Suspension / dæmpning til alle bilmærker

Suspension til følgende bilmodeller:
Suspension / dæmpning - Oplysninger om funktion, reparation og udskiftning
En bils hjulophæng holder bilen styrbar og behagelig at køre på ethvert vejunderlag. Ophænget styrer hjulenes op og ned bevægelser. Hertil bruger bilen forskellige systemer.
De forskellige slags ophæng
I det fleste biler består ophænget af en stor spiralfjeder og en støddæmper. Støddæmperen sidder enten inde i eller uden for spiralfjederen. Konstrueret som en stang danner fjeder og støddæmper individuel og adskilt komponent, som kan afmonteres i et stykke. Støddæmperen styres af spiralfjederen. Em McPherson stang er også lavet af en støddæmper enhed. Men her sidder stangen og støddæmperen ved siden af hinanden. Fjedermodstanden virker på en separat plade som sidder fastsvejset til stangen. McPherson stænger bruges som regel på bagakslen og er meget nemme at vedligeholde og udskifte. Ofte er støddæmperne på for og bagaksel konstrueret forskelligt. Undertiden finder man i fx varevogne at støddæmperen på bagakslen har en bladfjeder. Disse består af en samling af tynde metalplader som glider langs hinanden. Støddæmpere er enten fyldt med gas, olie eller en kombination af de to. I gasfyldte støddæmpere komprimerer stødstemplet en gas som opbygger et stigende tryk og modstand. Det forhindres på den måde at hjulet presses til dets mekaniske grænse. I oliefyldte støddæmpere presses en let olie gennem snævre kanaler og skaber en dæmpende effekt.
Som alternativ til støddæmpere bruger højtydende køretøjer også hydropneumatiske systemer. Disse er fastgjort til bilen. Pga. den meget større mængde af komprimeret olie og luft er fjedereffekten i et hydropneumatisk ophæng meget større end ved støddæmpere.
Find og udbedr skader
Et ødelagt ophæng kan ses ved stærkt forringet køreegenskaber. Hjulene hviner allerede ved normal kørsel, køretøjet svinger ubehageligt og vejgrebet er meget forringet. En dårlig sporing kan også være tegn på defekt ophæng. Man tjekker et defekt ophæng ved at trykke køretøjet hårdt ned mens det står stille. Hvis køretøjet fjedrer kraftigt en 2-3 gange, er støddæmperen i stykker. Oliefyldte støddæmpere kan og skabe en mistænkelig gurglende lyd. En støddæmper der er ved at være færdig, kan detekteres ved at studere den nøje mens bilen holder stille. Hvis den lækker olie, er pakningen i stykker. Støddæmpere kan ikke repareres, men skal udskiftes. En bils fjedre er sædvanligvis meget holdbare. Men når man skifter støddæmper, bør fjedrene som minimum kontrolleres. Hvis de er meget angrebet af rust eller har revner, skal de udskiftes. En ødelagt fjeder under kørsel har for det meste katastrofale følger.
For at skifte støddæmper skal man bruge et specialværktøj, en kompressor. En kompressor kan købes billigt og sikrer en pålidelig reparation af ophænget. Improvisationer som spændbånd eller andre upassende foranstaltninger bør undgås. En pludselig udløst fjeder kan være meget farlig.
Du udskifter altid fjederben på samme aksel, ideelt set på hele bilen. Helst på hele bilen. Fjederstænger og støddæmpere kan fås billigt på bildeleekspert.dk. Derudover har vores webshop altid attraktive specialtilbud.
Bedste kvalitet reparation og tuning
Alle dele til ophæng i vores online katalog er godkendte og underlagt strenge kvalitetskrav. Ophæng er godkendt til tuning, så du kan opnå de sportslige køreegenskaber, du ønsker. Hjulophæng fra vores webbutik er billige og højkvalitets reservedele, som overholder kravene til ældre biler og muliggør teknisk og visuel opgradering. Dette gør bildeleekspert.dk en af det mest populære online markedspladser for hobbymekanikere, autoværksteder, tuningspecialister og for racingindustrien.