Glødelampe (glødepære) til din bil

Glødelampe (glødepære) til Top bilmærker
- Glødelampe (glødepære) VW GOLF
- Glødelampe (glødepære) BMW 3-serie
- Glødelampe (glødepære) VW PASSAT
- VW POLO
- Glødelampe (glødepære) BMW 5-serie
- Glødelampe (glødepære) SKODA OCTAVIA
- Glødelampe (glødepære) AUDI A4
- CITROЁN C4
- Glødelampe (glødepære) MERCEDES-BENZ C-klasse
- Glødelampe (glødepære) FORD FOCUS
- Glødelampe (glødepære) FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Glødelampe (glødepære) MERCEDES-BENZ E-klasse
- Glødelampe (glødepære) SKODA FABIA
- Glødelampe (glødepære) AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Glødelampe (glødepære) TOYOTA AYGO
- Glødelampe (glødepære) RENAULT CLIO
- Glødelampe (glødepære) OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Glødelampe (glødepære) defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Billig belysning til bilen: pærer
Glødepærer er lyskilder, som du finder overalt i bilen. Det klassiske design af vakuumrør og glødetråd begynder mere og mere at blive erstattet af LED komponenter. Der er en god grund til dette, fordi LED klart øger køretøjets sikkerhed.
Se og bliv set
Belysningen i eller uden for køretøjet opfylder to grundlæggende funktioner: de lyser inde i bilen og uden for køretøjet, og de forbedrer føreren og passagererne mulighed for at orientere sig i køretøjet. Alle lysene på instrumentbrættet, eksterne indikatorer, baglygter, og signal lys. De formidle information og har ingen aktive belysnings effekt. Orientering lys er forlygterne, kørelys, det lange lys og indvendig belysning. Dette omfatter det klassiske lys op i loftet. Belysning er også almindelig i fodrummet, handskerummet og i bagagerummet, i mange biler i dag.
Lampens design
En lampe, hvad enten det er inde i eller uden for køretøjet, har altid sidder i et hus og holdes på plads af et konsol. Lampen er forsynet med en tilslutningsklemme koblet til en elektrisk ledning. Dens strøm kan aktiveres eller deaktiveres automatisk eller med en manuel kontakt.
Ulemperne ved klassiske pærer
Pærerne, som var den eneste valg indtil for nylig, består af et lille vakuumrør monteret på en metalbase. Inde i vakuum røret har man en meget wolfram tråd, der opvarmes til den er glødende. Det er derfor, at pæren udsender lys, når den gløder. Problemet er, at vakuumrøret har en begrænset levetid. Der er mange ting, der påvirker negativt: vibrationer, høje temperaturer og lignende. Så snart pærens glas er ødelagt kommer der oxygen ind og tråden brænder over med det samme.
Bedre på alle måder: LED-lys
Ud over forlygter og det lange lys, er der en mulighed for de resterende pærer i bilen: LED'er har mange fordele som de klassiske pærer mangler. For det første har en klassisk glødepære i bilen bare en levetid på omkring fem år, men som regel kortere end det, og det er slet ikke godt, når bremse lys ikke lyser op, når de skal. I mange lande får du store bøder for kørsel med defekt belysning. Når du brugee dine LED-lys, så undgår du dette, fordi disse har uhyre længere levetid end standard glødepærer har.
Desuden bruger lysdioder langt mindre energi end traditionelle pærer gør. Det betyder, at de danner mindre varme og samtidig opfylde de samme lysstyrke. Dette har betydet, at LED-lys har været i stand til at skinne lysere end sin klassiske forgænger. Når du opgradere til LED, især på instrumentbrættet, så vil du virkelig se en nat til dag forskel.
Men du skal være forsigtig med lygterne, når du går over til LED, da du nogle gange får stærkere lysintensitet og farve temperatur end hvad der er tilladt i det land, hvor du bor, eller bruger køretøjet. Læs om hvad der er tilladt med hensyn til den ekstern belysning, der hvor du har tænkt at køre med køretøjet, når du vil opgradere til LED belysning, så du undgår at få ubehagelige konsekvenser.
Glødetrådens skinnende periode: forlygter
I øjeblikket er der to tilgængelige systemer til forlygter, som afviger på en måde: prisen. Ekstremt dyre Xenon forlygter er det eneste alternativ til traditionelle glødepærer på markedet i øjeblikket. LED forlygterne er en opgradering af pærer, der ikke er tilgængelige lige nu. Indtil LED er blevet tilføjet som en valgmulighed kan du vælge billigt, er højtydende H4 pærer stadig en bedre løsning.
Det er muligt at omdanne hvis kvalitet er nødvendig
LED-lys er stadig meget dyrere end billige pærer i signal lys og indvendig belysning. Men LED-lys er blevet så billige, at udskifte pærer med LED-lys stærkt kan anbefales. Det er dog stadig ikke mening at erstatte forlygternes lamper med LED-alternativer. Husk at vælge kendte mærker, så du får en optimal belysning af vejen og køretøjet.