Hvis motoren laver en ubehagelig pibelyd, er det generelt grundet kileremmen eller dens mere moderne form, viftebæltet. Det er essentielt at tjekke denne del grundigt. Ellers kan den briste og, og enhederne drevet af remmen vil fejle fuldstændigt. For at forebygge dette fra at ske, kan du erstatte kileremmen eller viftebæltet selv. Hvordan dette virker, kan du læse om nedenunder.
Hvad er kileremmens funktion?

Kileremmen driver de såkaldte hjælpeenheder, som originalt bestod af generatoren og kølevandspumpen, nu til dags er kraftstyrepumpen og aircondition kompressoren også drevet af den. Kileremmen fungerer friktion-låst, viftebæltet virker tilpasset og friktion-låst. Begge er under kontinuerlig belastning og friktion, hvilket svækker materialet med tiden. På et tidspunkt strækkes bæltet til et punkt, hvor spændingen ikke længere er tilstrækkelig. Remmen glider og giver typisk en hvinende lyd. Dette er tiden hvor føreren bør undersøge det nærmere. Kileremmen kan tjekkes med en fingertest. Hvis den kan trækkes ud med én finger, er der ikke tilstrækkelig spænding længere. Hvis der er revner i materialet skal remmen skiftes. Hvis det stadig ser godt ud, kan remmen spændes.
![]() Kileremme til en særlig prisnu fra 23,38 kr.til butikken ⇒ |

Adskillige forhandlere udbyder såkaldte kilerems-sprays, og nogle internetfora anbefaler at holde et tændt stearinlys eller et stykke sæbe tæt på remmen. Alle disse metoder er yderst kontroversielle og fjerner kun midlertidigt symptomerne (den hvinende lyd) men ikke årsagen. Hvis kileremmen er fuldstændig revnet, kan vejhjælpen hjælpe dig med at skifte den på stedet. Nødløsningen med et par underbukser virker kun på gamle biler og bør ikke længere bruges.
Manual: at spænde kileremmen

Bemærk venligst: denne metode virker ikke på alle biler!
![]() |
Trin 2: Find sikringsbolten. Den kan findes dér, hvor generatoren er monteret på en form for skinner, og den kan løsnes med en skruenøgle. At løsne den fuldstændigt er som regel aldrig nødvendigt. |
![]() |
Trin 4: Fastgør møtrikkerne og sikringsbolten igen. |
![]() |
Kileremme og deres mærker – hvordan den rette findes
Hvis en kilerem har små revner eller hvis materialet er skrøbeligt og har små huller, er en udskiftning uundgåelig. Alle kileremme og viftebælter har en særlig betegnelse, der gør, at du hurtigt kan finde den passende erstatning. Denne betegnelse kunne se ud som følgende:
XPZ 562 LW

De første bogstaver (som også kan være tal) indikerer dens profil. Der er adskillige profiler: XPZ betyder kilerem med smal profil, fortandet; ZX står for V-bælte, fortandet og B står for den traditionelle kilerems profil. Den anden sekvens har altid et tal. Vær opmærksom her. Hvis der står en værdi uden præfiks, så er det en referencelængde. Det er her kombineret med LW, og indikerer, at den aktuelle metriske længde i dette tilfælde er 562 mm.
Viftebælter har også sådanne betegnelser, såsom:
8PK720

Det første ciffer indikerer antallet af stivere, i dette tilfælde 8, efterfulgt af en profilindikation (profil K) og til sidst referencelængde i mm. Lige meget om det vedrører en kilerem eller et viftebælte, er der altid en betegnelse, som bør gøre det let at finde. Hvis der ikke findes en benævnelse er det muligt at finde den rette løsdel hos forhandleren ved hjælp af en produktliste og nøglenumre. Bilfabrikanten anbefaler næsten aldrig en specifik rem, da disse dele er mere eller mindre almindelige. En hvinende kilerem er ikke en mangel i den tekniske overførsel, men det kræver anmeldelse. En skrøbelig eller beskadiget rem udgør en defekt.
![]() Ribremmen i top kvalitetfra kun 31,77 kr.Bestil online ⇒ |

