En bil består af en svejset ramme med dele påsat på sådan en måde, at de kan demonteres. Monteringen består hovedsageligt af bolte og klips. Før i tiden skulle en bil klassificeres som nedbrudt hvis dens chassis var blevet bøjet grundet et uheld. Dette er ikke tilfældet længere.

Har en bil været involveret i et uheld, er det en nedbrudt bil. Forskellen bliver vurderet mellem rapporterbar og ikke-rapporterbar uheldsskade.
En entydig definition er ikke lavet før nu.
Denne guide tjener som vejledning til hvad der skal observeres i henhold til bilens historie under overvejelse af køb.
Ikke-rapporterbar uheldsskade

Det er overordnet acceptabelt at mindre buler eller ridser ikke behøver at blive rapporteret.
Derudover er det ikke nødvendigt at rapportere skadede lyskomponenter, sidespejle eller andre glas-komponenter, hvis disse blot kan repareres ved hjælp af udskiftning.
Uheldsskade som nemt kan repareres

Uheldsskade kan nemt repareres, såfremt rammen ikke er bøjet. Rammen består af taget, undervognen, A-, B-, og C-søjlerne, fronten og bagpartiet, inklusivt skærme. Så længe at skaden er begrænset til dele som kan afmonteres, er reparation meget simpelt: skærme, motorhjelme, døre, bagklap og kofangere kan blot skrues af og erstattes ved at montere nye eller brugte dele. Dette er muligt at gøre i egen garage.
Udelukkende for professionelle, skade på rammen

Hvis skade på rammen påvirker bilens styrbarhed, kan det kun reddes ved hjælp af professionel reparation. Dette er ikke et tilfælde som for eksempel en mindre bule på bagpartiets skærm, der altid kan rettes ud, blive fyldt og malet. Er bilens chassis “skævt” er reparation med hjemme-værktøjer ikke muligt.
Konsekvenserne ved en bøjet ramme er:
– Døre og dæksler kan ikke længere lukkes – Åbningerne hos panelerne er ikke længere jævne – Styrbarhed under kørsel er forringet |

En skadet eller dårligt repareret ramme gør en bil uegnet til brug. Den er ikke længere sikker i trafikken og skal holdes parkeret indtil en karosseri-reparatør har udjævnet den. Dette kræver brug af en udjævningsbænk til karosseriet. Og selv hvis bilen kan jævnes tilbage til den originale form, vil den være markant mindre stabil end før uheldet. Ofte involverer professionel reparation en udskiftning af separate bæreplader og bjælker. Et lokalt værksted har ikke altid det tilstrækkelige udstyr til denne form for reparation. Kort sagt: En bil med skade på rammen er oftest bedst egnet til blot at fungere som leverandør af komponenter.
Hvad med at købe en nedbrudt bil?

Under køb af en nedbrudt bil er det vigtigt på at være informeret om skaderne – og specielt de reparerede skader – på forhånd. At undlade at informere om uheldsskader er forsøg på svindel, hvilket kan meldes til politiet. I ethvert tilfælde kan købet fortrydes.
Buler og ridser kan nærmest ikke undgås i løbet af en bils liv. Du bør være realistisk: Sandsynligheden for at en bil får buler i løbet af dens eksistens er relativt høj. Hvis der ved tilfælde, under indkøb, bliver præsenteret en pletfri, ridsefri og bulefri bil, bør du være forsigtig. Der bliver højst sandsynligt skjult noget. En forespørgsel er rækker ikke. Den uheldsfrie tilstand af en bil bør nævnes eksplicit i en kontrakt i tilfældet af køb af en bil. “Tjekket og godkendt” eller lignende udtryk er ikke nok til at kunne vurdere hvorvidt bilen virkelig er uheldsfri. Uden eksplicit udmelding, er den uheldsfrie tilstand for bilen som regel antaget, hvis der ikke er noget som siger anderledes. Eksplicit udmelding giver ikke desto mindre den nødvendige lovlige sikkerhed.

Der er intet overordnet svar på hvorvidt en nedbrudt bil kan købes. Hvis du leder efter en billig brugt bil, bør buler og ridser accepteres inden for en hvis grænse. De sænker betydeligt restværdien for bilen og kan nemt repareres. Hvis det er en dyr og luksuriøs bil, bør mere omfattende skade accepteres – på betingelse af, at du har midlerne til professionel reparation. Principielt set bliver restværdien baseret på dens uheldsfrie tilstand. Restværdien kan blot nævnes online og er et stærkt argument for at bedømme købsprisen.
Fundet en fin, brugt bil – hvad nu?
Når en brugt bil er nymalet og skinnende, bør du, som tidligere nævnt, være på vagt. Hvis du mistænker en nedbrudt bil, spørg meget ind til bilen. Det er anbefalet at anbringe en lille magnet med et stykke filt påsat.

