0

0.00 kr.

#

Hjulleje & hjullejesæt til køretøj

Vælg dit køretøj

med registreringsnummer

Hjulleje & hjullejesæt bag venstre højre - den bedst mulige kvalitet af hvert enkelt produkt

Find Hjulleje & hjullejesæt fra markedsførende producenter

  • BOSCH Hjulleje & hjullejesæt
  • FEBI BILSTEIN Hjulleje & hjullejesæt
  • A.B.S. Hjulleje & hjullejesæt
  • MAPCO Hjulleje & hjullejesæt
  • VAICO Hjulleje & hjullejesæt
  • SKF Hjulleje & hjullejesæt
  • TOPRAN Hjulleje & hjullejesæt
  • SWAG Hjulleje & hjullejesæt
  • Køb til den bedste pris her METZGER Hjulleje & hjullejesæt
  • Køb til den bedste pris her JP GROUP Hjulleje & hjullejesæt
  • Køb til den bedste pris her JAPANPARTS Hjulleje & hjullejesæt
  • Køb til den bedste pris her DELPHI Hjulleje & hjullejesæt
  • Køb til den bedste pris her LEMFÖRDER Hjulleje & hjullejesæt
  • Køb til den bedste pris her VEMO Hjulleje & hjullejesæt
  • Køb til den bedste pris her OPTIMAL Hjulleje & hjullejesæt
  • Køb til den bedste pris her BLUE PRINT Hjulleje & hjullejesæt
  • DIEDERICHS
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI
  • SASIC

Er Hjulleje & hjullejesæt defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling

Høj ydeevne på et kritiske punkt: hjullejet

Hjullejet er det ultimative forbindelsespunkt mellem hjulet og drevet. Det sikrer, at hjulet roterer så frit som muligt. Et defekt hjulleje skaber en specifik lyd, som gradvist bliver højere. Udskiftning af den er ikke særlig simpel, selvom det kan gøres på et hobbyværksted, givet at man har det rigtige værktøj. Reparation af denne del kræver stor styrke.

Et hjullejes konstruktion

Et hjulleje skal holde hjulets rullemodstand så lav som muligt. Rullemodstand skaber friktion og varme, der resulterer i hurtigere slitage og et højere brændstofforbrug. Hjullejer er derfor generelt store kuglelejer, placeret i to rækker. Et hjulleje har permanent smøring. På ikke-drevne hjul, holdes smørelsen på plads med et låg. På drev-hjul, generelt på forhjulene, findes hjullejets fedt i en gummimanchet.

Hjullejets placering

Hjullejet kan sidde flere steder. På den drevne foraksel, sidder hjullejet bag gummimanchetten til knastakslen i hjulet. På bagakslen er hjullejet ofte monteret i tromlebremsen. I alle tilfælde skal hjulnavet skilles ad, for at få adgang til hjullejet.

Udskiftning af et hjulleje

Hjulspindlen er fastgjort på akslen med en stor stram skrue, der kræver en pneumatisk skruetrækker med et langt skaft, for at fjerne den. Når skruen og karabinhagen (hvis den findes) er løsnet, kan navet fjernes. Dette var den nemme del. De største udfordring er at fjerne hjullejet fra navet og trykket det nye leje i. Der er behov for et specialværktøj: den hydromekaniske presse.

Ingen udskiftning uden presse

Det er en dårlig idé at banke hjullejet ud af navet med en hammer og en mejsel, da de vil blive beskadiget. Det er ikke muligt at trykke et nyt leje i uden en presse. Fjernelse og montering af lejer kan gøres af et professionelt værksted til en relativt lav pris. Værkstedet giver dog ingen garanti for arbejdet og lejet, hvis lejet ikke er købt der. Hold øje med samlingsretningen, når du trykker nye lejer i. Ydermere er det vigtigt at påføre det rigtige moment, når man samler hjulene. For meget eller for lidt moment, kan forårsage skader.

Hvad får et hjulleje til at blive defekt?

Et hjulleje er under permanent belastning, da den roterer millioner af gange under varierende stressforhold, og da de bærer adskillige tons. Derfor er et hjulleje en sliddel. Hård kørsel fremskynder aldringsprocessen mere end en afslappet kørestil. Udover naturlig aldring, er en defekt aksel manchet også en almindelig årsag til at et hjulleje slides. Når fedtet siver ud, smøres hjullejet ikke længere tilstrækkeligt. Ydermere kan indtrængende saltvand eller skidt fremskynde hjullejets aldringsproces yderligere.

Kun kvalitet betyder noget

Udskiftningen af et hjulleje er hård og tung opgave, der kræver brug af specialværktøj. Kun en højkvalitetsreservedel fra et velkendt mærke, kan modstå de store belastninger i længden. Du bør derfor aldrig spare, når det gælder hjullejet. Selv hvis en mærkekomponent koster en smule mere, et det betydeligt længere udskiftningsinterval en tilstrækkelig grund til ikke at bruge en billig del.

TOP produkter i kategorien: Hjullejesæt

  • Hjullejesæt
    RIDEX Hjullejesæt 654W0002 til favorabel pris
    RIDEX | 654W0002
    42,97 kr. -15% 50,55 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Hjullejesæt
    SKF Hjullejesæt VKBA 3644 til favorabel pris
    SKF | VKBA 3644
    446,85 kr. -54% 971,41 kr. Spar: 54% Stand:  Helt ny
  • Hjullejesæt
    RIDEX Hjullejesæt 654W0019 til favorabel pris
    RIDEX | 654W0019
    96,36 kr. -15% 113,36 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Hjullejesæt
    SKF Hjullejesæt VKBA 3643 til favorabel pris
    SKF | VKBA 3643
    541,56 kr. -59% 1320,88 kr. Spar: 59% Stand:  Helt ny
  • Hjullejesæt
    RIDEX Hjullejesæt 654W0040 til favorabel pris
    RIDEX | 654W0040
    303,17 kr. -15% 356,67 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Hjullejesæt
    RIDEX Hjullejesæt 654W0013 til favorabel pris
    RIDEX | 654W0013
    395,95 kr. -15% 465,82 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Hjullejesæt
    RIDEX Hjullejesæt 654W0041 til favorabel pris
    RIDEX | 654W0041
    105,85 kr. -15% 124,53 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Hjullejesæt
    SKF Hjullejesæt VKBA 6649 til favorabel pris
    SKF | VKBA 6649
    511,43 kr. -15% 601,68 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Hjullejesæt
    RIDEX Hjullejesæt 654W0048 til favorabel pris
    RIDEX | 654W0048
    198,10 kr. -15% 233,06 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Hjullejesæt
    RIDEX Hjullejesæt 654W0009 til favorabel pris
    RIDEX | 654W0009
    332,33 kr. -15% 390,98 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Hjullejesæt
    RIDEX Hjullejesæt 654W0053 til favorabel pris
    RIDEX | 654W0053
    393,18 kr. -15% 462,56 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Hjullejesæt
    RIDEX Hjullejesæt 654W0121 til favorabel pris
    RIDEX | 654W0121
    252,78 kr. -15% 297,39 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny