Skæve hjul er mere end blot et irritationsmoment. Du kan måske vænne dig til at bilen trækker en smule til den ene side, selvom det sandsynligvis ikke er så hurtigt, at dækkene bliver slidte. Hvis du har mistanke om at bilen har skæve hjul bør dette håndteres hurtigt.
Symptomer på skæve hjul

Skæve hjul kan opdages på forskellige måder.
- Trækker bilen til den ene side, selv ved lave hastigheder, kan det være et tegn på skæve hjul. Rumle og bankende lyde kan indikere skade på kugleleddet eller koblingsstangen. Raslen på stiverledet kan føre til slingren på vejen. Udvikling af støj og ændringer i kørsels kvaliteten opstår som konsekvens af defekter på støddæmperne og suspensionen.
![]() Støddæmperebilligt fra 92,25 kr.Bestil nu ⇒ |
- Trækker bilen kun til den ene side ved høj fart, er det som regel på grund af dækkene. En lille forskel i lufttrykket kan føre til nedsat kørsel kvalitet.
- Et stillestående køretøj som har tegn på slid på indersiden af dækkene er en stærk indikator for defekt sporing. I et sådant tilfælde roterer dækkene ikke længere fuldstændig lige, men er permanent sat i en lille vinkel af kørselsretningen, resulterende i betydelig slid.
Hvad er skyld i skæve hjul?
Hjulsuspensionen bliver justeret i henhold til casteren og cambervinklen. Dets mål er den mest mulige parallelle justering af alle fire hjul under ligeudkørsel. Kun i dette stadie kører bilen faktisk i en pålidelig lige linje.
Der er fire hyppige årsager til skæve hjul:
– Skæve hjul på grund af alder
– Fejlfyldt reparation
– Skade på chassis
– Skade på karosseriet

En bil med flere tusinder af mil på kilometertælleren kan måske udvise defekt sporing. Dette er intet seriøst og er nemt at reparere. Der er intet specifikt vedligeholdelsesinterval for at tjekke bilens sporing. Det er altid optimalt at gøre under udskiftning af dæk. Hvis dækkene udviser slid på den ene side, bør sporingen tjekkes med de nye.
- En hyppig årsag for skæv hjul er fejl begået under udskiftning af komponenterne. Specielt for kugleleddet og bindestangens ende er præcision ekstremt vigtigt: under udskiftning af et defekt kugleled eller en bindestangsende, skal den skrues i med nøjagtig det samme drejningsmoment som den gamle. Et skru mere eller mindre kan have betydelig betydning for sporingen.
- Den mest almindelige grund for skæv sporing er grundet slag mod kantsten. Hvis forhjulet modtager et overdrevet slag fra siden, kan det ændre akslens geometri. Med en smule held kan dette justeres med efterjustering. Dog, for at gøre køretøjet sikker til trafikken, skal flere komponenter udskiftes.
- I tilfælde af skade på karosseriet, er en skæv sporing eller en ikke-justerbar aksel som regel en indikation på totalt tab. I de fleste tilfælde er et seriøst uheld, med skade på karosseriet, ikke blevet professionelt repareret. Disse biler kræver en betydelig investering før de er klar til trafikken igen.
Pris og varighed på hjul justering
I de seneste år er prisen for hjul justering faldet meget. Kun for 15 år siden var denne service ikke tilgængelig for under 100 euro (£90). Nu til dags er det meget billigere. Hos de fleste værksteder koster det som regel omkring 500 dkk. I tilfælde af et slagtilbud kan en hjul justering måske udføres for 200 dkk. Noget som helst billigere end dette bør ikke tages seriøst.

En hjul justering tager lige omkring en time. Nu til dags anvender værksteder dyr laser teknologi for at justere hjulene med en præcision på op til hundrede millimeter. Værksteder udstyret med disse moderne laser teknologier er faktisk opdateret. De gamle lyssystemer bliver ikke længere brugt.

Nogle værksteder som tilbyder en hurtig reparation kan godt stadig bruge dem; professionelle bilforhandlere er altid opdateret med deres udstyr og du kan, uden at tøve, efterlade din bil hos dem. På den anden side bør tankstationer som tilbyder justering håndteres med omtanke. Operatøren kan måske forsøge at tjene lidt ekstra ved at anvende gamle og brugte systemer. Tankstationer, specielt de selvstændige, er ikke ideelle værksteder til præcisions diagnoser som disse.

Vær forsigtig: På trods af, at værksteder udregner den indikerede mængde af justering, koster hver yderligere, mindre reparation ekstra. Et populært argument er: “Boltene var meget stramme og skridt var nødvendige for at løsne dem”. Dette kan fordoble prisen for hjul justering. Et tip: Der er ingen skade i at tjekke hvor stramme boltene sidder eller i at løsne dem før du kører til et værksted. Hvis alting kører glat har værkstedet intet grundlag for udregne ekstra udgifter.
Hjuljusterings protokollen
En hjul justering indikerer de følgende værdier:
Forhjul
– Caster
– Hældning
– Tåforskel
– Individuel tå
– Den totale tå
– Skæve hjul
– Maksimal styrings vinkel
Baghjul
– Camber
– Individuel tå
– Den totale tå
Hver af disse positioner har en ideel værdi som er underlagt en tolerance. For eksempel; hvis castervinklen bør være + 7’40” og en ± 0’30” tolerance stadig er acceptabel, er den faktisk værdi af 7’10” stadig inden for tolerancen. De fleste enheder udviser tolerance afvigelser i farve: Hvid eller grøn = Okay, gul= Indenfor tolerance, Rød= Handling er krævet. |

Et professionelt værksted vil dog altid forsøge at opnå de optimale resultater i tilfælde af gule værdier. En gul værdi indikerer som regel ingen betydelig skade, men blot mindre slid.

Kraftige tå-afvigelser indikerer et defekt kugleled eller slibestangsforbindelse. Hvis cambervinklen overgår toleranceværdien kan koblingsstangen, støddæmperen eller stiveren alle være defekte.
I ethvert tilfælde er hjul justering ideelt udført med helt nye dæk. Gamle, slidte dæk som nærmer sig deres slidgrænse resulterer ofte i fejlfyldte resultater.
Under bestemte omstændigheder har et værksted rette til at nægte løsladelse af køretøjet, i tilfælde af kraftige tolerance afvigelser. Et specialist værksted må kun returnere et køretøj i trafiksikker tilstand.
Behov for handling hos et værksted
Suspensionen bliver efterjusteret via justering af bolte. Hvis en bolt allerede er ved dets totale stop og ikke kan justeres yderligere, er reparation absolut nødvendig. I henhold til hjul justeringen er det absolut i kørerens interesse, at køretøjet er i en god og sikker tilstand.

Derfor, i tilfælde af disse indikationer af slid, indgå ikke i en diskussion og stol på ekspertisen hos værkstedet. Selv hvis det koster penge nu, vil din bil være i en fejlfri tilstand inden dagen er omme. I sammenligning med andre reparationer, bør arbejde på suspensionen og styringsmekanismen ikke længere være så dyr. En ny slibestangsforbindelse er tilgængelig for 180 dkk. Inklusiv installation koster det måske 370 eller 450 dkk. Sikker kørsel børe være det værd.
I tilfældet af en ikke-justerbar tå, vil et professionelt værksted ikke forsøge at pille ved resultaterne. Ikke-justerbare aksel-komponenter er som regel et resultat af seriøse uheld. Hele bilens geometri er afvigende og rammen er “skæv”.
Dette er som regel et resultat af svindel, da det tydeligvis er en nedbrudt bil som er solgt til kunden. I dette tilfælde vil en justeringsprotokol fra værkstedet vise ikke-justerbar sporing, hvilket er den første indikation på yderligere at undersøge rammen. Justerings-inspektion er en sag for et professionelt værksted som er specialiseret i karosseriet. Rammen vil blive målt med laserteknologi på definerede steder. Værkstedets protokol kan blive brugt som valid dokumentation for at udfylde en politi rapport.
Foto: Lucky Business, Dmitry Kalinovsky, pelfophoto, ARTYuSTUDIO, Steve Heap, Fusionstudio / shutterstock.com