At køre bil er især behageligt, når det sker med maksimal komfort. En blid hensvævning ved enhver hastighed tilsat behagelig musik og ingen støj udefra – så får du virkelig sjov ud af dit køretøj. Men når det sasler, ryster og vibrerer, så bliver den fornøjelige kørsel hurtigt til en ægte stress oplevelse. Desuden kan et vibrerende køretøj hurtigt forårsage følgeskader og komme i farlige kørselssituationer. Derfor skal du altid selv kontrollere om der er små vibrationer i bilen. For det meste forværres situationen gradvist.
Mange årsager – et symptom
Vibrationer i bilen er en ret uspecifik diagnose. Der er flere mulig årsager til dette symptom. Typiske årsager til en vibrerende bil er:
– Sporing
– Chassis
– Motor
– Udstødningssystem
– Dæk
– Drivaksel
Det er derfor nødvendigt at indsnævre årsagerne den den ændrede køreoplevelse præcist. Dette gøres systematisk:
1. Ved hvilken hastighed opstår vibrationerne? 2. Opstår vibrationerne også når motoren er slukket, ved friløb? 3. Opstår vibrationerne også ved stilstand, med motoren kørende? 4. Opstår vibrationerne kun når du bremser? |
1. Hastighedsafhængige vibrationer i bilen
Hvis vibrationerne kun forekommer ved høje hastigheder skyldes det for det meste dækkende eksempelvis deres afbalancering. Disse kan løsnes fra fælgen. Hjulet kører ikke ordentligt rundt. For at afhjælpe dette skal du tage til det nærmeste værksted og få hjulet afbalanceret.
Selvom denne skade hurtigt og billigt kan afhjælpes, bør man derfor ikke udskyde det for længe. Et vibrerende hjul påvirker hele styremekanismen. Styrekugleled, stabilisatorer og bærearme kan lide herunder.
- Hvis noget af styremekanismen er beskadiget, vibrerer bilen selv ved lave hastigheder. Allerede ved 20 km/t kan en »svampet« kørefølelse bemærkes, hvilket forværres yderligere ved højere hastigheder. Det sker eksempelvis når en kantsten rammes i en flad vinkel. Derefter bøjes bærearmene en smule og kugleleddet afbøjes. Begge dele skal herefetr udskiftes.
![]() For- og bagaksel bærearmnu fra 49,29 kr.Bestil nu hos os ⇒ |
- Lignende symptomer opstår, når støddæmperne er defekte. Bilen slingre stærkt og efterlader sig en meget ubehagelig kørsel. Hvis bilen er skæv, er fjederne bristet. Også her fjeders bilen ikke rigtig længere og begynder at vibrere.
- Ligeledes kan et gammelt og beskadiget dæk forårsage vibrationer i bilen. Hvis dækket har en »bremseflade« eller dæk væggen er revnet, begynder det at vibrere under kørsel. Også disse skader skal omgående afhjælpes , idet dækket når som helst kan briste.
- Hvis aksel manchetten er beskadiget og fedtstoffet er løbet ud, så bliver hjullejet varmt. Også dette kan bemærkes gennem vibrationer under kørsel. At fastslå dette er ret enkelt: Hjulene er helt drejet og du ser bag rattet. Når alt er fyldt med sort smørefedt, ved man hvor vibrationerne kommer fra.
- Her hjælper det kun at demontere og forny manchetter og hjullejer. En ting skal dog bemærkes i dette tilfælde: En aksel manchette brister på grund af ældning eller ved mår gnavning.
![]() Drivaksel manchet til for + bagbilligt fra 22,28 kr.til butikken ⇒ |
- I begge tilfælde skal alle gummidele såvel som slange, manchetter og isolering kontrolleres. Oftest finder man endnu flere beskadiget områder.
- En årsag til vibrationer i bilen fra hjulene skal stadig identificeres. Når hjulboltene løsnes og begynder at løsne sig, meddeles det ved en stærk vibration i rattet. Dette er en alvorlig montagefejl. Med en krydsnøgle kan du hurtigt afhjælpe tingene. Dog skal alle hjulene strammes med en momentnøgle på det nærmeste værksted.
- Dog er hjulene ikke så enkle at løsne. Når de forinden blev monteret korrekt, er det meget sandsynligt at der er en fremmed påvirkning. I dette tilfælde bør politiet underrettes.
2. Vibrationer når bilen er i fart
Hvis bilen vibrerer når motoren er slukket, så kan afgrænse fejlene meget til, chassis, styretøj eller dækkene.
