Elektriske komponenter til alle bilmærker

Elektrisk udstyr til følgende bilmodeller:
Elektriske komponenter - Oplysninger om funktion, reparation og udskiftning
Elektronikken i bilen sørger for overførsel af signaler som er nødvendige for bilens drift. Over de sidste tyve år, er bilelektronik blevet meget mere kompliceret. Derfor er moderne biler blevet meget mere sikre og behagelige at køre. Desværre er problemer med elektronikken en af de mest almindelige årsager til skader og reparationer.
Elektriske komponenter i en bil
En bils elektronik består af fem komponenter:-
1. Inputenhederne er kontakter hvormed føreren af bilen kan betjene signaler. Dette indbefatter alle kontakter på instrumentbrættet, pedaler, knapperne til justering af sæder samt el-ruder. Det er nemt at komme til og udskifte disse.
2. Signallinjerne er bilens ledninger. Alle biler har et hovedledningsnet installeret, hvorfra mange sekundære ledninger udgår. Kompleksiteten af moderne bilelektronik medfører en kompliceret ledningsnet, som er meget modtagelig for skader i mange bilmodeller. Nu om dage kræver det en aflæsningsenhed at konstatere fejl i elektronikken.
3. Målesystemet i en bil består af inputenheder som aktiverer sig selv uden at bilisten gør noget. Disse er fx ABS sensorer, lambdasonde, forskellige speedometre, brændstofmåler, benzinmåler, temperaturmålere, lysmålere o.a. Defekte målere kan føre til farlige trafiksituationer. Det skal tjekkes nøjagtigt som beskrevet i servicemanualen og nogle gange udskiftes præventivt. Antallet af målere og sensorer i en bil stiger konstant. Fornylig er fx også dæktrykssensorer blevet obligatoriske på nye biler. Disse sensorer sidder i hjulene, og skal eftermonteres når man skifter hjul.
4. Kontrollen af elektronikken i biler foregår på moderne biler inde i en eller flere kontrolenheder. Specielt overvåges motorstyringssystemet konstant af en central kontrolenhed. Dette er for at bruge brændstoffet mest effektivt og forhindre at katalysatoren tager skade. Kontrolenheden får signaler fra sensorerne og videresender de aflæste værdier som instrukser til tændingssystemet og forbrændingssystemet. Tændingssystemet består af tændrør (benzinbiler) og gløderør (dieselbiler), tændkabler og transformer. Al elektricitet i bilen genereres af dynamoen, som drives af motoren og som fylder strøm på bilens batteri.
5. Outputenhederne på bilen består mest af udvendige og indvendige lys. Fx forlygterne, som består af forlygter med nærlys og fjernlys, blinklys, tågelygter, kurvelys, og kørelys. Bagpå finder vi bremse-, tåge-, baglygter. Selv forbindelsen til en trailer er elektronisk. Outputenhederne inde i bilen består af lys digitale skærme på instrumentbrættet og kabinelys. Sæderne, motoren til sædeindstilling, blæseren og praktiske udstyr som et afkølet handskerum hører også til blandt outputenhederne.
Typiske fejl og skader i elektronikken
Defekte skærme, dårlig motorgang - symptomerne på elektriske fejl er mange. Kun en fejllæser kan give nøjagtig information.
Bilelektronik består af sårbare komponenter, som udsættes for en del slid. Sensorer som sidder udsat eller som belastes af temperaturudsving som fx ABS sensorer, triptæller eller lambdasonde skal udskiftes i overensstemmelse med servicemanualen. Omvendt behøver man sjældent udskifte lyset i lamper, da de oftest er holdbare led-lys. Dette gælder såvel bremselygter som instrumentbræt. Hvis du er den heldige ejer af en gammel bil med glædepærer i bremselygterne, bør de udskiftes med LED.
Elektronikken tager også skade af korrosion
Ødelagte ledninger eller overgang fra kabel til stik er svage steder som er modtagelige for fugt og skaber korrosion, og så bliver strømmen hæmmet. Korrosion viser sig som øget modstand i ledningerne, hvilket kontrolenheden opfanger og viser en fejlkode, som angiver præcis information om defekten. Bildeleekspert.dk tilbyder en lang række komponenter til bilelektronik, som du kan fikse de fleste skader med eller forbedre komfort og sikkerheden i din bils elektriske system markant med.