Bagbro til din bil

Forbro til Top bilmærker
- Bagbro VW GOLF
- Bagbro BMW 3-serie
- Forbro VW PASSAT
- VW POLO
- Bagbro BMW 5-serie
- Bagbro SKODA OCTAVIA
- Forbro AUDI A4
- CITROЁN C4
- Bagbro MERCEDES-BENZ C-klasse
- Bagbro FORD FOCUS
- Forbro FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Bagbro MERCEDES-BENZ E-klasse
- Bagbro SKODA FABIA
- Forbro AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Bagbro TOYOTA AYGO
- Bagbro RENAULT CLIO
- Forbro OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Bagbro defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Den traditionelle komponent med dokumenteret funktion
Personbiler bruger akselstangen som en central del af et køretøj. Stangen forbinder de forskellige dele såsom chassis eller ramme med undervognen. I vogne så var akslen intet mere end et kontinuerlig stykke træ, der knyttede de to hjul. I dag er akslens struktur mere kompleks, med flere individuelle komponenter. Den såkaldte aksestang er hovedkomponenten blandt alle yderligere komponenter der er monteret på akslen.
Akslernes positioner
Akslerne er nemme at finde på køretøjet. De er de komponenter, som hjulene er på. Som på forakslen, hvor denne aksel ikke længere bare er konstrueret som en bindingsskomponent på grund af de komplekse styringssystemer som er til rådighed i dag. På de fleste køretøjer er det imidlertid bagakslen som helt svarer til komponenten. Dette er på grund af sin produktion: bagakslen er komplet formonteret som en særskilt komponent fra leverandøren, hele vejen ned til baghjulene og kofangere. På denne måde vil man kunne installere hele akslen med alle skruer, og man kan hurtigt og effektivt klare samlingen af køretøjet under alle faser af fremstilling.
Fejl ved akslen
Akslen i sig selv er egentlig ikke en sliddel. Skader på denne komponent sker kun på grund af ulykker, alvorlig korrosion eller forkert håndtering. Akslerne er svejset sammen ved hjælp af tykke formede plader, så de varer så længe køretøjet kører. En let rust plet har dybest set ingen effekt på køresikkerhed og er ikke rigtig relevant at kikke på. Selvom bagakslerne er ret billige reservedele, er det stadig dyrt at erstatte dem. Dette er for hjulene, sammen med lejer, krængningsstabilisatorer, gummi støddæmpere og andre komponenter er monteret på akslen, som skal afmonteres, hvilket betyder, at monteringen kan tage flere dage at udføre.
Omkostninger på akslen
Den såkaldte badgingen har lettet fremstilling af aksler og komponenter meget. Platform strategien er nu gennemført med succes af mange producenter i årtier og har gjort det muligt for en at bruge identiske komponenter. GM er en pioner inden for badging. Deres J-krop-platform som de bruger til at bygge bilen i alle deres brands. Denne verden bil - her kaldet Opel Ascona C havde mange udskiftelige komponenter.
I Europa bruger Volkswagen effektivt denne platform strategi. På den måde kan samme aksel bruges på køretøjer fra Seat, Skoda og Volkswagen i samme klasse. De kan dele med hinanden uden problemer. Dette resulterer i, at de dele er tilgængelige for et par hundrede EUR på trods af deres store størrelse, tunge vægt og præcise produktion.
Reperation af akslen
I tilfælde af skader på akslen, der kræver reparation, bør du udskifte den i stedet. Svejsning, udglatning eller bøjning er ikke tilladt på aksler. I mange tilfælde er det dog muligt, at akslen kun behøver at blive renoveret og ikke udskiftes helt. Det betyder så, at du skal udskifte alle tilsluttede komponenter som f.eks aksel lejer, styrebøsninger, og så videre. I de fleste tilfælde er du nødt til at afmontere dem.
Til dette skal skal du bruge renovering værktøj og tilbehør, som mange forhandlere tilbyder dig i komplette sæt. Tilslutningspunkterne hvor boltene er placeret på akslen til chassiset eller rammen køretøj har tendens til at være meget modtagelige for skader. De er påvirket af stærke kræfter, som stammer fra de sfæriske rullelejer. Hvis de mister deres form og absorption virkning, kan dette fører til tab af kontrol, og støj fra bagakslen. Reparation sæt til bagakslen kan købes til så lave priser som 20 € i mange tilfælde.
Vedligeholdelsesarbejde på akslen
Rustpletter på bagakslen er næsten umulige at undgå under normal kørsel. Normalt når du kører bilen så påvirkes køretøj undervogn af splinter og sten som rammer de beskyttende belægninger. I de fleste tilfælde vil de normale rust pletter ikke påvirker sikkerheden, men snarere den forventede levetid. Dette gælder især i sne, hvor der er en masse salt på vejene. Langvarig eller intens udsættelse for saltvand vil føre til korrosion, selv i de mest robuste aksler.
Forskellige beskyttelse på chassis og regelmæssige skylninger der under tendens til at være en forebyggende foranstaltninger, der kan bruges når det er nødvendigt. Egnede anti-rust maling koster omkring EUR 15 pr flaske og egner sig perfekt til bagakslen. Dette kan også påføres direkte på korrosion, forbehandlet med gennemtrængende olie eller rust omformere at forbedre ydeevnen yderligere.