Røg fra bilens udstødning er temmelig normal. Når alt kommer til alt producerer forbrændingsmotorer udstødningsgasser og de har brug for et sted at forsvinde hen. Normalt er dét der kommer ud fra udstødningen dog knapt så synligt. Hvis der opstår farvning, er det vigtigt at se det som et advarselstegn for overhængende fare for motorskade. I denne tekst kan du læse, hvad du skal se efter ved udstødningen.
Funktion af forbrændingsmotoren

Alle forbrændingsmotorer virker efter det samme princip: brændstof afbrændes ved et højt tryk, som leder til en eksplosion, som sætter et stempel i bevægelse. Bevægelsen fanges af mekanikken og føres mod drivaggregatet. Det har ingen betydning om det omhandler en 4-takts benzinmotor, dieselmotor eller Wankel motor. Det ændrer ikke det grundlæggende funktionsprincip.
Hvad hører til i forbrændingskammeret?

I 4-takts benzin og dieselmotorer, kommer der kun en luft-brændstofblanding ind i motoren, som er brændt af og derefter har gennemgået emissionskontrol. I 2-taktsmotorer, såsom på små scootere, kædesave eller plæneklippere, kommer der altid olie med ind i forbrændingskammeret. Derfor kan der bag små scootere ses blå røg.
Dette er uundgåeligt. Skibe af en vis størrelse har også 2- takts dieselmotorer, disse spiller dog ikke nogen rolle for vejtrafikken. Gamle krigsfly havde vandindsprøjtning. Den pludselige fordampning af vandet blev brugt til at øge effektiviteten, og dette fungerede. I biler er denne teknologi dog aldrig blevet brugt.
Kort sagt gælder følgende: luft og brændstof er tilladt i forbrændingsmotoren, dvs. indsprøjtet benzin, bil gas eller diesel. Intet andet har noget at gøre i forbrændingskammeret. Diesel kontrolsystemer anvender delvist forbrændingskammeret til forbrænding af sodpartikler. Dette finder sted med hjælp fra rørområdet i EGR-ventilen. Det er med vilje konstrueret til dette og har ikke indflydelse på farven af udstødningen.
Alarmerende farver på udstødningen
På den hovedsageligt farveløse udstødning, er en lys grå-hvid farve helt normal. Bliver røgen mere synlig, skal dette ses som et advarselstegn. Typiske farveændringer på udstødningen er:
Hvid: udstødningen indeholder vand |
Sort: forbrændingen i motoren er for høj |
Blå: der kommer olie ind i forbrændingskammeret |
Hvid røg grundet fugt

Hvid udstødningsrøg er altid tegn på fugt. Inden du går i panik, vurdér først situationen. De tykke, hvide bølgende skyer af røg og damp kommer fra alle biler om vinteren. Hvis du parkerer bilen, så den står i kulden i et par timer, vil denne effekt være en naturlig følge. Udstødningen har trukket kondensvand fra luften til sig under afkøling. Én liter vand danner 1650 liter damp, og derfor er den karakteristiske koldstart præstation en logisk følge: selv et par centiliter vand er nok til synlig udvikling af dampe. Den varme udstødning tørrer hurtigt udstødningssystemet og den hvide fugtige røg vil forsvinde.
Hvis udstødningen bliver ved at være hvid under kørslen, kræver situationen nærmere eftersyn. Den eneste måde, hvorpå vand kan komme ind i forbrændingskammeret, er via kølesystemet. Kølesystemet pumper kølemiddel bestående af klart vand og frostvæske gennem motoren konstant. Det punkt, hvor forbrændingskamre og kølesystem mødes er ved toppakningen. Hvis denne smelter, kan der trænge vand ind i forbrændingskammeret. I dette tilfælde siver motorens tryk ud gennem kølesystemet på samme tid. Dette kan nemt afklares:
1. Sluk motoren 2. Kontrollér trykket på vandslangen 3. Lad motoren køle ned 4. Tag hætten af ekspansionsbeholderen eller radiatoren 5. Tilføj kølervæske 6. Kør motoren med ekspansionsbeholderen eller radiatoren åben 7. Observer tilstanden af vandet |

