enkel i brug og kræver også mindre forberedning.
Gør-det selv- lakering – forberedelse er halvfems procent
Ved lakering er forberedelsen vigtigere end alt andet. Enhver skødesløshed fører til uundgåeligt til dramatisk dårligere resultater, der kun kan repareres med særlig stor indsats igen kan repareres. Derfor planlæg forberedelsen mindst halvfems procent af den tid du bruger på lakerings projektet. Grundlæggende skal du for lakering af en normal personbil regne med to dages arbejde.
1. Trin: Vask bilen
Bilen skal ikke være ren, for at blive lakeret, den skal være skinnende ren. Det er bedst at vaske den med hånden eller besøge en vaskehal. Når du kører gennem vaskehallen, vær opmærksom på at dosering af varm voks er slået fra !
2. Trin: Alt hvad der lader sig demonterer
Det spare dig for meget arbejde, når samtlige aftagelige komponenter er afmonteret. Lygter, blinklys, antenne, trimlister, sprinklerdyser, hjulkapsler, vinduesvisker, eventuelle dørgreb – alt hvad der kan fjernes, må ikke utilsigtet medlakeres. Du kan også straks identificere beskadiget komponenter og i givet fald udskifte dem. Men ruderne skal du ikke ikke tage ud.
3. Trin: Afklæbning og gerne generøst
Nu skal bilen klæbes af. Dertil egner sig højkvalitet klæbebånd, så det let lader sig fjerne igen. Afklæb ruderne inklusive gummi af. Når du har udtaget bilens forlygter og baglygter, så tildæk også hulrummet indefra. Det vil spare lak. Når en tagbøjle er monteret og du ikke er i stand til at skrue den af, så skal du være meget omhyggelig her.
4. Trin: Udret buler og spratel ud
En lakering fremhæver enhver bule betydeligt Når du har tilstrækkelig med tid og vil anstrenge dig, med at fjerne eller udfylde alle bulerne, får du et endnu flottere resultat bagefter. Ret bulen så meget så muligt ud og så lidt spartling så muligt Det fører altid til de bedste resultater.
5. Trin: Afslibning
Hvorved den nye lak hæfter godt på den gamle lak, skal det gøres ru. Hertil skal du bruge slibepapir af korn 400 og 600 og ligeledes en slibeklods. Slib det kun af med hånden. Ved hjørner og kanter er lak påføring fra fabrikken tyndere, så du hurtigere kan trænge ned til metallet på disse steder. Det skal ubetinget undgås.
6. Trin: Fedtfri vask med silikonefjerner
Med silikonefjerner fjerner ikke kun støv fra sliben og spartlen. Det affedter også bilen pålideligt. For at en bil kan lakeres, skal den være fuldkommen affedtet. Så brug generøst af silikonefjeneren.
Det er øjeblikket, hvor du skal beslutte dig for det videre forløb. Bilen er nu klar til lakering. Når du i afklæbet, spartlet, slebet og rengjort tilstand har overladt den til en autolakerer, kan du regne med en besparelse på 50 til 70%. En 1500 kr. lakering kommer ned i nærheden af fra 3700 til 5200 kr. Hvis du ønsker at sælge bilen og har som mål at bilens værdi skal øges drastisk, bør du overlade resten af arbejdet til fagfolk. Hvis det skal være en bil brugsgenstand eller til sjov, kan du fortsætte med egne ressourcer.
7. Trin: Forberedelse af arbejdsplads
Du har i det mindste brug for tag over hovedet, som lakerer. Et lukket rum er ideelt, en carport eller en havepavillon kan også bruges til groft lakerarbejde. Luk sidevæggene til med malerplast. Lak har brug for et vist tidsrum til hærdning. I dette tidsrum må ingen insekter, blade eller støv komme i kontakt med bilen. Spraymaling frembringer megen farvetåge, der kan sætte sig fast overalt. Så hvis du ikke arbejder udendørs, skal du afklæbe rummet godt med malerplast. Du har nu skabt et rum der er tilstrækkeligt rent og egner sig til lakering. Afklæbning kan du spare ved rulning eller ved foliepåklæbning.
8.1. Trin: Billakering med rulle
Rulbar lakfarve kan udvælges i mange farver. De kan også efter ønske problemløst blandes. Til små erhvervskøretøjer eller kassevogne, er hvid radiatormaling tilstrækkeligt. Du har brug for:
– Gummi lakruller til glatte overflader
– Riflet lakruller til ru overflader
– Malerbakke
– Avispapir
Ved rullarebejde har du ikke brug for åndedrætsværn. Anbring avispapir rundt om bilen, så du ikke snavser gulvet. Begyndt med taget og så bevæg dig nedefter. Rul rullen på kryds og tværs, for at opnå fuld belægning.
8.2. Trin: En bil sprøjtelakering
Når det kun drejer sig om udbedring af småskader, kan du lakere med spraydåse. Det er vigtigt at du altid bearbejder hele komponentet. Arbejd altid fra samling til samling og afklæb det omhyggeligt. Fasthold en afstand på ca. 30 cm, ellers risikere du løbere.
Til en komplet lakering har du brug for en kompressor og en sprøjtepistol og en en blandebeholder, i hvilken du kan blande lakfarven med fortynder og tilføre hærder. Ifør dig ved lakering en beskyttelses heldragt og gør brug af et åndedrætsværn. Her skal du ligeledes arbejde fra oven og nedefter.
8.3. Trin: Foliepåklæbning af en bil
At foliepåklæbe en bil er den reneste og mest effektive måde, visuelt at forbedre dit køretøj derhjemme. Dog kræver en boblefri påklæbning af lakfolie en del øvelse. Ganske billig er denne løsning ihvertfald ikke, med de tilsvarende snilde færdigheder kan du med denne metode opnå visuelt fejlfri resultat.
9. Trin: Bilens finish
Du kan med meget fint sandpapir og et godt polermiddel tilføre et halvvejs vellykket lakerarbejde. Ved matlak går det naturligvis ikke. Men matlak er som regel kun til sidste øjebliks bilejere.
Selvgjort billakering – alle fakta i overblik:
Hvornår kan man selv lakerer? – Når bilen ikke længere skal udbydes til salg – Når det drejer sig om et ældre køretøj |
Hvilke procedurer findes der? Lakering med rulle Sprøjtelakering Foliepåklæbning |
Hvor kan jeg lakerer? Hvor man i det mindste har tag over hovedet |
Hvad skal du bruge til lakering? Megen tid, grundig forarbejde, gode materialer og værktøj |
Hvad koster en lakering på gør-det-selv basis? Mellem 380 og 3700 kr. og to dage i tidsforbrug |
Fordele ved gør-det-selv lakering – Billigt – Hurtigt – Kreativt |
Ulemper ved gør-det-selv lakering – Værditab af bilen – Ikke optimale resultater – Tidsforbrug |
Hvad er den ideelle måde når jeg selv vil lakere min bil? Selv foretage forberedelse til lakering, og overlade fagfolk til resten. |
Foto: PongMoji, samnao, ignatius 63, TZIDO SUN, -Taurus-, KG Design, MongPro, sima, ipuwadol, Igorsky, feelphoto2521, Dmitry Kalinovsky, Ikonoklast Fotografie, Nattzkamol / shutterstock.com