Styretøj til alle bilmærker

Styretøjsdele til følgende bilmodeller:
Styretøj - Oplysninger om funktion, reparation og udskiftning
Styretøj og chassis gør at føreren kan styre bilen. Styretøjets og chassisets funktion er at holde køretøjet kontrollerbart ved enhver hastighed.
Intakt styretøj og chassis gør at bilen kan styres ved selv høje hastigheder, snoede veje og afvigemanøvrer. Pga. af de en enorme kræfter der indvirker på en bil, bemærker du først defekterne, når du har mistet kontrollen: Et eller to tons stål der kastes rundt uden kontrol, er farligt selv ved lave hastigheder. Derfor er et intakt chassis og ordentligt styretøj vitalt næst efter fungerende bremser.
Styretøjets og chassisets komponenter
Første element i styringssystemet er rattet. I dagens moderne biler transmitterer rattet de roterende bevægelser til en servopumpe, som forstærker styrekraften og sender dem til styreakslen. Styringsmekanismerne er i de fleste biler placeret på forakslen. Det består af talrige komponenter som tilsammen sørger for at hjulene drejer simultant i de ønskede vinkler. Styretøjet er som regel meget slidstærkt og varer bilens levetid. Servopumpen er særligt modtagelig for defekter i ældre biler. Tjek servoolien regelmæssigt og udskift om nødvendigt. Mekanismen som holder hjulet fleksibelt og beskytter det mod stød og pludselige huller i vejen er også meget modtageligt for slid. Det er sammensat af talrige komponenter af massivt stål med gummi- og plastikbøsninger på de bevægelige dele. Kugleled har også muffer af gummi som er fyldt med fedt. Styremekanismen påvirkes stærkt af kilometertallet, dårlige veje eller kørsel henover kantsten. Du kan fornemme slidte led ved nedsatte køreegenskaber og raslende lyde. Hvis dette er tilfældet, skal de defekte dele udskiftes. Det er forbudt at forsøge at reparere delene, de skal udskiftes. Nå man udskifter sporestang eller kugleled, skal man skrue gevindet ned præcis så mange gange som den gamle var. Ellers trækker bilen til siden og dækkende slides meget hurtigt. Du kan opdage en dårligt justeret sporestang ved at se om dine dæk er slidt mere på den ene side eller hvis bilen trækker til den ene eller anden side, når du slipper rattet ved ligeudkørsel. Hvis du ikke er sikker på om din sporestang er korrekt installeret, kan du få dem sporet hos enhver mekaniker for defekter 50-100 euro.
Chassiset er designet til at bibeholde en komfortabel højde på hjulene og styre dem. Det består af en stærk stålfjeder og støddæmper. Afhængig af byggemetoden kan disse to komponenter være fremstillet som en enkelt del (stiver) eller som separate komponenter. Visse køretøjet har et hydropneumatisk ophængschassis indbygget i stedet for udskiftelige stivere.
Hvordan opdage og reparere defekter i styretøj og chassis
Du kan opdage et ødelagt ophæng ved nedsat køreegenskaber og en ubehagelig trækken i bilen. Det er sværere at styre bilen og dækkene hviner ofte. Så skal de udskiftes straks. Hver gang du udskifter hjul og dæk, bør du også få tilset fjedre og støddæmpere. Hvis støddæmperne lækker olie under kompression eller hvis du oplever stærk korrosion eller endog revner i fjedrene, skal de udskiftes straks. Fjedrene skal skrues af i akselretningen. Fjedrenes tilstand kan kontrolleres uden en lift: Pres hårdt ned på alle bilens hjørner. Hvis fjedrene vipper meget, er støddæmperne defekte. Fjederstivere og støddæmpere er nemme at udskifte, hvis du anvender de korrekte værktøjer. En fjederstrammer kan fås for et par euro. At eksperimentere med strammeklemmer eller andre improvisationer kan ikke anbefales, da en fjeder der pludselig udløses er meget farligt.
Find alt du behøver til styretøj og chassis billigt
På bildeleekspert.dk finder du alle reservedele du behøver til reparation af defekt styretøj eller et ødelagt hjulophæng. Vi har altid gode tilbud og rabatter. Alle vores reservedele overholder producentens kvalitetsstandarder.