- Undersøgelse af åbninger – Stil dig foran bilen og kig på åbningen mellem motorhjelmen og skærmen. Denne åbning bør være den samme størrelse alle steder. Hvis den virker større på venstre side, imens at motorhjelm og skærm sliber på højre side, er der noget galt. Det samme gælder for mellemrummet mellem den forreste skærm og dørene. Åbningen bør også være jævn her. I dens bane bør den ikke bliver hverken bredere eller smallere.
Åbn alle døre, dæksler og motorhjelme. Hvis de hænger, sætter sig fast eller kun kan åbnes ved at anvende styrke, er de skæve. Hængende døre eller motorhjelme som har svært ved at lukke, er ofte resultaterne af en bøjet ramme.

- Undersøgelse af udfyldning – Tjek karosseriets linjer med dørene lukkede. Stil dig direkte foran det forreste blinklys og kig godt efter henad siden. Bølgende steder indikerer udfyldning. Bevæg magneten henover stedet, helst med filten på siden af metallet. Du vil trods alt ikke betale for at ridse overfladen. Hvis der er tydeligt forskel i den magnetiske adhærens har du opdaget et sted som er blevet udfyldt.

- Ude af justering og afslørende malingsspor – Tænd motoren og drej rattet helt til højre. Kig på de forreste hjuls slidbaner. Hvis de er brugte på den ene side, er bilen ude af justering. Dette kan være et tegn på mindre, såvel som større uheldsskade. Se efter spor af maling på dækkende eller kalibre. Hvis malingen er blevet spildt i tilfælde af istandsættelse, er en nedbrudt bil blevet afsløret. Gentag processen ved at dreje hjulene til den anden side.
- Inspicer svejse-steder – Åbn motorhjelmen og inspicer fronten grundigt. Er en ny radiator blevet installeret? Kræver underrammen også en radiator eller er den muligvis “hamret på plads”? I tilfælde af frontal kollision skal den frontale underrame svejses. Svejse-steder kan ses på sømmene og muligvis også via det fremspringende svejsespor.
- Udløste airbags? Inspicer interiøret. Aktiverede airbags efterlader spor. Hvidt støv er tydeligt tegn på en aktiveret airbag. Skub sædet frem og tilbage for at kigge efter disse partikler. Du skal selvfølgelig være meget forsigtig under inspektion af instrumentbrættet. Hiv let i airbag-beslaget på rattet. Nedbrudte biler har ofte et falsk beslag installeret. Det vil let blive løst og du har afsløret svindleren.
- Udførelse af test-kørsel – En kort test-kørsel giver yderligere klarhed. Hvis bilen drejer til den ene side, er bilen skæv. Et ødelagt udstødningsrør er afslørende højt. Raslende lyde under opbremsning er et tegn på defekte bremsebelægninger. Dette sætter dig på spor af en nedbrudt bil. Hvis dette ikke blev nævnt eksplicit, anbefaler vi ikke at købe bilen. De forsøger at snyde dig og dette kan ende med at blive rigtig dyrt.
Salg af en nedbrudt bil

En nedbrudt bil er en genstand for handel ligesom enhver anden genstand og kan sælges uden problemer hvis du følger reglerne. Hvis du vil sælge din nedbrudte bil med et så lille tab af værdi som muligt, kan du selv reparere mindre skader. Husk: Hvis døre og skærme bliver udskiftet, skal du nævne dette. Fotografisk dokumentation skaber tillid.
For luksuriøse biler er professionel reparation hos et værksted anbefalet. Fakturaerne er også en garanti og reducerer betydeligt tabet af værdi ved uheld. Derudover viser du dig selv som troværdig og pålidelig. Dette simplificerer salget af bilen og beskytter dig imod ubehagelige juridiske komplikationer.
Alternativt accepterer du tabet af værdien ved at sælge bilen med synlig skade. Dette giver dig også en betydelig pålideligheds-bonus, da du ikke forsøger at skjule noget. En potentiel køber vil i hvert fald værdsætte din ærlighed.
Foto: Nestor Rizhniak, underworld, correct pictures, Freedom_Studio, kvsan, Vereshchagin Dmitry, Dmitry Kalinovsky, loraks, baranq, Nestor Rizhniak / shutterstock.com