Hvilke sensorer kan findes i bilen? Igennem de sidste tyve år, er sensorerne i bilen blevet mere og mere vigtige. Som et resultat af dette er biler blevet meget mere sikre, mere behagelige og renere. Læs denne oversigt over de vigtigste sensorer i bilen.
Sensorernes funktion i bilen

Sensorer er konstante målere af specifikke værdier. De overfører en given værdi til en kontrolenhed ved elektrisk eller radiosignal. Her er den modtagne værdi sammenlignet med en programmeret normalværdi.
Afhængende af afvigelsens karakter provokerer dette varierende reaktioner, rangerende fra et simpelt signal til at indikere en fejlkode til at aktivere nødprogrammer i bilen.

- I teknisk forstand, er sensorerne fantastiske simple konstruktioner. Adskillige sensorer i bilen er simple magnet- eller to-metals-sensorer. Deres simple konstruktion bevarer deres pris lav og garanterer maksimal pålidelighed.
- Andre sensorer er betydeligt mere komplekse.
- Eksempler på højteknologiske sensorer er lambdasensorer til måling af oxygenindholdet i udstødningen eller radarbaserede nærhedssensorer.
Sensortyper
Sensorer kan overordnet kategoriseres som følgende:
1. Positionssensorer 2. Rpm-sensors 3. Accelerationssensorer 4. Tryksensorer 5. Temperatursensorer 6. Kræftsensorer 7. Strømtemposensorer |
1. Positionssensorer

Positionssensorer måler positionen af et komponent indenfor en specificeret bane, som kan være lineær eller kurvet.
- Lineære positionssensorer kan findes på fyldningsniveaumåling af benzintanken, motorolien eller DEF-tanken.
- Positionssensorer til kurvede baner kaldes alternativt vinkelsensorer. De registrerer positionen af krumtapakslen eller styringsvinklen. Ultralyd- eller radarsensorer installeret i kofangeren tæller også som positionssensorer.
2. Rpm-sensors

RPM-sensorer måler den roterende hastighed af en del. Dette gælder særligt motoren: den roterende hastighed af krumtapakslen og knastaksel er essentiel for motorkontrol og måles derfor konstant.

Ligeså vigtige er også ABS-sensorer. De måler permanent om og ved hvilket hastighed et hjul roterer. ABS-sensoren er et standard eksempel på en simpel, men effektiv sensor. Det er essentielt en lille elektromagnet i nærheden af en roterende gennemhullet skive.

Såfremt at kontrolenheden modtager en permanent frekvens af magnetiske felter, ved den at skiven drejer. Det simple ABS var videreudviklet til det endnu mere effektive ESP for omkring 20 år siden.
3. Accelerationssensorer

Accelerationssensorer er især vigtige for den passive sikkerhed. Når bilerne øger hastigheden, skifter sikkerhedsspænderne og airbags til “alarmposition”. Hele ophængningen justerer den selv til de ændrede kørselsvilkår.
4. Tryksensorer

Tryksensorer måler ydeevnen af gasser og væsker. De overfører det reelle tryk til kontrolenheden i de følgende systemer:
– benzinlinjer – bremselinjer – indløbskanal – aircondition – hydraulisk tryk fra kraftstyringen – dæktryk |
Den permanente overvågning af trykket i disse systemer er meget vigtig. At sænke trykke i bremse- eller kraftstyringslinjerne skaber tab af kontrol over køretøjet. Mangel på benzintryk forebygger bilen fra at starte. Overdrevet lavt dæktryk kan resultere I at bilen skrider ud. Derfor er installation af dæktrykskontrol obligatorisk for alle biler med konstruktionsåret 2014 og efter.
5. Temperatursensorer

Temperatursensorer registrerer specifikke komponenters varme. Denne information er ikke kun vigtig for føreren. Generelt tjener temperatursensorer som målesensorer til kontrolenheden. Kun når den centrale hjerne i bilen er korrekt informeret om temperaturvilkårene, kan den tilpasse motorkontrollen overensstemmende. Temperatursensorer er installeret i bilen ved følgende områder:
– kølesystem – indløbskanal – oliebundkar – benzintank – interiør – karosseri – aircondition – og muligvis på hjulene |
6. Kræftsensorer

Kraftsensorer måler de opstående kræfter. De er essentielle for køredynamikker og passagerernes sikkerhed. Kraftsensorer kan findes på pedalerne, i bremse- og styresystemet og til køremåling. Moderne biler har sensorer i sæderne også. De udsteder en advarsel for applikation af sikkerhedsbælte og støtter bæltespændingen.
7. Andre sensorer

- For at måle den indre luftstrøm bruges en luftstrømssensor.

- Lambdasensoren kan findes i udstødningen foran den katalytiske transformer. Denne sensor måler kulstofindholdet af udstødningen.

- Bankesensorer overvåger afbrændingen i cylindere.

- Speederventilssensoren måler den åbne vinkel af speederventilen.
Lille indsats, stor effekt
Sensorer er sliddele ligesom enhver anden bildel. Hvis de ikke virker, vil defekter hurtigt følge.
![]() Autosensorer til gode priserfra 6,11 kr. tilgængelig med det sammeBestil online! ⇒ |
Før i tiden var søgen efter defektens kilde en opgave for tålmodigheden. Nu til dags tjekker kontrolenheder den modtagne data fra sensorerne på troværdighed, og derfor er en defekt komponent fundet meget nemt.

Af udskifte en sensor er overordnet set en hurtig løsning på problemet. Dens tilgængelighed varierer betydeligt.
Visse sensorer kan erstattes nemt og uden værktøjer. Erstatning af andre sensorer kræver omfattende indgriben.

- Enhver sensor er i dens essens en elektronisk komponent, som kan forbindes til et kabelseletøj.
- Deres stik er ofte en ignoreret fejlkilde. Kontaktpunkterne mellem sensor og kabelsele er generelt lavet af kobber, hvilket kan ruste over tid og afbryde strømgennemstrømningen. Det er derfor værd at holde øje med disse stik, grundigt skrubbe dem rene og forsegle dem med kontaktspray.
- Motorproblemer som ved første øjekast virker dramatiske er ofte effektivt løst på denne made.
Men selv hvis en sensor faktisk er i stykker, betyder det ikke kun et økonomisk tab for bilen. Selv udskiftning af komponenter, som er svære at komme til som krumtapaksel-sensor, er det værd.
Ejere af ældre biler er derfor rådgivet til at informere dem selv om udskiftningsintervallerne af sensorerne.
- Det giver mening at skifte sensorer forebyggende. Mere seriøse motorproblemer er herved effektivt undgået. Dette gælder for fx temperatursensoren på radiatoren.
- Hvis denne erstattes sammen med vekselvarme eller varmeblæseren, tillader det blæseren at fungere pålideligt.
- Lambdasensoren skal også regelmæssigt skiftes. Dette sparer den katalytiske transformer og hjælper med besparelse af brændstof.