Hjullejer til din bil

Forhjulslejer til Top bilmærker
- Hjullejer VW GOLF
- Hjullejer BMW 3-serie
- Hjullejesæt VW PASSAT
- VW POLO
- Hjullejer BMW 5-serie
- Hjullejer SKODA OCTAVIA
- Hjullejesæt AUDI A4
- CITROЁN C4
- Hjullejer MERCEDES-BENZ C-klasse
- Hjullejer FORD FOCUS
- Hjullejesæt FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Hjullejer MERCEDES-BENZ E-klasse
- Hjullejer SKODA FABIA
- Hjullejesæt AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Hjullejer TOYOTA AYGO
- Hjullejer RENAULT CLIO
- Hjullejesæt OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Hjullejer defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Høj ydeevne på et kritiske punkt: hjullejet
Hjullejet er det ultimative forbindelsespunkt mellem hjulet og drevet. Det sikrer, at hjulet roterer så frit som muligt. Et defekt hjulleje skaber en specifik lyd, som gradvist bliver højere. Udskiftning af den er ikke særlig simpel, selvom det kan gøres på et hobbyværksted, givet at man har det rigtige værktøj. Reparation af denne del kræver stor styrke.
Et hjullejes konstruktion
Et hjulleje skal holde hjulets rullemodstand så lav som muligt. Rullemodstand skaber friktion og varme, der resulterer i hurtigere slitage og et højere brændstofforbrug. Hjullejer er derfor generelt store kuglelejer, placeret i to rækker. Et hjulleje har permanent smøring. På ikke-drevne hjul, holdes smørelsen på plads med et låg. På drev-hjul, generelt på forhjulene, findes hjullejets fedt i en gummimanchet.
Hjullejets placering
Hjullejet kan sidde flere steder. På den drevne foraksel, sidder hjullejet bag gummimanchetten til knastakslen i hjulet. På bagakslen er hjullejet ofte monteret i tromlebremsen. I alle tilfælde skal hjulnavet skilles ad, for at få adgang til hjullejet.
Udskiftning af et hjulleje
Hjulspindlen er fastgjort på akslen med en stor stram skrue, der kræver en pneumatisk skruetrækker med et langt skaft, for at fjerne den. Når skruen og karabinhagen (hvis den findes) er løsnet, kan navet fjernes. Dette var den nemme del. De største udfordring er at fjerne hjullejet fra navet og trykket det nye leje i. Der er behov for et specialværktøj: den hydromekaniske presse.
Ingen udskiftning uden presse
Det er en dårlig idé at banke hjullejet ud af navet med en hammer og en mejsel, da de vil blive beskadiget. Det er ikke muligt at trykke et nyt leje i uden en presse. Fjernelse og montering af lejer kan gøres af et professionelt værksted til en relativt lav pris. Værkstedet giver dog ingen garanti for arbejdet og lejet, hvis lejet ikke er købt der. Hold øje med samlingsretningen, når du trykker nye lejer i. Ydermere er det vigtigt at påføre det rigtige moment, når man samler hjulene. For meget eller for lidt moment, kan forårsage skader.
Hvad får et hjulleje til at blive defekt?
Et hjulleje er under permanent belastning, da den roterer millioner af gange under varierende stressforhold, og da de bærer adskillige tons. Derfor er et hjulleje en sliddel. Hård kørsel fremskynder aldringsprocessen mere end en afslappet kørestil. Udover naturlig aldring, er en defekt aksel manchet også en almindelig årsag til at et hjulleje slides. Når fedtet siver ud, smøres hjullejet ikke længere tilstrækkeligt. Ydermere kan indtrængende saltvand eller skidt fremskynde hjullejets aldringsproces yderligere.
Kun kvalitet betyder noget
Udskiftningen af et hjulleje er hård og tung opgave, der kræver brug af specialværktøj. Kun en højkvalitetsreservedel fra et velkendt mærke, kan modstå de store belastninger i længden. Du bør derfor aldrig spare, når det gælder hjullejet. Selv hvis en mærkekomponent koster en smule mere, et det betydeligt længere udskiftningsinterval en tilstrækkelig grund til ikke at bruge en billig del.