Forlygter til din bil

Fjernlyslygter til Top bilmærker
- Forlygter VW GOLF
- Forlygter BMW 3-serie
- Forlygtesæt VW PASSAT
- VW POLO
- Forlygter BMW 5-serie
- Forlygter SKODA OCTAVIA
- Forlygtesæt AUDI A4
- CITROЁN C4
- Forlygter MERCEDES-BENZ C-klasse
- Forlygter FORD FOCUS
- Forlygtesæt FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Forlygter MERCEDES-BENZ E-klasse
- Forlygter SKODA FABIA
- Forlygtesæt AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Forlygter TOYOTA AYGO
- Forlygter RENAULT CLIO
- Forlygtesæt OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Forlygter defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
At se og blive set med forlygterne
Forlygten er en kraftig lampe på bilens front. Den har en signalerende funktion, som gør det muligt for føreren at se vejen foran ham i mørket. De oprindelige carbid lygter har hen over tiden udviklet sig til et rigtig high-tech produkt flere moduler og funktioner.
Forlygtens komponenter
En forlygte består af følgende komponenter:
- Lyskilde til nærlys
- Lyskilde til fjernlys
- Refleks
- Lygtehus
- Cover (i nyere biler op til 10 år gammel)
- Lygteindstillingsaggregat
- Valgfrit: vaskesystem (undtaget Xenon forlygter, hvor det er obligatorisk)
Der bruges 3 forskellige lyskilder til forlygter:
- Glødelamper
- Xenon
- LED
Glødelamper har været standarden i flere årtier. De er billige at producere og lette at udskifte. Deres lys-evne er forbedret gennem årene. Glødelamper har en begrænset levetid og er ikke særlig effektiv til omsætning af energi. En betydelig mængde energi tabes via varmestrålingen.
Xenon forlygter er meget kraftige, men også dyre og har en kompliceret konstruktion. Xenon forlygter har også en begrænset levetid og bør altid udskiftes parvis, hvilket gør udskiftning af lygterne relativ dyr.
LED forlygter er ikke så udbredt endnu. I signalsystemer er de efterhånden standard. Til brug af forlygter har deres ydeevne, indtil for nyligt, været anset for at være for svag.
De passende lamper er temmelig dyre selvom de dog er faldet lidt i pris. Den første LED lampe, som kan erstattes af den traditionelle glødelampe, er tilgængelig. LED lygter har en højere effektivitet og en længere holdbarhed end de traditionelle lygter.
Reflekser, hus og specielt coveret er ofte udsat for slid. Gennemtrængende fugt blænder reflekserne. UV stråling fra solen og små sandpartikler kan forårsage, at lygten bliver mat med tiden. Huset kan gå i stykker ved monteringen grundet vibrationer fra motoren. Skaden kan delvis repareres, f.eks. ved forsigtigt at polere lygtens cover. Hvis huset går i stykker, eller en refleks blændes fuldstændigt, er eneste mulighed at skifte den.
Lygteindstillingsaggregatet er et separat modul, som i de fleste biler betjenes af en lille elektronisk motor. Ældre biler som f.eks. Fiat Cinquecento eller Volvo har et hydraulisk lygteindstillingsaggregat. Disse er meget modtagelige for slid og dyre at reparere. Mange biler er blevet skrottet før tid fordi dette modul fejlede.
Rensesystem til forlygter er obligatorisk på xenon forlygter. I andre biler er det valgfrit. Det består af en lille spray dyse, som er forbundet med vinduesviskeren. 80’ernes vaskesystem med små separate viskere bruges ikke længere i dag.
Fejl på forlygterne
Fejl på forlygter forårsages generelt af lamperne. Som hovedregel kan glødelamperne skiftes på få minutter uden nogen form for værktøj. Dette er ikke nødvendigvis tilfældet i dag. Herudover kan forlygterne svigte af følgende grunde: gennemtrængende vand, blændede reflekser og covers eller revnede huse. Forlygterne er også de første som rammes i tilfælde af kollision. De udskiftes altid efter en eventuel ulykke.
Køb af nye forlygter
Prisen på forlygter afhænger meget af udformning og bilmodel. Til billige, små biler starter prisen for nye forlygter ved 50 EUR. Mere komplekse xenon forlygter kan nemt koste fra flere hundrede til over tusinde EUR per stk. Tilbud og specialpriser kan hjælpe til at spare penge. Det er derfor altid en god idé at sammenligne priser. Du bør under alle omstændigheder tjekke mærkets kvalitet. Kun originale dele giver den ønskede ydeevne.