Kølerdæksel til din bil

Radiator dæksel til Top bilmærker
- Kølerdæksel VW GOLF
- Kølerdæksel BMW 3-serie
- Radiator dæksel VW PASSAT
- VW POLO
- Kølerdæksel BMW 5-serie
- Kølerdæksel SKODA OCTAVIA
- Radiator dæksel AUDI A4
- CITROЁN C4
- Kølerdæksel MERCEDES-BENZ C-klasse
- Kølerdæksel FORD FOCUS
- Radiator dæksel FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Kølerdæksel MERCEDES-BENZ E-klasse
- Kølerdæksel SKODA FABIA
- Radiator dæksel AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Kølerdæksel TOYOTA AYGO
- Kølerdæksel RENAULT CLIO
- Radiator dæksel OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Kølerdæksel defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Alt strammet til med kølerdækslet
Kølerdækslet er en lille, men dog meget vigtig, del i kølecyklussen, der forsegler bilens radiator foroven. Den kan nemt fjernes for at tilføre kølervæske.
Multifunktionel del
Selvom kølerdækslet ser meget enkel ud, er dens funktioner essentielle. Dens primære opgave er forsegling af kølecyklussen og forhindre vand i at lække under kørsel. Opvarmningen af en motor kan medføre, at trykket i kølesystemet stiger til 1 - 1,5 bar. Kølerdækslet skal pålideligt kunne modstå dette tryk. Maksimumtrykket kan generelt ses på kølerdækslet.
Hvis trykket bliver højere, skal kølerdækslet være i stand til at udlufte overtryk fra kølesystemet. Ellers kan en slange eller endda radiatoren selv briste. Derfor er et kølerdæksel udstyret med en ventil ved bunden, genkendelig på trykpladen med en spiralfjeder. Denne ventil hæver forsigtigt dækslet for at overskydende tryk kan undslippe. Dette kompromitterer kølesystemet, og det er kun en sikkerhedsforanstaltning for at forhindre en større skade.
Kølerdækslet har en ekstra sikkerhedsfunktion. Under tryk kan det ikke fjernes, og det låser sig selv efter en rotation på 45°. Dette er for at forhindre varmt dampsprøjt i nogens ansigt, når dækslet fjernes. Trykket undslipper nedad og løsner ikke kølerdækslet, før systemet er tilstrækkeligt droslet ned. Ikke desto mindre er åbningen af et kølesystem under pres meget farligt. En brændt hånd er også meget ubehagelig. Derfor er regel nummer 1, når en kølerplade åbnes: Vent indtil motoren er tilstrækkeligt afkølet. I tilfælde af en overophedet motor er dette mindst 30 minutter.
Grunde til overskydende tryk i kølesystemet
Overskydende tryk i kølesystemet kan opstå på tre måder.
Kølervæskens niveau er for lavt: Et for lavt kølervæskeniveau får den resterende væske til at koge. En liter vand genererer 1650 liter damp. Dette forklarer, hvorfor trykket i kølesystemet ved faldende væskeniveauer stiger hurtigt.
Overbelastet motor: Kørsel op ad bjerge, fuldt lastet og med fuld hastighed kan bringe selv den mest kraftfulde motor til grænserne for dens kapacitet. Desuden kan for varmt vejr forårsage, at radiator begynder at koge. Pumpedefekter, fx pga. en for løs drivrem på vandpumpen, er også en typisk årsag.
Defekt cylinderhovedpakning: Hvis hovedpakningen brændes igennem på det sted, hvor motorens tryk ledes ind i kølevandet, stiger trykket hurtigt.
Defekt kølerdæksel
Et kølerdæksel er permanent i kontakt med varmt og koldt vand samt frostvæske og udsættes for rust fra kølesystemet. Dette vil i første omgang tilstoppe pakningen. Når olie kommer i kølervæsken på grund af en defekt pakning på cylinderhovedet, er en nedbrydning af pakningen – samt alle andre gummidele i kølesystemet, inklusive slanger – kun et spørgsmål om tid.
Pakningen kan udskiftes særskilt, selvom dette ikke giver mening. Spolefjederen på kølerdækselventilen slides over tid og taber spænding. Derfor skal et kølerdæksel udskiftes, hvis der opstår fejl. Levetiden varierer meget. Et kølerdæksel holder generelt i 10 år eller længere. Hvis radiatoren skal udskiftes, siger det sig selv, at kølerdækslet også skal udskiftes.
Dette garanterer en klar nykvalitet af denne meget vigtige konstruktion uden behov for at forbinde det gamle med det nye. Hvis bilen har en elektronisk kølerventilator, kræver en udskiftning af radiatoren også en udskiftning af ventilatorkontakten.
Udskiftning af kølerdækslet er dog meget enkelt: Vent indtil bilen er tilstrækkeligt afkølet, drej kølerdækslet 90˚ mod uret og fjern og udskift delen med en ny del. Et nyt kølerdæksel er meget billigt. De starter ved 5-6 euro i en acceptabel kvalitet.