Bærekugle til din bil
Bærekugle til Top bilmærker
- Bærekugle VW GOLF
- Bærekugle BMW 3-serie
- Bærekugle VW PASSAT
- VW POLO
- Bærekugle BMW 5-serie
- Bærekugle SKODA OCTAVIA
- Bærekugle AUDI A4
- CITROЁN C4
- Bærekugle MERCEDES-BENZ C-klasse
- Bærekugle FORD FOCUS
- Bærekugle FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Bærekugle MERCEDES-BENZ E-klasse
- Bærekugle SKODA FABIA
- Bærekugle AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Bærekugle TOYOTA AYGO
- Bærekugle RENAULT CLIO
- Bærekugle OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Bærekugle defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Kugleleddet sidder i bunden af den frontale støddæmper. Den er indlejret i bærearmen og den støtter bilen opad, så støddæmperen kan rotere. Dette er en tung opgave, og dens konstruktion er meget robust. Ved en normal kørestil har kugleleddet end rimelig lang levetid på 120.000 kilometer.
Et kugleleds konstruktion og placering
Kugleleddet er en klassisk sfærisk ledforbindelse, der består af en sokkel, kuglen er trykket ned i, som er omgivet af en gummimanchet. På indersiden har manchetten permanent fedt. Denne konstruktion gør, at kugleleddet kan overføre store kræfter, mens den forbliver fleksibel og roterbar.
Defekter på et kugleled
Et defekt kugleled kan identificeres ved følgende symptomer:
- Forringet retningsstabilitet.
- Upræcis styring.
- Bankelyde når man drejer.
- Frispil i rattet.
- Uregelmæssig slitage på forhjulene.
Et defekt kugleled kan ikke længere støtte de store kræfter på forakslen. Slid kan føre til et brud på forakslen eller til for tidlig slitage på hjullejerne. Derfor skal et defekt kugleled udskiftes så hurtigt som muligt, for at undgå yderligere skader.
Udskiftning af et kugleled
Udskiftning af et kugleled er ingen nem opgave for en lægmand. Hele bilens styremekanisme er tæt skruet sammen. Uden det rigtige værktøj, er det stort set umuligt at skille det ad professionelt. Der er altid brug for en kugleledsfjerner. Der bruges kun højkvalitetsværktøj. Billigt værktøj kan endda være farligt. Når man får løsnet kugleleddet, er udskiftningen nem. Den sidder på en A-formet bærearm, der kan foldes nedad, når man har løsnet den. Du kan udskifte det gamle kugleled med en ny komponent, og derefter kan bilen køres sikkert igen. Som med alle styrekomponenter, bør alle reparationer udføres på begge sider af bilen, for at opnå det bedste resultat.
Prisen for et kugleled
Et kugleled er en komponent der er under stor belastning, som ved sikker kørsel kan holde i 120.000 km. Dette kræver et højkvalitetsprodukt fra en mærkefabrikant. Billige kugleled til 20 euro eller derunder, har en endnu kortere levetid. Du sparer dig selv for denne irritation, hvis du investerer i højkvalitets mærkeprodukter til at starte med. Priserne for kugleled i acceptabel kvalitet fra mærker som ATE eller FEBI BILSTEIN starter fra ca. 50 euro.
Denne pris afhænger kraftigt af den bilmodel, som kugleleddet skal bruges på. Tungere biler har brug for mere stabile kugleled, som koster mere. Et professionelt værksted har brug for ca. 30 minutter til hver side, for at montere et kugleled. En gør-det-selv udskiftning kan tage op til 1 - 2 timer, specielt hvis du ikke har den nødvendige erfaring eller egnet værktøj. Vi anbefaler altid, at man ikke sparer penge på værktøj, og at man investerer i acceptabel kvalitet.
Tjek også andre komponenter
Styrekomponenter bygges altid til at slides samtidig. Når kugleleddet har nået sin slidgrænse, vil andre dele også snart have nået deres. Du sparer meget tid, penge og undgår irritationer, når du udskifter alt der er muligt. Ved udskiftning af kugleleddet, skal
- knokkelled
- styrearmsender
- bremseskiver og klodser
- bærearme
- støddæmpere og fjedre
- hjullejer
tjekkes omhyggeligt. Kun hvis de ikke har udviklet frispil og hvis gummielementerne ikke er møre, kan de beholdes. Principielt er det værd også at udskifte andre styrekomponenter, når man skifter kugleleddet. Når man gør dette, opretholder man maksimal kørestabilitet, og man kan trygt tage til syn. I lyset af de meget billige priser på disse reservedele, selv for mærkekvalitet, er det ikke værd at gå på kompromis.