Trinvist: at erstatte kilerem/V-ribbælte

Bemærk: I nogle biler, i stedet for den sædvanlige ribbede kilerem, bruges en såkaldt elastisk rem. Til denne rem er der ingen spændingstalje eller andre spændingskomponenter. At udskifte elastiske remme kræver særlige værktøjer og en masse kraft. Denne udskiftning kan kun foretages på et værksted.
Påkrævede værktøjer:
Hejselift til biler
eller inspektions grav
Ringskruenøgle eller ubegrænset skruenøgle
Spindel
eller bor
![]() |
Trin 1: Til en kilerem: find generatoren og skinnerne, hvorpå den er monteret. Der bør være to skruer og en bolt, eller en bolt og en skrue.![]() Til en ribbet kilerem/viftebælte: find generatoren og den anbragte spændingstalje. Med en ubegrænset skruenøgle, kan dets spændingsgreb skubbes i retningen af den udadvendte indførsel, så at begge borehuller er parallelle. Positionen fastgøres med spindlen eller et lille bor. Remmen bør nu have mistet sin spænding fuldstændig. |
![]() |
![]() |
Trin 4: Til en kilerem: Hejs bilen. Træk generatoren baglæns indtil spændingen er tilstrækkelig. Hvis nødvendigt giv da et par justerende slag mod generatoren med en gummihammer. Stram så den justerende skrue med en skruenøgle før den sikrende bolt strammes, til hvilket du også skal bruge en skruenøgle.![]() Til et viftebælte: placer skruenøglen på spændingsgrebet, fjern spindlen eller boret. Bring langsomt spændingsgrebet til dets originale position. Dette bør ske automatisk gennem fjederpresset. Læg mærke til viftebæltet, og sikker dig, at det er placeret korrekt i midten. |
![]() Trin 6: Sæt dig i bilen og start motoren. Læg specielt mærke til generatoren. Tjek kraftstyringen og airconditioningen. Lyt til alle lyde. Hvis alt lyder normalt, og alle systemer fungerer, er udskiftningen succesfuld. |
Hyppige fejl og deres løsning
Under normale omstændigheder, er det ikke et problem for begyndere at udskifte et V-bælte eller viftebælte. Ikke desto mindre, kan problemer fremkomme under dem første køretur efter udskiftningen. Her kan du læse om de hyppigste fejl og en mulig løsning.

En hvinende lyd fra motoren – i særlige tilfælde kan det ske for kileremme, at de strækker sig en smule, hvilket gør at spændingen ikke længere er optimal. Ved et viftebælte, bør den spændte fjeder løse dette automatisk. Ved en kilerem er yderligere manuel spænding nødvendig. Hvis du føler, at kileremmen ikke opretholder sin spænding, indgiv da en klage. Dette er materialets skyld.

Et af systemerne fungerer ikke – specielt motorer drevet af et viftebælte er særligt komplicerede, da flere enheder er bæltedrevne. Trods tilstrækkelige forberedelser kan du have glemt en af enhederne, selvom motoren virker perfekt.
Hvis dette er tilfældet, skal hele proceduren følges igen. Vær omhyggelig med at gennemgå hele kredsløbet.

Batterilyskontakten på oversigten viser en batterifejl – da både kilerem og viftebælte er ansvarlige for generatoren, kan uprofessionel udskiftning skabe disse symptomer. Først og fremmest: ingen panik da batteriopladningen vil holde i et stykke tid, hvis du slukker for de hovedsagelige elektricitetsforbrugere: aircondition, bilradio, navigation og opvarmning. Kig så efter fejlen. Tjek om generatorens aksel (forbundet til kileremmen) roterer. Hvis dette er tilfældet, må forbindelsen til batteriet tjekkes. (Kun med synet: rør ikke!). Hvis fejlen er fundet, er det muligvis kun sensoren, der er defekt, eller oversigtcomputeren er fejlramt. Dette bør tjekkes på et værksted, som har de passende diagnostiske apparater.
Foto: Ruslan Kudrin, charnsitr, J. Lekavicius, Phakdee kasamsawad, ThomsonD, Voyagerix, homydesign, Freedom_Studio, Denis Rozhnovsky, sima, Tom Oliveira, Photographee.eu / shutterstock.com