Der er altid en risiko for forbrændinger ved en varm motor. Udfør derfor aldrig arbejde på en varm motor. Når du slukker for motoren, klem da blødt på den tykkeste slange i kølersystemet. Hvis du kan mærke en tydelig modstand, er dette en godt tegn på tryk i kølesystemet. Dette tryk bør udluftes. Lad derfor motoren køle ned. Hætten på ekspansionstanken eller radiatoren åbnes i to etaper. Ved at dreje den en fjerdedel vil overskydende sive ud. Først når det ikke længere syder eller bobler under hætten, kan du fjerne den helt.
Kør motoren efter tilsætning af tilstrækkelig kølevæske. Kig efter i ekspansionsbeholderen eller radiatoren. Hvis der dannes bobler, er topstykket tydeligt beskadiget. Udskiftning er her den eneste mulighed.
![]() Cylinderhovedpakningtil -50% billigere!køb online ⇒ |
Sort røg grundet fejlagtig blanding

Sort udstødning er et tegn på at forbrændingen er alt for høj. Brændstoffet afbrændes ikke helt. Dele af carbonhydrider ”forkuller” og ses i udstødningen som sod. Som regel er elektroniske fejlfunktioner årsagen. Lambda sensoren er årsagen lige så ofte som defekte tændrør. Tændingen kan være forkert justeret. Under alle omstændigheder skal et autoværksted afgøre dette. I tilfældet af en sort udstødning har du den bedste mulighed for billig reparation.
Blå røg grundet olie

Blå udstødning er en klar indikation af at der kommer olie i forbrændingskammeret. Der kan være mange årsager til dette og det er ikke let at afgøre.
De mulige årsager kan være:
– for meget olie påfyldt – en beskadiget stempelring – en beskadiget toppakning – en beskadiget ventilstempel pakning |
Hvis der er fyldt for meget olie på, stiger trykket i oliekredsløbet. Olien presses forbi stemplet i forbrændingskammeret. Der brændes det af, hvilket resulterer i blå udstødning. Første trin i tilfælde af blå udstødningsgas er kontrol af oliestanden. Hvis den er over maksimum, har du fundet grunden. Olieskift ifølge specifikation i manualen er den rette tilgang.
En mulig årsag til en overdosis af olie er en forkert fortolkning af oliestanden. Hvis motoren er varm, er motorolien fordelt over hele motoren. Oliepinden er kalibreret til at give de rette værdier, når motoren er kold. Derfor, hvis kontrol af olien sker lige efter standsning af motoren, kan dette medføre det indtryk, at der er for lidt olie i motoren. Vent altid 3 – 5 minutter inden kontrol af oliestanden.

Stempelringene forsegler stemplerne fra cylindervæggen. Er disse slidt ned, kan olie komme ind i forbrændingskammeret, og når det brændes af der forårsager det en blå udstødning. Ødelagte stempelringe konstateres ved en kompressionstest. Dette er billigt og kan udføres på et autoværksted. Skruegevindet af et tændrør er skruet i en testindretning og motoren kører. Det indre tryk i cylinderen afgiver informationer om en beskadiget stempelring. Reparation af denne er enormt dyr, da motoren skal skilles ad.

Hvis kompressionen og oliestanden er i orden, falder den næste mistanke, i tilfælde af blå udstødning, på toppakningen. Her gælder: åbningen mellem forbrændingskammeret og oliecirkulation virker begge veje. Hvis olien udviser en brunlig-hvid skum, er toppakningen uden tvivl beskadiget. Det kan vise sig ved, at kølemidlet bliver sortbrunt af olien.

Hvis oliestanden, kompressionen og toppakningen er i orden, er pakningerne på ventilstammerne den sidste mulige årsag der er tilbage. Disse er tætningsringe, som forsegler ventilerne. De forhindrer smørings olie i at strømme ind i forbrændingskammeret.
Gør-det-selv udskiftning af ventilstammepakninger er kun muligt ved at fjerne topstykket. Autoværksteder kan holde ventilerne på plads ved hjælp af trykluft. Herefter kan ventilstammepakningerne udskiftes uden at der er brug for at fjerne topstykket. Denne løsning kan vise sig at være billigere end et gør-det-selv forsøg.
Foto: Chekunov Aleksandr, Vereshchagin Dmitry, Rasulov, Ruslan Kudrin, J. Lekavicius, wittaya changkaew4, Joe Belanger, Dima Sidelnikov / shutterstock.com