Når motoren ikke længere har en rolig motorgang vil den ofte »hoste« , bør man lade blikket vandre mod tændrørene. Disse typiske sliddele, som er let tilgængelige i motorrummet, forårsager ofte sådanne symptomer, når deres levetid er ved at være nået. Dog er en udskiftning ikke altid nødvendig. Nogle gange er det tilstrækkeligt med en rengøring. Hvordan det sker, hvordan du kan genkende »udbrændte« tændrør og hvordan udskiftningen udføres, forklare vi dig om i denne vejledning.
Tændrørets opgave i køretøjet
I modsætning til en dieselmotor, er temperaturen ikke tilstrækkelig på en benzinmotor til at bringe benzin-luftblandingen til antænding. Her er der tale om fejltænding. For bare fejltænding er tændrørene ansvarlige. Per cylinder befinder der sig oftest et, i sjældne tilfælde også to tændrør i motorrummet. De afgiver på det rigtige tidspunkt en lille antændingsgnist, der sørger for en eksplosion, der i sidste ende driver motoren. Moderne tændrør skal afgive en gnist flere tusinde gang i minuttet.
Er tændrørene slidte, er typiske symptomer såvel hele gnistudfald, hvilket generelt fører til en meget urolig motorgang og det fuldstændige tab af i cylinderen, der medfører voldsomme ryk. Selvom producenterne anbefaler et kilometertal for deres tændrør, er der ikke nogen foreskrevne udskiftningsintervaller. For at fastslå om det er ved deres levetid er nået, skal de først fjernes. Befinder der sig på elektroden sorte aflejringer eller er hullet mellem begge elektroder for lille, skal de udskiftes. Der findes specielle tændrørs skydelære, med denne kan det med en tiendedel millimeters nøjagtighed fastslå afstanden. Ingen udskiftning er nødvendig, når farven er fra rødbrunlig til mørekebrun. I disse tilfælde kan tændrør blive renjort og efterjusteret.
Rengør tændrørerne og efterjuster
Let sodet, brune aflejringer og en for stor afstand mellem elektroderne kan hurtigt føre til symptomer, der leder til defekte tændrør.
I et sådant tilfælde er udskiftning ikke nødvendig. I dette tilfælde skal du hellere grundig rengøre og efterjustere tændrørene. Dette gøres på følgende måde:
Trin 1: Afmonter alle tændrørene og marker hvilke cylinder det tilhører. |
Trin 2: Brug en messing stålbørste, for at frigøre dem for grov sod og snavs. Om nødvendigt kan du fjerne snavsrester fra huset med en let fugtet klud. |
Trin 3: Med en tændrørs skydelære kan du kontrollere elektrodeafstanden, ved at indsætte den flade kant imellem dem. Skulle disse være mere end 0,6 mm (vær opmærksom på producentens angivelser) skal du justere metalelektroden ved at banke let med tændrøret mod motorblokken. Hvis dette er i orden igen, skal tændrørene isættes igen efter rengøring af gevindet med stålbørsten. En brugervejledning herfor er angivet nedenfor. |
Trin 4: Men med temperatur på 400°C er tændrøret selv i stand til at forbrænde aflejringer. Ved korte ture opnås denne temperatur aldrig, det er derfor fornuftigt at køre på motorvejen i mindst 30 minutter efter rengøring og efterjustering. Herved kan du også bemærke eventuelle fejl ved installationen. |
Hvilke tændrør er de rigtige?
Alle aspekter af tændrørene skal passe sammen, for at de kan udføre et ordentligt arbejde i bilen. Dette omfatter de anvendte materialer, stigningsgrad af gevind, længden, bredde og dets egenskaber for varmebestandighed eller antændingshastighed. Ofte kan du finde en række anbefalingsværdige tændrør i køretøjets håndbog. Ellers råder forhandlerne over tændrørs tabeller. Også på internettet kan du finde de rigtige produkter ved hjælp af køretøjet eller modelnummer.
I almindelighed gælder:
– Jern – nikkel- krom – legeringer er de bedste, men har den korteste holdbarhed. Søger man efter langtidsholdbare tændrør, bør man søge efter sølv, platin eller iridium. Prismæssigt er det især værd for bilister der kører mange kilometer. |
– Tændrør med flere stelelektroder er gode, idet der er en alternativ vej for gnisten, hvis en elektrode er blokeret af aflejringer. Tændrørene svigter ikke så hurtigt og holder betydelig længere. Naturligvis gør det sig også udslag på prisen. |
– Enhver der har en motor er drives af gas (LPG, CNG) har brug for tilsvarende tændrør. Overhold producentens angivelser eller få oplysninger over internettet. |
Trin for trin: Udskiftning af tændrør
Følgende hjælpeprogrammer har du brug for til udskiftningen:
– Køretøjs håndbog – Enten en passende kombinationsnøgle – eller en tændrørsnøgle – eller en momentnøgle med en tændrørstop – eventuel en skruetrækker – en klud |
Bemærkning: Tændrør bør kun med en fuldkommen nedkølet motor udskiftes eller inspiceres. Ellers er der risiko for forbrændinger.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() – Drejer det sig om et tændrør med tætningsring, så skal du dreje møtrikken efter hånd tilspænding ca. 90° yderligere. – Drejer det sig om et konisk tændrør uden tætningsring, skal du drej møtrikken efter hånd tilspænding ca 15° yderligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ofte fejl og afhjælpning
Med det rigtige værktøj, er udskiftning af tændrør som regel intet problem selv for lægfolk. Står disse ikke er tilgængelige, kan du stadig nøjes med tommelfingerreglerne, men du skal være opmærksom på at det ikke er en optimal løsning. Problemer viser sig for det meste allerede ved den første tur, derfor er er efter udskiftningen prøvetur vigtig. Følgende kan opstå:
– En raslen fra motorrummet: Dette er et tegn på at noget ikke er rigtig monteret. Det kan f. eks. tændrørs dæksel eller de hætter de er beskyttet med. Kontroller at komponenterne sidder korrekt eller monter dem på ny. |
– Fejlmelding – motor: Moderne køretøjer overvåges konstant af den indbyggede computer og udskiftning af tændrør kan udløse et fejlsignal. Normalt skal det nulstilles, når computeren registrere at alt er i orden. I sjældne tilfælde skal fejlmeldingen slettes på et værksted. |
– »hosten«, cylinderudfald: Alle disse symptomer taler for, at tændrørene ikke er blevet korrekt isat eller at tændrørshætten ikke er korrekt påsat. Nogle gange er det lille slør i gevindet der får den til at forskyde sig et par millimeter. Når motoren er nedkølet, skal du afprøve tændrørets pasform og tilslutte kablerne igen. Har du løsnet tændrørene , kunne et dårligt gevind være problemet. I dette tilfælde er en reklamation hos producenten påkrævet. |
– Dårlige ledninger: For optimal drift skal synkronisering af tændingsgnisten tilpasses motoren nøjagtigt. Moderne køretøjer er undertiden overvældet efter udskiftning af tændrør og er nødt til at tilpasse sig på ny. Dette tager en smule tid. Skulle disse problemer efter et par kilometer ikke selv være løst, skal et værksted besøges for at nulstille computeren. |
Foto: TeplouhovJurij, stella_photo, GreenLeaf Designs, sima, Anatoly Tiplyashin, Dmitri Ma, Menzhynskyi, wavebreakmedia, Anupong Nantha / shutterstock.com