Differentiale til din bil

Bagtøj til Top bilmærker
- Differentiale VW GOLF
- Differentiale BMW 3-serie
- Bagtøj VW PASSAT
- VW POLO
- Differentiale BMW 5-serie
- Differentiale SKODA OCTAVIA
- Bagtøj AUDI A4
- CITROЁN C4
- Differentiale MERCEDES-BENZ C-klasse
- Differentiale FORD FOCUS
- Bagtøj FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Differentiale MERCEDES-BENZ E-klasse
- Differentiale SKODA FABIA
- Bagtøj AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Differentiale TOYOTA AYGO
- Differentiale RENAULT CLIO
- Bagtøj OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Differentiale defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Sikerhed ved kurvekørsel
Differantialet er en central del af baghjulstrukne og firehjulstrukne køretøjer. Den sidder der for at koordinere hjulenes hastigheder i sving.
Gør din vej nemmere med skjult hjælp
Kombinationen af forreste motor og baghjulstræk var standard i bilindustrien i lang tid. Den teknisk enkel implementering gjorde det billigere at fremstille end de mere kompliceret design med forhjulstræk. Hertil kommer, at baghjulstræk en dejlig ejendom, når du følte presset bagfra under acceleration, hvilket gjorde det sjovere at køre for mange mennesker. Denne form for drivakslen er brugt af mange førende bilfabrikanter dag.
Men baghjulstræk har sine begrænsninger i sving. Belastningen fordeling er ikke god her for denne type af drivakslen. På grund af den tunge motor ikke trykker på de trækkende hjul. Dette bevirker, at køretøjet drejer lidt til siden i sving.
Baghjulstræk har strukturelle svagheder, når det kommer til hjul rotationshastigheder. Hvis de sat sammen med hinanden hårdt så ville du få problemer i sving: det yderste hjul vil altid dækker en længere afstand i sving end det indvendige hjul. Hvis begge hjul, drejer med samme hastighed, det ville indre hjul begynde at skride og yderste hjul ville begynde at blive slidt. Konsekvensen er svækket køredynamik og øget dækslid. Løsningen på dette fysiske problemer blev differantialet.
Hvert hjul får den rigtige hastighed
Forskellen er en simpel udvidelse til standard transmission, der automatisk og præcist fordeler motorens drejningsmoment til hjulene. Motordrejningsmomentet transmitteres via tandhjulsudveksling til en lang akse, kaldet drivakslen. Denne aksel sender ikke drejningsmoment direkte til de to hjul, men i stedet vil den overføre momentet til baghjulene via yderligere to separate akser. Således klares fordelingen af forskellige kræfter til hjulene, der fører til at hjulene får optimale hastigheder igennem sving. Differantielet er et selvregulerende system, der ikke behøver nogen yderligere kontrol.
Skader på differantialet
Når vi taler om om de tænder, tandhjul, lejer og roterende akser, der påvirker hinanden, så har du altid brug for god smøring. Når dette mangler, vil friktionen straks begynde at ødelægge de dele, så du får en meget saftige reparationer, som du sikkert gerne ville undgå at betale for. Derfor bør du smøre ofte, og dette forhindrer også korrosion, der kan forårsage lignende skader på delene.
Utætheder er normalt en almindelig defekt i differential. Selvom differantialet er ret enkel og tilgængelig komponent, har den en tendens til at være meget vanskelig at bytte pakninger på. Nogle pakninger kan du kun nå fra indersiden, hvilket betyder, at du er nødt til at demontere den og åbne den, hvis du opdage olielækage fra den.
Olien i differentialgearenheden holder ikke med tiden. Hvis du ikke udskifter olien i tid, vil den miste sine smørende egenskaber, som vil ødelægge de indre mekanismer.
Sådan fikser du differentieret
Ved mindre skader kan det være værd at erstatte forskellige dele til den. For store skader på huset eller drivakslerne, så det er ikke værd at forsøge at fikse dem. Det er hurtigere og billigere at blot at udskifte hele enheden. Du får også derefter en længerevarende løsning til dit køretøj.
Der er forskellige renovering kits differentialer fra forskellige producenter. Disse består af pakninger og lejer. Reparationssæt starter med en pris på 120 EUR, afhængigt af køretøjet. Disse satser kan dog koste op til hele 1000 EUR til en lastbil.
Når du renovere diffen kræver det god viden og specialværktøj. Det kan koste mellem 750-1300 EUR at få dette fast i en normal bil. Hvis du som en hobby mekaniker gør det, du ønsker denne opgave i stedet så skal du være sikker på at vide, hvad du gør for lige fra starten. Du kan finde rimeligt prissat differentialer for køretøjer fra BMW eller Mercedes til priser så lave som et par hundrede EUR.
Forebyg i stedet for at reparere
En god ting du kan gøre som hobby mekaniker er at bytte olie i diffen i tide. For at udskifte transmission olie kan være en vanskelig opgave nogle gange, fordi det vil få beskidte hænder, tøj og spild nogle gange, men det er ikke altid svært. En liter differentiale olie koster omkring 20 EUR. Et differentieret gear i bilerne sjældent brug for mere end 2,5 liter. Det er altid en god investering.