Hardyskive til din bil

Hardy skive til Top bilmærker
- Hardyskive VW GOLF
- Hardyskive BMW 3-serie
- Hardy skive VW PASSAT
- VW POLO
- Hardyskive BMW 5-serie
- Hardyskive SKODA OCTAVIA
- Hardy skive AUDI A4
- CITROЁN C4
- Hardyskive MERCEDES-BENZ C-klasse
- Hardyskive FORD FOCUS
- Hardy skive FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Hardyskive MERCEDES-BENZ E-klasse
- Hardyskive SKODA FABIA
- Hardy skive AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Hardyskive TOYOTA AYGO
- Hardyskive RENAULT CLIO
- Hardy skive OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Hardyskive defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Hardyskiven (ledskiven) er en simpel, men vigtig komponent i alle biler med baghjulstræk. Den dæmper det moment der genereres af motoren, og når den gør det, forhindrer den for tidlig slitage på kardanakslen. Ydermere gør den start, acceleration og vægtændringer mere komfortable.
Baghjulstrækkets konstruktion
Et baghjulstræk er en kombination af en frontmotor, der driver hjulene på bagakslen. Momentet der genereres af motoren, overføres ved hjælp af kardanakslen fra fronten til bagenden. Afhængig af biltypen, forbinder kardanakslen gearkassen med differentialet, eller forbinder motoren med gearkassen, der sidder i bag. Denne konstruktion kaldes ” transaksel” og det sikrer et optimalt tyngdepunkt i bilen.
I de fleste baghjulstrukne biler, bruges der et differentiale. Denne lille gearkasse konverterer det langsgående moment til et bilateralt moment, som driver baghjulene.
Hvor finder man hardyskiven?
Hardyskiven sidder ved motoren, som et forbindelsesled til kardanakslen. Kardanakslen er en roterende stang, som afbrydes i midten af dobbeltled, der kompenserer for svingende bevægelser i bilen. Motoren driver baghjulene via kardanakslen - og de giver permanent modstand. For at beskytte hele drevet mod for tidlig slitage, er hardyskiven placeret imellem som et afstandsstykke. Det er en simpel komponent, der er let tilgængelig.
En hardyskives konstruktion
Hardyskiven er en massiv, rund og skiveformet gummiblok. Inde i skiven er der en ring med borede huller i. Hvert hul har en stålbøsning. Skiven er fastgjort på drivakslen fra gearkassen eller motoren. På den anden side af hardyskiven er kardanakslen forbundet. Hardyskiven er ikke indkapslet og den har ikke brug for smørelse.
Defekter på hardyskiver
Gummi mister elasticitet over tid, uanset i hvor god kvalitet det er. Jo mere mørt gummiet bliver, så mere påvirkes dets egenskab til at absorbere kræfterne fra belastningsændringen. Stålbøsningerne udvikler et stigende frispil og hele konstruktionen mister stabilitet. Dette kan opdages ved bankelyde under kørsel. Udskiftning af en hardyskive bør ikke udsættes for længe: boltene kan blive løse eller knække af. En ødelagt kardanaksel kan lave store skader. Den løse skrueaksel kan skabe en meget farlig situation.
Udskiftning af hardyskiven
Derfor giver det mening enten at udskifte hardyskiven i henhold til vedligeholdelsesintervallet, eller ved de første tegn på slid. Du har brug for en lift, for en succesfuld udskiftning. Der er vigtigt at der anvendes det rigtige moment på hardyskivens bolte. Selvom boltene på hardyskiven ikke i bogstavelig forstand er strækbolte, anbefales det alligevel at man også udskifter forbindelsesboltene. Man ved aldrig hvor stor belastning de har været under.
Prisen for en hardyskive
Prisen for en hardyskive afhænger meget af det moment der skal overføres. Til motorcykler med kardanaksel, kan man finde en hardyskive til 10 EUR. På lastbiler med stor moment, starter prisen på en hardyskive ved 200 EUR. Til familiebiler ligger prisen på en højkvalitets hardyskive fra mærkefabrikanter som FEBI BILSTEIN på omkring 100 EUR. Dette afhænger dog meget af bilmodellen. Der findes hardyskiver til luksusbiler som Mercedes og BMW, som starter fra 60 EUR.
Alt i alt er en hardyskive en komponent, der er nem at udskifte, og som forbedrer kørekvaliteten betydelig samt forøger bilens værdi.