Temperaturkontakt kølerventilator til din bil
Temperaturkontakt kølerventilator til Top bilmærker
- Temperaturkontakt kølerventilator VW GOLF
- Temperaturkontakt kølerventilator BMW 3-serie
- Temperaturkontakt kølerventilator VW PASSAT
- VW POLO
- Temperaturkontakt kølerventilator BMW 5-serie
- Temperaturkontakt kølerventilator SKODA OCTAVIA
- Temperaturkontakt kølerventilator AUDI A4
- CITROЁN C4
- Temperaturkontakt kølerventilator MERCEDES-BENZ C-klasse
- Temperaturkontakt kølerventilator FORD FOCUS
- Temperaturkontakt kølerventilator FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Temperaturkontakt kølerventilator MERCEDES-BENZ E-klasse
- Temperaturkontakt kølerventilator SKODA FABIA
- Temperaturkontakt kølerventilator AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Temperaturkontakt kølerventilator TOYOTA AYGO
- Temperaturkontakt kølerventilator RENAULT CLIO
- Temperaturkontakt kølerventilator OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Temperaturkontakt kølerventilator defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Lille del med en stor betydning
Kølerventilatorkontakten er en vigtig del i kølecirkulationen. I et elektronisk kølesystem kontrollerer den ventilatorens funktion. Det er ikke rigtigt en sliddel. Dog kan regelmæssig udskiftning sikre dig mod ubehagelige følgeskader.
Central, elektronisk del til vandkøling
Kølerventilatorkontakten er en del md sensorer såvel som en kontaktfunktion. I modsætning til den viskøse ventilator med dens væskemekanik er kølerventilatoren ansvarlig for den elektroniske kontrol af kølerblæseren. Hvis kølervæsken er for varm, tænder kølerventilatorkontakten for blæserens elektriske motor. Den varme luft i radiatoren blæses væk indtil motoren har nået dens ideelle temperatur.
Defekter på kølerventilatorkontakten
Fejl på kølerventilatorkontakten kan have alvorlige konsekvenser for motoren. Udover sprungne radiatorslanger kan cylinderhovedets pakning nemt brænde af. En fejl på kontakten forhindrer blæseren fra at starte. En bil med en temperaturmåler vil vise, om ventilatoren er tændt på det tidspunkt, temperaturen når sit maksimum. Når en motorkontrollampe eller en temperaturadvarselslampe lyser op, skal ventilatoren tænde. Hvis den ikke tænder selvom motoren overopheder, skal kølerventilatorkontakten undersøges.
Skadekontrol
Fejl på en kølerblæserventilator kan have mange årsager. Ved systematisk handling kan skaden begrænses:
- Tjek termostaten: Termostaten kan findes i motoren, hvor tre slanger mødes. Hvis motoren indikerer en overophedning, når radiatoren er kold, er en jammet termostat ofte grunden.
- Tjek stikforbindelserne på kontakten samt for rust.
- Tjek stikforbindelserne på ventilatormotoren og for rust.
- Tjek sikringerne.
Omgå kontakten: dette betyder, du skal trække stikforbindelserne ud og omgå dem med et stykke ledning. Hvis ventilatormotoren ikke starter, er den defekt. Hvis den starter, har kontakten en defekt. Denne omgåelse er meget effektiv i tilfælde af bilens nedbrud. Helt enkelt omgås kontakten og der køres til det nærmeste værksted, hvor problemet hurtigt udbedres. Det er vigtigt at efterlade den gamle kontakt på sin plads, fordi den forsegler kølecyklussen.
Udskiftning af kølerventilatorkontakten
Udskiftning af kølerventilatorkontakten er ret nemt. Vær sikker på, at bilen er tilstrækkeligt afkølet, fordi adskillelse af kontakten medfører spild af vand. Kontakten har en sekskantet messingholder. Den er placeret lige ved siden af radiatoren og kan findes ved at følge dens kabel. Med en monteringsnøgle eller en rørtang kan den nemt fjernes. Det er vigtigt at dreje i den rigtige retning. Ved at dreje den for stramt i den forkerte retning kan plastikgevindet til radiatoren gå i stykker. I det tilfælde har du brug for en ny radiator, der kan være ret dyr.
Før den adskilles skal en beholder placeret under radiatoren til at opsamle kølervæsken, der strømmer ud. Hvis det stadig er rent nok, kan det genbruges. Kølerventilatorkontakten udskiftes altid samtidig med pakningen. Manuel stramning af kontakten er tilstrækkeligt. For samlingen gælder også: Ikke for stramt. Efter udskiftningen skal væskeniveauet genopfyldes tilstrækkeligt. Lad motoren køre i tomgang med en åben ekspansionsbeholder eller radiator for at få luft ud af kølesystemet.
Kølerventilatorkontaktens levetid
Levetiden på en kølerventilatorkontakt varierer og afhænger af produktionsår og bilmærke. Du kan altid regne med ca. 50.000 kilometer eller 5 år. Denne del er meget billig, og den er nem at udskifte. Derfor er en regelmæssig udskiftning det hele værd for at undgå unødvendige problemer. Priser på en kølerventilatorkontakt starter ved ca. 7 euro og kan komme op på ca. 25 euro. Vælg altid mærkevarekvalitet som fx FEBI BILSTEIN, da det ikke behøver være dyrere end produkter fra ukendte producenter.















































