0

0.00 kr.

#

Bremser til alle bilmærker

Vælg dit køretøj

med registreringsnummer

Topkvalitets reservedelskatalog til Bremser

Brandede fabrikanter af Bremser delar

  • ATE
  • BOSCH
  • BREMBO
  • TRW

Bremser - Oplysninger om funktion, reparation og udskiftning

Bilens bremsesystem er et af de vigtigste elementer i sikker kørsel. Bremserne decelererer bilen på en måde så den ikke skrider ud eller blokerer ved hårde opbremsninger.

Enkel funktion – kompleks teknologi

Et moderne bremsesystem med komponenter som ESP og ABS er kompliceret teknologi, som består af hydrauliske, mekaniske og elektroniske elementer.
Selve bremseeffekten skabes af bremseskiverne eller bremsetromlen. Disse befinder sig direkte på hjulene. Visse biltyper, fx Jaguar sedan, har bremseskiver siddende direkte på drivakslen. Bremseklodser presses ind på de roterende bremseskiver vha. hydraulisk tryk. Sådan foregår det også i en bremsetromle, hvor bremsebakkerne er de bevægelige dele. Det hydrauliske tryk tilvejebringes af hovedbremsecylinderen vha. bremsevæske. Bremsevæske bruges til at opnå en meget direkte bremseeffekt. Trykket overføres direkte til hovedbremsecylinder til bremsebakker og bremseklodser. Hovedbremsecylinderen sidder på bremseforstærkeren, som er forbundet til bremsepedalen.

Hvad bremser, når du bremser?

Bremsesystemet er en komponent der belastes hårdt, og hvor de enkelte dele skal udskiftes før eller siden. Det er dog hovedsageligt bremseskiver og bremseklodser, der skal udskiftes regelmæssigt. Dette sker i reglen meget nemt, men skal dog gøres nøjagtigt som foreskrevet af producenten. En slidt bremse kan man opdage ved en forøget bremselængde eller en høj slibende lyd. Mange af dagens biler har et advarselssystem, som detekterer slidte bremser. Hvis bremseklodserne udskiftes, skal bremseskiverne også tjekkes. Hvis de har ridser, render eller er skæve, bør de også udskiftes. Tykkelsen skal tjekkes, også selvom overfladen er fuldstændig plan. Minimumtykkelsen for dine bremseskiver kan du finde i bilens manual. Som tommelfingerregel skal bremseskiverne udskiftes senest når bremseklodserne er blevet udskiftet to gange. Det samme gælder tromlebremser.
Når man udskifter bremser, skal bremserør og bremsevæske også udskiftes. Bremserør har det med at ruste. Hvis de kun er overfladisk rustne, skal de slibes ind til blank metal og lakeres. Hvis meget rustangrebne overflader opdages eller hvis bremsevæsken lækker, skal røret udskiftes omgående. Det er livsfarligt at køre videre uden.
Bremsevæske bliver også slidt. Bremsevæsken er en særlig olie, som når den er bedst, har en god og vedvarende ydelse ved forskellige temperaturer. Desværre tiltrækker bremsevæske vand. Det kan man se som en grønlig misfarvning. For at være på den sikre side bør man tjekke bremsevæsken hver gang man skifter bremser. Dette gøres med et hygrometer, som man kan låne på ethvert værksted eller købes for en billig penge. Hvis vandindholdet i bremsevæsken er for højt, hvis der er høj belastning, kan bremsen pludselig holde op med at virke (fx ved lange nedkørsler eller hårde opbremsninger). Det er fordi vandet i bremsevæsken begynder at koge, hvilket skaber bobler i bremserørene. Derefter har man i stedet for komprimerbar olie pludselig en gasart, som kan komprimeres, hvilket fører til omgående faldende bremsetryk.
Hovedbremsecylinderen kan også nedslides. Dette mærkes som en pludselig forøget bremsegang eller ”pumpeeffekt” under nedbremsning. Det er nemt at udskifte hovedbremsecylinderen, med bagefter skal bremsesystemet gennemluftes.

Er det dyrt at reparere bremser?

Bremseskiver og bremseklodser er ude over dækkende de mest belastede dele i en bil. Reservedele fra bildeleekspert.dk er din garanti for høj gennemtestet kvalitet. Bremsedele er teknisk enkle, så mange producenter fremstiller dem. En nedslidt bremse kan udskiftes billigt og nemt. Da bremser er ekstremt vigtige komponenter, kan du få dem testet gratis på mange autoværksteder. En moderne bremsetester leverer præcis information om tilstanden af dine bremser.

Bestseller: de mest populære varer