Stabilisatorstang til din bil

Stabilisatorstang til Top bilmærker
- Stabilisatorstang VW GOLF
- Stabilisatorstang BMW 3-serie
- Stabilisatorarm VW PASSAT
- VW POLO
- Stabilisatorstang BMW 5-serie
- Stabilisatorstang SKODA OCTAVIA
- Stabilisatorarm AUDI A4
- CITROЁN C4
- Stabilisatorstang MERCEDES-BENZ C-klasse
- Stabilisatorstang FORD FOCUS
- Stabilisatorarm FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Stabilisatorstang MERCEDES-BENZ E-klasse
- Stabilisatorstang SKODA FABIA
- Stabilisatorarm AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Stabilisatorstang TOYOTA AYGO
- Stabilisatorstang RENAULT CLIO
- Stabilisatorarm OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Stabilisatorstang defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Styrearmen er en relativt upåfaldende komponent med en vigtig funktion. Den overfører de svingende bevægelser fra karosseriet til stabilisatoren. Den skal dog ikke kompensere for disse bevægelser (det er affjedringens opgave), men forbinde karosseriets bevægelser via bærearmen til affjedringen. En defekt styrearm vil forringe kørekomforten betydeligt, så bilen vil ”sejle”. Hvis man ignorerer dette, risikerer man seriøse ulykker, da det vil være svært at lave undvigemanøvrer i en farlig situation.
Hvor sidder styrearmen?
- Den vertikalt placerede styrearm kan findes lige bag forhjulene, når de er drejet helt. Afhængig af bilmodel er de enten kun monteret på forakslen eller på begge aksler, dog aldrig udelukkende på bagakslen. På denne position er de mindre tilgængelige, da baghjulene ikke kan styres, hvilket gør installation mere kompliceret.
Hvordan fungerer Styrearmen?
- De vigtigste elementer på styrearmen er dens forbindelser. Fordi de i høj grad definerer typen af kraftoverførsel, som kan forekomme direkte gennem forbindelser forsynet med gevind eller gaffelsamlinger eller indirekte gennem gummilejer eller et kugleled.
- På en ende er forbindelsesstangen forbundet med karosseriet og på den anden med stabilisatorstangen. Opadgående eller nedadgående bevægelser på karosseriet overføres.
Hvad sker der i tilfælde af en defekt?
- Et typisk tegn på en defekt på styrearmen er en bankende lyd ved fodområdet lige over hjulene.
- Kørekvaliteten forringes gradvist. Først en smule, men bilen vil gradvist begynde at svinge mere og mere, hvilket særligt mærkes i sving, og manifesteres ved understyring.
- Når styrearmen er ødelagt, forringes køresikkerheden og det bliver sværere at undgå farlige situationer, grundet den påvirkede kørekvalitet.
Mulige årsager:
- Styrearmen absorberer trækkende og skubbende kræfter og den belastes konstant under kørsel. Materialetræthed på grund af stress er dens største fjende, og det er den hyppigste årsag til en defekt.
- Forbindelserne mister ydermere deres funktionalitet som resultat af belastning og aldring. Skruegevind kan blive beskadiget, gummimanchetter kan blive porøse og kugleled kan begynde at slibe mod.
På værksted eller gør-det-selv udskiftning?
- I mange biler er det muligt at udskifte styrearmen selv uden problemer. Der er ikke behov for specialværktøj, og da den kun kan monteres i én retning, er der ikke meget, der kan gå galt. Afhængig af bilmodel bør du være opmærksom på, at det kan være nødvendigt at bruge et bestemt drejningssmoment.
Tips til udskiftning:
- I fronten kan man kun tilgå styrearmen ordentligt, når hjulene er helt drejet. På bagakslen skal bilen være hævet og hjulene skal fjernes.
- Den størst udfordring er at fjerne vægten, hvilket kræver at man støtter bærearmen med en stang. Først da er det muligt at skrue begge forbindelser af eller lirke dem ud med et brækjern.
- Påførelse af fedt eller vaseline på gummilejerne og stabilisatorbøsningen kan simplificere samlingen.
Dette skal man gøre i tilfælde af defekte gummilejer
Ofte bliver gummilejerne på styrearmen, der fungerer som en slags dæmper, porøse eller revner, og så fungerer de ikke længere ordentligt. Det er ikke særlig simpelt at udskifte dem separat, selv ikke for professionelle. De fleste fabrikanter inkluderer gummilejer eller andre forbindelsesdele i styrearmsættet. Ydermere skal de udskiftes på hele akslen, for at forhindre slitage på én side.
Hvilken pris skal man forvente?
Så længe du ikke konstant tager din kørsel lige til grænsen, skal du ikke bekymre dig om belastning på styrearmene. Normalt påvirker aldring dem mest. Efter omkring 200.000 kørte kilometer bør man udføre et almindeligt visuelt tjek. 300.000 km. er normalt maks. Et sæt styrearme koster mellem 15 og 50 euro. De dyrere produkter giver bedre kørekomfort gennem deres levetid.
Selv billige reservedele som styrearme, giver dig mulighed for at spare penge. Når du besøger vores butik, hvor vi tilbyder daglige rabatter, men også specialtilbud udover vores allerede beskedne priser, kan du spare et betydeligt beløb.