Vandpumpe til køretøj

Vandpumpe til Top bilmærker
Er Vandpumpe defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Hjertet i kølesystemet
Vandpumpen er den centrale del af motorens kølesystem, der er ansvarlig for køle cirkulationen, og som sikrer, at motoren ikke overopheder. En vandpumpe fejl har fatale konsekvenser. Generelt kan en defekt mærkes længe før. Oveni pumpefunktionen har vandpumpen en yderligere opgave: Stramningen af tandremmen eller kileremmen.
Vandpumpens funktion
Køle pumpen er placeret lige ved siden af motoren, og den kører konstant. Den drives af en rem eller af et hjul gear. Køle pumpen opbygger et tryk, der er nødvendigt for at presse køler væske gennem motoren. Kølervæsken kommer kold ind i pumpen. Pumpen leder kølervæsken gennem motorblokken gennem kølerslanger. Disse slanger fører væsken gennem radiatoren, der findes forrest i bilen.
For at skabe kompensation for trykket ved variable motortemperaturer er mange biler udstyret med en ekspansionstank. Den gør det muligt at tjekke og om nødvendigt tilføre kølervæske. I biler uden en ekspansionstank tilføres kølervæske af radiatoren.
Kølepumpedefekter
Teknisk set er en vandpumpe en meget enkel del, der består af et hus med en aksel, der løber gennem det. For enden af akslen sidder der et hjul, der drives af en ekstern rem. Akslen har et indre bladhjul, der sætter væsken i bevægelse. Pumpens svage punkt er pakningen, der forsegler pumpen fra det ydre såvel som dens aksel og dens leje.
For ikke at kompromittere tætheden er akslen ofte alene udstyret med permanent smørelse eller er monteret med en forseglingspakning. Ingen traditionelle ruller eller kuglelejer er brugt til en vandpumpe, da de ikke kan forsegles tilstrækkeligt. Det ensidige tryk fra remmen medfører slitage til lejets flanger. De typiske tegn på en defekt vandpumpe er:
- En høj, pibende lyd fra pumpen
- Lækage fra huset
Udskiftning af vandpumpen
Udskiftning af en vandpumpe er ikke særligt kompliceret. Hvis vandpumpen desuden bruges som stramningselement til tandremmen udskiftes begge dele som regel samtidig i forbindelse med almindelig service. Omvendt giver det mening at udskifte remmen, når vandpumpen skal udskiftes. I mange biler som fx den gamle Opel Corsa A er vandpumpen monteret på motoren med tre bolte. Efter at have løsnet dem kan pumpen udskiftes med en ny del.
Prisen på en vandpumpe
Motorproducenterne har fremstillet vandpumpen som en sliddel. Før eller siden skal den udskiftes. Producenterne garanterer en løbende funktion af motoren, selvom hvis det væske, der bruges, indeholder meget kalk. I systemer hvor vandpumpen bruges til at stramme en rem, er denne normalt en del af et reparationssæt. Kølepumper, der drives af en remskive, er lettere at udskifte. I disse systemer skal der ikke tænkes over en justering af den følsomme tandrem. I begge tilfælde starter priserne på en ny pumpe ved 30 euro.
De nyeste generationer af vandpumper inkluderer variable pumper med deres egen elektromotor. Disse har en markant længere levetid end de traditionelle vandpumper. Producenterne bemærker en 6 gange så lang levetid, der og stadig skal dokumenteres i praksis. De elektroniske og variable vandpumper har mange andre fordele: De kan lettere monteres i motorrummet og kan ofte justere pumpefunktionen. Det elektriske drev og justering gør de elektroniske vandpumper meget dyre.