Ekspansionsbeholder dæksel til din bil
Ekspansionsbeholder dæksel til Top bilmærker
- Ekspansionsbeholder dæksel VW GOLF
- Ekspansionsbeholder dæksel BMW 3-serie
- Ekspansionsbeholder dæksel VW PASSAT
- VW POLO
- Ekspansionsbeholder dæksel BMW 5-serie
- Ekspansionsbeholder dæksel SKODA OCTAVIA
- Ekspansionsbeholder dæksel AUDI A4
- CITROЁN C4
- Ekspansionsbeholder dæksel MERCEDES-BENZ C-klasse
- Ekspansionsbeholder dæksel FORD FOCUS
- Ekspansionsbeholder dæksel FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Ekspansionsbeholder dæksel MERCEDES-BENZ E-klasse
- Ekspansionsbeholder dæksel SKODA FABIA
- Ekspansionsbeholder dæksel AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Ekspansionsbeholder dæksel TOYOTA AYGO
- Ekspansionsbeholder dæksel RENAULT CLIO
- Ekspansionsbeholder dæksel OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Ekspansionsbeholder dæksel defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Kølereservoirlåget er en vigtig del af kølekredsløbet på en bil. Det åbner ekspansionstanken, og giver føreren eller en mekaniker mulighed for at tilføje kølervæske. Et defekt låg er ualmindeligt, men det sker ind imellem.
Kølesystemet i en bil
Kølesystemet i en bil tjener til at forhindre, at motoren overophedes. En forbrændingsmotor fungerer ved at brænde brændstof i form af små eksplosioner og anvende det fremkommende tryk til at generere kinetisk energi. Motoren har ingen brug for den medfølgende udstødningsvarme, der skal aflades. Dette er opgaven for kølesystemet.
Enkle og små motorer i plæneklippere eller små motorcykler styres stadig ved luftkøling. Den udstødningsvarme, der frembringes af cylindrene, ledes væk fra motoren via køleflader og spredes af en luftstrøm eller en blæser. Denne en gang meget populære måde at motorkøle på blev gradvis utilstrækkelig på grund af, at motorer i biler blev mere kraftfulde. Det blev derfor erstattet af vand eller væskekøling.
Den flydende afkøling er et system, der konstant pumper kølervæske gennem motoren. Køling af væsken, generelt en blanding af vand og glycol, tilvejebringes af en radiator. På sin tur afkøles køleren af en luftstrøm udefra eller genereres af en tilsluttet blæser.
Intet system af vandkanaler er vedvarende stramt. Et lille tab af kølervæske over tid er derfor uundgåeligt. Især i gamle biler skal kølevæskeniveauet kontrolleres regelmæssigt. Hvor meget der skal fyldes på af kølervæske ses der, hvor du finder ekspansionsbeholderlåget.
Ekspansionstankens advarselssystem
Udover den forseglende funktion, har ekspansionstanklåget en vigtig advarselsfunktion for føreren. Hvis trykket bliver for stort, åbner ekspansionstanklåget for kølesystemet. Dette sker ved et pres på ca. 1,5 bar. Overophedning sker når:
- Der er for lidt kølervæske i systemet.
- Motoren er under et stort pres (fx ved kørsel op ad bakke eller overlæsning).
- Cylinderhovedets pakning er i stykker.
- Radiatoren er defekt
- Termostaten er defekt.
Dette vil medføre, at damp slipper ud af kølervæskebeholderens låg. I de fleste tilfælde lyser motorens kontrollampe. Motoren skal straks slukkes, da den ellers vil få alvorlige skader.
Defekter på ekspansionstankslåget
Ekspansionstankslåget er principielt en holdbar del uden behov for udskiftning i bilens levetid. Ekspansionsbeholderen kan dog udvikle sprækker og skal derefter udskiftes. Udvidelsestanklåget udskiftes også.
En defekt på ekspansionstankslåget bliver tydelig, når den ikke længere kan modstå kølesystemets normale tryk. Dette kan være en fejl i gummipakningen, som er placeret nederst på låget. I dette tilfælde giver det mening at udskifte hele låget. Den konstante omskiftning fra varmt til koldt kan påvirke lågets materiales integritet, og det er bedst at udskifte denne billige reservedel.
Udskiftning af ekspansionstankslåget er lige så let som det ser ud: Delen kan simpelthen fjernes, der hvor den generelle påfyldning af kølesystemet finder sted. Den kan derfor erstattes af en ny del.
Hvis der opdages en defekt på ekspansionstankslåget, bør det undersøges, om dette er den eneste opståede fejl i kølesystemet. Dette system slides over tid, og derfor skal alle dele kontrolleres og om nødvendigt udskiftes forebyggende.
Da låget sikrer tryk i systemet, er kvaliteten af et ekspansionstankslåg meget vigtig. Selv i mærkevarekvalitet er disse reservedele meget billige. Der er derfor ingen god grund til at vælge tilbud om kopivarer. Et låg i en høj kvalitet, fx fra FEBI BILSTEIN, koster mellem 6 og 15 euro.















