3. Vibrationer, når bilen står stille, men med motoren tændt
Hvis vibrationerne kommer fra motoren kan dette have følgende årsager:
– Motorophlng defekt
– En eller flere cylindre er ude af drift
– Brændstoffilter tilstoppet
– Dobbeltskivet svinghjul defekt
- Hvis motorbeslaget løsner sig eller sogar brister, er motoren ikke længere fastgjort korrekt til deres dæmpning elementer. Den er så et mellemrum, hvor det ryster og skramler mod karosseriet.
- Et defekt tændrør eller et løst tændkabel kan være nok til at forhindre, at en cylinder tænder. Derfor bliver denne cylinder trækket med af de andre. Motoren får en let ubalance, der kan mærkes især når bilen står stille. Den bedste måde at få øje på disse fejl er under kørsel: Bilen har et massivt tab af kraft og accelererer ikke længere som normalt.
- Det samme sker, når brændstoffilteret er tilstoppet. Derefter slipper der kun benzin eller diesel igennem uregelmæssigt, hvilket betyder at motoren ikke længere forsynes jævnt med brændstof. Dette kan også føre til vibrationer og tabe af ydeevne.
- Dobbelskivet svinghjul er en del af koblingen. Det er et massivt, roterende komponent, er kræves for en blid gearskifte overgang. Det har dog permanent smøring, hvilket betyder, at det kun har en begrænset levetid.
Når smøringen er brugt op efter 150.000 km, har det den modsatte virkning. I stedet for at sikre et jævnt løb,støjer, vibrerer og rasler det mere voldsomt. Det eneste der er at gøre her, er udskiftning. den er dog ret dyr. Denne fejl kan afgrænses endnu mere. Hvis det larmer ved gearskift er det som regel det dobbeltskivet svinghjul.
- For at forhindre denne fejl anbefales det at udskifte det dobbeltskivet svinghjul som en forholdsregel, når koblingen repareres. Selvom det dobbelskivet svinghjul har en resterende revetid på 20.000 km, er det normalt ikke værd at vente på. Hvis alt allerede er blevet demonteret, skal du investere 2200 kr. mere og spare de senere reparations omkostninger for det.
På den anden side er det desto mere økonomisk, hvis vibrationerne stammer fra udstødningssystemet. Hvis et gummiophæng brister, kan udstødningen ramme jorden. Afhængig hvor hurtigt eller hvor ofte dette sker, kan det føles som en vibration.
- Det samme gælder, hvis boltene på manifolden har løsnet sig. Dette sker meget sjældent, men forekommer lejlighedsvis. Disse fejl kan for det meste løses ved enkle trin.
4. Vibrationer i bilen ved nedbremsning
Når det vibrere stærkt under nedbremsning, har dette ofte kun en årsag: Bremseskiverne er blevet bølget. Det sker når skiverne verophedes, bremsestemplerne sidder fast eller materiale af dårlig kvalitet er blevet installeret på skiven eller klodserne.
- Ved helt nye og høj kvalitet bremseskiver kan man dreje overfladen af. Dette kræver et værksted der udbyder denne serviceydelse. Det er på ingen måde indlysende og kræver nogen undersøgelse. Hvis du vil være på den sikre side, skal du blot udskifte bremseskiverne. Dette omfatter dog altid også udskiftning af bremseklodserne. Ellers risikerer du, at de nye bremseskiver hurtigt ødelægges igen.
- I tilfælde af vibrationer i bilen ved nedbremsning, er det også meget vigtigt at kontrollere bremse stemplernes funktionalitet. Hvis disse ikke længere nulstilles korrekt, slider bremseklodserne konstant mod bremseskiverne. Som resultat heraf overophedes de igen og bliver bølget. Bremse stemplerne skal muligvis gøres brugbare igen eller udskiftes helt for at afhjælpe problemet.
Konklusion: God diagnose, sikker kørsel
At afgrænse årsagerne til vibrationer i bilen gør det lettere at finde og afhjælpe den. Uanset om man selv vil afhjælpe skaden er have det gjort på et værksted. Med en nøjagtig beskrivelse af symptomerne kan man finde årsagen og fremskynde en afhjælpning betydeligt.
Foto: Studio 72, iurii, aSuruwataRi, Ohms1999, arhendrix, P Phillips, CHAIYARAT, Zoriana Zaitseva, rukawajung, sima, Sergey Ryzhov, Jomwaschara Komvorn, Corepics VOF, MR.YURANAN LAKHAPOL, AliceAbob / shutterstock.com